Nagy szomorúsággal tölt el, hogy a Passat és a Passat Variant napjai meg vannak számlálva. Aggodalomra semmi ok, a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Volkswagen Golf Variant képes helyettesíteni a nagy tesót. Legalábbis megpróbálja.
Hogy néz ki?
Kombiként sokkal jobb kiállású a továbbra is MQB alapokra épült Golf, méretes, nyúlánk (hossza 4633 milliméter, szélessége 1789 milliméter, magassága 1498 milliméter, tengelytávolsága 2669 milliméter), ám marad egyszerű autó. Nem vitték túlzásba az arculatváltást – és ez így jó. Az utastérben tökéletes rend honol. A nyolcadik generációs, digitalizált, összekapcsolt és intuitív Golf összes kijelzője és vezérlőegysége digitális, hálózatba kapcsoltsága fejlett. A vezető előtti digitális kijelző 10 hüvelykes (képátlója 25,4 centiméter), a digitális klíma tesztautónkban háromzónás volt, a vezető hangulatát akár 32 féle színárnyalatban elérhető belső világítás teszi kedvezőbbé. Kijelzőből manapság sosem elég, a középkonzolon 8 hüvelykes képernyő teszi aktuálissá a digitalizált Golf műszerfalát – ezen tükrözhető a telefon, a CarPlay jól fut rajta. A sok képernyőn nem egyszerű eligazodni, fizikai gombokból csak pár van, mindent érintéssel vagy hanggal tudunk vezérelni, de a digitális bennszülötteknek ez nem jelenthet problémát. Klímát szerencsére lehet kapcsolni különálló érintőgombbal és a középső kijelzőn is, használata egyszerűsödött, ám még nem az igazi.
A DSG előválasztó bütyke szép környezetet kapott, olyan mintha a Porschéből emelték volna át. Olyan finoman kapcsolhatjuk, hogy néha megszalad a kezünk és S fokozatba toljuk. Nagyot csodálkozunk akkor: né, ez az autó menni is tud? A vezetési élményről majd később…
A második sor is kényelmes, de az igazi nagy dobás mögötte van: csomagtartója alaphelyzetben 611 literes, döntött ülésekkel 1642 literes. Az így kapott padló majdnem sík, de a Volkswagennél ez a majdnem nem tetszett a főnöknek, ezért egy szinttel feljebb emelhető a raktérpadló, hogy ha akarjuk, sík felületet kaphassunk.
Hogy megy?
Nagyon fejlett a Miller ciklusú, hengerkikapcsolós és a DSG-vel vitorlázásra képes 1.5 TSI (legnagyobb teljesítménye 130 lóerős, legnagyobb nyomatéka 200 Nm, ezzel a motorral az autó álló helyzetből 9,4 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/óra sebességre, végsebessége 213 kilométer/óra), ami ráadásul lágy hibrid (48 voltos akkumulátorral és szíjhajtású indítómotor-generátorral, amely a zökkenőmentes és gyors start-stopért is felel). A Golf Variant fedélzeti agya amikor csak lehetséges kikapcsolja a turbófeltöltős közvetlen befecskendezésű benzinmotort, hogy ne keletkezzen helyi kibocsátás. Parádésan működik, csak nézzük, mint a moziban, hogy éppen négy, vagy kettő dolgozik netán egyetlen henger sem megy. Egyedül az nem tetszett benne, hogy gázelvételnél vitorlázva nehezen talál magára, ha hirtelen ugrani kellene. Például egy körforgalomba érkezésnél, vagy kényszerű előzésnél, netán egy életmentő manővernél. Roppant későn ébred fel a turbó, a villanyrásegítés aranyos, de helyben topogunk, amikor ildomos ezerrel lelépni. Sport módban megszűnik ez a probléma, élénk és fickós ilyenkor a váltó és a motor(ok) frigye.
Fogyasztása baráti, amíg nem kellett klímát használnom, 4,5 liter benzinnel beérte 100 kilométerenként. A forró napokon azonban ment végig és jól hűtött a klíma, így az 500 kilométeres teszthét végén 4,8 literes átlagfogyasztást mutatott a kijelző. Egész jó, bár ha azt nézem, hogy a sima, 130 lovas benzines Golf 4,5 literrel elvolt korábban, meggondolnám, hogy a DSG-s, drágább változatba fektessek-e be. Hatótávja bőven 1000 kilométer feletti, dízelautósan aszkéta.
Milyen vezetni?
Elődjénél egyértelműen jobb, közvetlenebb és kiszámíthatóbb vezetni a nyolcas Golf 14 mázsás kombi változatát, egyáltalán nem sportos, ellenben nagyon kényelmes a rugózása (ebben partnerek a 16 hüvelykes, takarékos, kis gördülési ellenállású Goodyear gumik), parádésan semlegesíti az úthibákat, csak a keresztbordák emlékeztetnek arra, hogy ebben az autóban még csatolt lengőkaros a hátsó futómű. Első futóműve MacPherson. Kormányzása élénk, jól közvetíti az út állapotát, ám ha nem szeretnénk, hogy folyamatosan rezegjen kezünkben a volán, és elég éberek vagyunk még, érdemes kikapcsolni a sávtartót. Idegesítő tud lenn. Nagyon halk az autó, szinte semmilyen zavaró hanghatást nem hallunk vezetés közben: se szélzaj, se motorhang, se a gumi surrogása. Szépen összerakták, a csend szobra.
Mennyibe kerül?
Ezzel a motorral választva 9,6 millió forint a Golf Variant ára, a tesztben szereplő, észszerű extrákkal felszerelt autóért valamivel több mint 10 millió forintot kérnek el.
Kép és szöveg: Biró Csongor