Az Év Magyar Autója zsűri idei harmadik közös tesztjén a Volkswagen-csoport villanyautóit tettük próbára. Vendégünk volt a Skoda Enyaq iV, az Audi Q4 e-tron és a Pro felszereltségű Volkswagen ID.4.
Korábbi villanyautós tesztünkön már sikerült összevetnünk a Skoda és a Volkswagen villanyszabadidő-autóját, akkor az derült ki, hogy az ID.4 mintegy 10 százalékkal fogyaszt kevesebbet az Enyaqnál. Mostani tesztünk során a konszerntestvér Audi is megmérettetett. Ugyan a Q4 e-tron kisebb, mint a másik kettő, ugyanarra az MEB platformra épül, ugyanazt a hajtásláncot használja. Mindhárom elektromos autót a 204 lovas villanymotor hajtotta, amely azonos gyártmányú, nettó 77 kWh kapacitású akkumulátorból táplálkozik. Az előző közös teszthez képest változás, hogy ezúttal az Enyaq iV Sportline járt nálunk.
Visszavett az étvágyból
Ugyanazon az útvonalon konvojban, váltott sofőrökkel hajtva hasonló fogyasztást értünk el, ám ezúttal is a Skoda bizonyult a legpazarlóbbnak, a Volkswagen pedig a leginkább takarékosnak. Az Audi kettejük között végzett. Az ID.4 járt nálam hosszabb teszten is, ahol azt bizonyította, hogy kellő odafigyeléssel és óvatos pedálhasználattal, sok visszatöltéssel (fűtés/klíma és autópálya-használat nélkül) akár 14,3 kWh/100 kilométeres fogyasztás, azaz több mint a vállalat által beígért 520 kilométeres hatótáv biztonságosan teljesíthető. A közös teszten 16,6 kWh/100 kilométer fogyasztást mértünk, ami 463 kilométer távot feltételez a teljesen feltöltött akkumulátor lenullázásával.
Az üzlet az első
Egészen más habitust nyújt az Audi Q4 e-tron, amely a Volkswagen családias – ám 19,1 millió forintért mért – , egyterűs hangulatával szemben inkább üzleti jellegű, sportos szabadidő-autóként értelmezhető. Nem mondom, hogy luxus, de még azt sem, hogy prémium, mert utóbbi jelzőt inkább a 24 millió forintnál is többe kerülő Skoda Enyaq iV Sportline-ra aggatom. Félreértés ne essék, az Audi minőségét nem érheti kritika, a felszereltségét talán… Nem volt a drágán (25 millió forint) mért tesztautóban például tolatókamera és automatikus távfénnyel sem segítette az éjszakai közlekedést. Vezetni viszont nagyon jó az Audit, a kocsi nagyon egyben van, masszív, erős és kellőképpen dinamikus. A kormány mögötti fülekkel lehet növelni és csökkenteni a visszatöltés intenzitását, akár egypedálos módban is lehet vele közlekedni, főként, mert van B, azaz erősebb visszatöltést alkalmazó menetmódja is. A hatékonyság-asszisztens ebben az autóban is kiválóan működik, azaz kereszteződések, körforgalmak előtt, sebességkorlátozó tábláknál, illetve a forgalmi helyzetnek megfelelően automatikusa lassít és ha úgy állítjuk be a tempomatot, az előírt sebességet is pontosan betartja. A saját egyéni tesztem során, amelyről hamarosan külön cikkben is beszámolok, az Audi meglepően keveset fogyasztott (14 kWh/100 kilométert mértem, így azzal is teljesíthető az 520 kilométeres hatótáv). A közös teszten 21 fokra állított fűtéssel, 30 kilométernyi autópályázással és tempós vezetéssel ennél többet mértünk, de a 16,9 kWh/100 kilométer sem sok. Ez 455 kilométeres hatótávot feltételez, amennyiből teljesíthető egy Budapest-Szombathely túra oda-vissza.
Szerepcsere
Furcsa ezt kimondani, de a trióból egyértelműen a Skoda képviseli a prémiumot, az ésszerű luxust. Ez meglátszik az árán és a szolgáltatásain is. Finom az alcantara bőrkárpit, igényes a beltér és az autó dizájnja is sokkal markánsabb a testvéreihez képest. A hajtáslánc azonban torkosabb a többinél, a közel 100 kilométeres teszt során, azonos körülmények között hajtva 17,9 kWh villamos energiát fogyasztott 100 kilométerre vetítve. A hármasból ezzel az autóval egy töltéssel nem juthatunk el Szombathelyre, a visszaúton Herceghalom környékén már nagyon idegesek lennénk, ha nem állunk meg Vál mellett tölteni… A zsűri vezetési stílusában (a túrán ezúttal Katona Mátyás, Csordás Gábor és a szerző vett részt) 430 kilométeres maximális hatótávot tett lehetővé az Enyaq. Kíváncsi vagyok, hogy a novemberi egyéni tesztem során mennyit megy majd el egy töltéssel.
Kép és szöveg: Biró Csongor