Ha valaki ötszemélyes, kényelmes, megbízható, biztonságos autót szeretne, akkor az anyagi lehetőségek birtokában a Subaru Outbacket ne hagyja ki a számításból. A 2,5 literes boxermotor lomha, de a finom rugózás, a pontos kormányzás és a hatalmas méretei igazi családi autóvá teszik.
A Subaru idén tavasszal mutatta be a teljesen új, hatodik generációs Subaru Outbacket, amely a nálunk már nem kapható Legacy terepes kombi változata. A Subaru alapértékeinek számító szimmetrikus összkerékhajtás (előnye, hogy a nyomaték átcsoportosítása azonnali) és boxermotor mellett számos kifinomult műszaki megoldás található az új modellben, mint például az éberségfigyelő rendszer vezetőfelismerő funkcióval, a továbbfejlesztett és új funkciókkal rendelkező EyeSight vezetéstámogató rendszer.
Hogy néz ki?
A megújult külső és a minőségi kialakítású, akár öt felnőtt számára is bőséges helyet kínáló utastérnek köszönhetően a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Subaru Outback nemcsak sokoldalú, de kényelmes versenyző a szabadidő-autók között. Hossza 487 centiméter, szélessége 187,5 centi, magassága 167,5 centi, a tengelytávolsága 274,5 centi, fordulókörének átmérője 11 méter. Utánfutóval kéttonnás fékezett tömeget vontathat, benzintankja 63 literes.
A minőségérzet az utastérben állandó, a világos nappabőr kárpitozás igényes, az ergonómia rendben van, a hagyományos kapcsolók és gombok (pl. hőfok, hátsó ablakfűtés) mellett hatalmas, álló formátumú (11,6 hüvelyk képátlójú) nehezen kiismerhető menüvel rendelkező, Apple Car Play-t futtató érintőképernyőn is vezérelhetjük a fontos funkciókat. Beüléskor vezetőfelismerő rendszer olvassa be az arcunkat. Az adatokat (még) nem a Kínai Kommunista Pártnak továbbítja, hanem segít abban, hogy ötféle elmentett profil alapján az autó felismerje a vezetőt és hozzá igazítsa a légkondicionálás, a vezetőülés és a visszapillantó tükrök beállításait. A komfort, a kényelem és a biztonságérzet is volvós, az Outbackre bátran mondhatjuk, hogy ez a japán Volvo.
Csomagtartója hatalmas, alaphelyzetben is 561 literes, de az üléstámlák síkba döntésével 1750 liternyi térrel gazdálkodhatunk. Ha nem kérünk harman/kardon hifit, akkor 1822 literes lehet a maximális csomagtér. Az ajtó motorosan nyílik, a pakolás könnyű, a rakodóperem alacsonyan van. Ha nem elégséges a csomagtartó térfogata, a nagyobb pakolhatóság érdekében az Outback alapáron ad tetősíneket. Újdonság az integrált keresztrúd, így egyszerű befordítással már használható is a tetőcsomagtartó. A tető menet közben 70 kilogrammnyi terhet cipelhet, de akár 300 kilót is képes megtartani – például egy kemping sátort, benne a családdal – ha az autóval egy sík felületre parkolnak.
Hogy megy?
Lomha, 2498 köbcentis, négyhengeres szívó boxermotorjának legnagyobb teljesítménye 169 lóerő (sűrítési aránya 12,0:1), legnagyobb forgatónyomatéka 252 Nm. Nem ijed meg a tereptől sem, első terepszöge 19,7 fok, hátsó terepszöge 22,6 fok, átlépőszöge 21 fok, szabad hasmagassága 213 milliméter. Összkerékhajtása megingathatatlan, ahol a mai SUV-ok elektronikus 4×4-ese már feladja, ott a Subaru rezzenéstelen fenékkel veszi be a kanyart. Nem beszélve a könnyű terepről, ahol a Subaru verhetetlen. Alapáron jár a lejtmenetvezérlő, a különféle menetmódok között van havas, murvás és saras útra szánt is.
Automatikus váltója fokozatmentes (ha mégis kézzel kapcsolnánk, nyolc fokozatot szimulál), segítségével 10,2 másodperc alatt gyorsít fel az autó 100 kilométer/óra sebességre, a Subaru Outback végsebessége 193 kilométer/óra. Orrán a hűtőrács aktív, azaz az optimális légellenállás és a motorhűtés érdekében a lamellái nyitnak és zárnak.
Milyen vezetni?
Már az Év Magyar Autója közös zsűriteszten is kiderült számomra, hogy kevés kényelmesebb kombi van ma Magyarországon, az Outback finoman, lágyan ringatva halad, tökéletes csend és nyugalom honol tágas utasterében. Kifinomult futóműve és rugózási kényelme meglepett, nem gondoltam, hogy ilyen jó utazóautó lehet az Outback. Első futóműve MacPherson rugóstagokat és alumínium alsó lengőkarokat hordoz, hátsó futóműve kettős keresztlengőkaros, de se légrugó, se adaptív csillapítás nem kellett ahhoz, hogy jó legyen. A kormányzás steril, se élményt, se megfelelő visszajelzést nem ad az út állapotáról, szerencsére az úthibákról sem.
A közös teszten még torkosnak tűnt az üresen 17 mázsás Outback, meghajtva a városban 12 liter körüli, országúton 9-10 literes átlagfogyasztása akkor elszomorított. A hétnapos, alaposabb teszten visszafogottan viselkedett, az 500 kilométeres túrát 7,1 liter/100 kilométeres átlaggal zártuk. Ez lehet, hogy kissé túlzottan takarékos eredménynek tűnik a hivatalos 8,6 literes vegyes átlaghoz képest, de egyszerűen ennyit írt ki a fedélzeti számítógép, miért ne higgyek neki?
Sportosan aligha járhatunk az Outbackkel, hiába a kormányon kapcsolható sportmód, a kocsi nem lesz fickós, legfeljebb a váltó szaporábban kapcsolgat, a motor pedig indokolatlanul bőg.
Mennyibe kerül?
15,7 millió forintért már tulajdonba vehetünk egy Subaru Outbacket (gazdag az alapfelszereltség, amely többek között adaptív LED-fényszórókat, sok vezetősegédet és távolságtartós tempomatot ad), a tesztben szereplő Platinum csúcsfelszereltségű autó 17 millió forintba kerül.
Törésbiztonsága ötcsillagos, az eredményben az EyeSight. Ez kibővített, csaknem megduplázott látószög tartománnyal rendelkező sztereó kamerákon alapul. Az új képfelismerő szoftver most 11 standard biztonsági funkciót tartalmaz: ezek a továbbfejlesztett, sáv közepén tartó automatikával is ellátott adaptív tempomat, a vészhelyzeti sávtartó automatika, az intelligens sebességhatárolóval kiegészített jelzőtábla felismerő rendszer, a kormánykerék rezgetésével kiegészített sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a sávelhagyást megakadályozó funkció (amely felismeri az olyan sávelválasztókat is, mint a fű és az út széle) és a kereszteződésekben történő ütközések megelőzésére szolgáló funkcióval kiegészített ütközést megelőző fékezőrendszer. Az Outback biztonsági berendezései között megtalálható még többek között a hátrameneti automatikus fékezés, a Subaru hátsó járműészlelő rendszer, a hátsó ülésen utazókra emlékeztető rendszer, valamint a jármű körüli holttereket csökkentő, többféle nézetet (elülső-, hátsó- és oldalnézetet) egy képernyőn megjeleníteni képes kamerarendszer. Rendelkezik éberségfigyelő és a már említett vezetőfelismerővel. Előbbi riasztja a vezetőt, amikor elfáradt vagy valami elvonja a figyelmét vezetés közben.
Kép és szöveg: Biró Csongor