Vissza a gyártóhoz – Az Audinál járt a zsűri

Év Magyar Autója 2022

Audi gyár zsűri
A 2022-es éved legérdekesebb közös tesztjén október 14-én ellátogattunk a győri Audi-gyárba, ahol közelről megtekintettük az Év Magyar Autója 2022 díjra jelölt Audi Q3 Sportback TFSI 45 e modell gyártását.

audi10

Az október közepi közös tesztünkre (amelyre minden zsűritag eljött: Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán, Csordás Gábor, Gulyás Péter, valamint a szerző) zöld rendszámos autókat gyűjtöttünk össze, közülük négy autó az Év Zöldautója 2022 díjért, egy pedig, a győri Audi a hazai gyártású autók között van versenyben az eddig még – gyári embargó miatt – meg nem nevezett Suzuki modellel.

1

A három villanyautó méretben, technikában, kényelemben, tudásban méltó ellenfele egymásnak, a Skoda Enyaq meglepően komfortos, a Ford Mustang Mach-E feltűnően határozott, a Hyundai Ioniq 5 pedig olyan újszerű, hogy egy 2030-ban játszódó sci-fiben is helytállna. A konnektorból is tölthető Kia Sorento kényeztetéssel, praktikummal és mindennapi használhatóságával tűnik ki a mezőnyből, a győri Audit viszont jó vezetni, dinamikus, összeszerelése példás. Ez és a kiemelkedő minősége magyar dolgozók érdeme.

2

Felvillanyoztuk az M1-est

Ezúttal autópályán, klímát használva hajtottuk meg a villanyautókat (a kezdeti hatótáv 80-95 százalékos akkumulátorokkal 300 és 400 kilométer közé szórt). Kemény kiképzést kaptak, mert sietős és feszített volt az utunk. A belső sávban sem kell pironkodni, ezekkel az autókkal simán lehet tartani a 160-170-es tempót, ha netán kék villogóval közlekedő környezetvédelmi minisztériumi dolgozók lennénk? Ja, hogy ilyen minisztérium nincs is. A lényeg, hogy gyorsan menni nem kell félnetek, van kraft ezekben a kocsikban. A Skoda a legszerényebb a három közül, 204 lóereje nettó 77 kWh kapacitású akkumulátorból táplálkozik. A Mustang Mach-E bitang erős, 350 lóerő és 580 Nm rakoncátlankodik a mindkét tengelyre jutó motorokban (akkumulátorának kapacitása nettó 88 kWh). Szerencsére összkerék-meghajtású, mert a körforgalomban simán keresztbe állna, ha csak hátul hajtana. Csúszósabb reggeleken még ez az AWD változat is okozhat meglepetést, csak óvatosan! Külön öröm volt számomra a Mustang vezetése, mert most veszítettem el a szüzességemet. Közel 20 éve játszom ebben a műfajban, de még nem sikerült egy rendes pónit a kezem közé szorítanom. Ezúttal is csak egy villamos jutott… De nekem már ez is igen nagy megtiszteltetés, ahogy szép emlékű Surányi kolléga mondaná.

22

Az Ioniq 5 nem mindennapi jelenség (218 lóerős motor, 350 Nm nyomaték, bruttó 72,6 kWh kapacitású akkumulátor), akárhonnan nézzük, ez most az egyik legizgalmasabb formatervű autó a világon. Ráadásul jól is megy és a másik kettőhöz képest jóval olcsóbb. A tesztautók közül a Ford volt a legdrágább (26 millió forint), a Skoda ára megközelítette a 25 millió forintot, ehhez képest a Hyundai 16 millió forintos kedvezményes ára smafu.

3

A fogyasztástól nem voltunk elájulva, a Ford 21 kWh energiát, a Skoda 24 kWh-át, a Hyundai pedig 21,3 kWh áramot fogyasztott 100 kilométerenként a Budaörs-Győr-Budaörs útvonalon. A Kia tartotta magát a zöld rendszám fegyelméhez, 100 kilométerenként mintegy 7,6 liter benzint plusz kb. 13,8 kWh villamos áramot fogyasztott, az Audi pályán benyalta a 9,6 liter benzint is (közben termelt mintegy 20 kilométernyi hatótávot), de ha a nagy átlagot nézzük, a túra kijött 100 kilométerenként 7,5 literből plusz a konnektorból nyert kb. 12 kWh áramból.

4

Optimista az Audi

Ha már Győr és Audi Hungaria, akkor megnéztük, hogyan készülnek a Q3-asok és persze a TT-k, mert kupét és TT RS Roadstert is láttunk a gyártósoron. Csiphiány ide vagy oda, a gyártósoron érkezésünkkor is tempósan zajlott a munka, minden századik másodpercben elkészült egy autó. A járműgyár, ahol közel négyezren dolgoznak, teljes kapacitással megy, napi 771 autó készül. Többségük Q3 (a sima és a Sportback változat aránya jelenleg 50:50 százalék). A plug-in hibrid variánsok népszerűek (készülnek lágy hibridek is), de a csiphiány ezeknek a gyártását érinti leginkább, így csak elvétve találunk egyet a soron, minden 12-15. autó konnektoros, Liziczai Miklós részlegvezető elmondása szerint mintegy napi 60-65 ilyen autó készül. Az üzem csakis megrendelésre gyárt autót, így minden szalagról legördülő autót nagyon vár valahol valaki.

8

Les Zoltán, a járműgyár vezetője, az Audi Hungaria igazgatóságának tagja elmondta, hogy a szerteágazó és sokrétű munkaszervezésnek, illetve gyártástervezésnek köszönhetően nem fenyegeti gyárleállás Győrt. Az Audi legnagyobb gyárai, az ingolstadti és neckarsulmi üzemekben a látogatásunk pillanatában éppen állnak a sorok, mert ott olyan modelleket (többnyire hosszmotoros platformra épülő autókat) gyártanak, amelyekhez több olyan alkatrész szükséges, amit most a beszállítók nem tudnak a félvezetőhiány miatt legyártani. A csipek és az ezeket tartalmazó alkatrészek elosztása központilag, Volkswagen-csoport szinten történik, de szerencsére a győri gyárban a termelés zavartalan, ha egy-egy műszak tervezetten néha ki is esik, a gyártás eddig nem állt le.

audi5

A gyártósoron találkoztunk phev-modellekkel is, láthattuk, hogy kerül a bakra a váltóval egybeépített elektromotor, az akkumulátor (a 13,0 Kwh bruttó kapacitású, 96 cellás, 140 kilogrammos, LG gyártmány), a teljesítményelektronika, a fedélzeti töltő, a sárga kábelköteg, a csökkentett űrtartalmú, magasabbra épített üzemanyagtank, hogyan történik a házasítás, miként zajlik a műszaki és minőségi ellenőrzés. Megnyugtató milyen gondos és szakértő kezekben vannak ezek az autók.

audi9

Les Zoltán a jövőt tekintve bizakodó, az Audi Hungaria olyan kompetenciákkal rendelkezik a belsőégésű- és villanymotorok, az autógyártás, a szerszámgyártás, a műszaki fejlesztés és az innováció területén, hogy Volkswagen-csoport számára nélkülözhetetlen. Ez igaz mára, igaz holnapra és igaz lesz 10-20 év múlva is – erősítette meg az igazgató.

audi8

A vállalatról szóló ismertetőn elhangzott, hogy az Audi Hungária nemcsak a világ legnagyobb motorgyára, hanem a 11,789 milliárd eurós összesített befektetéssel a magyarországi járműipar legnagyobb beruházója is, 2020-as árbevétele meghaladta a 7,5 milliárd eurót (155 157 autó szállítottak ki az ügyfeleknek), dolgozóinak létszáma 12 827 fő.

Kép és szöveg: Biró Csongor

audi7 audi6 audi4 audi3 audi2 audi1