Szoftver nélkül nincs autóipar, magyarok nélkül nincs szoftver

szoftverek
A McKinsey szervezésében és az aiMotive, a Commsignia és az NNG szakértőinek a segítségével a globális autóipari szoftverpiac meghódítása Magyarországról témában  tartottak sajtóbeszélgetést.

Az autóipar hatalmas változásokon megy keresztül: míg a múlt században a személyautókról alkotott fogalmunk szinte nem változott, az elmúlt 15 évben olyan technológiai újdonságok jelentek meg, melyek hatására nem csak az autózás élménye, de a teljes szektor is gyökeresen átalakul – áll a McKinsey által szervezett sajtóbeszélgetés meghívójában. Valóban gyors és kíméletlen az átalakulás, a digitalizáció és s zöld fordulat időt sem hagy a feleszmélésre, a beszállítók egyre önállóbbak lesznek, ahogy az autókban egyre nagyobb szerepet kap a szoftver, ami a lassú reagálású, hagyományos autóipari szereplőket eddig nem látott kihívások elé állítja.

Clipboard05

Ebben a jelenleg zajló nagy horderejű átalakulásban három magyar cég, az Aimotive, a Commsignia és az NNG is aktív szerepet játszik. Mind startup-ként indultak, ma már szakterületükön vezető szerepet töltenek be a nemzetközi porondon, együttműködve a legnagyobb autógyártókkal és beszállítókkal. Ez a három cég az offline és online térben megrendezett sajtóbeszélgetés során közösen osztotta meg tapasztalatait.

Borosi Bence, autóipari szakértő (McKinsey) a bevezetőben felvázolta a drasztikus változásokat. Ezek érintik azt, hogy mi hajtja az autót, hogy ki tulajdonolja az autót és hogy ki vezeti az autót a jövőben. Három fontos trendet jelölt meg, amelynek a kihívásaira a piacra belépő új szereplőknek, a hagyományos gyártóknak és a beszállítóknak is meg kell felelniük: a törvénykezés/szabályozás, a vásárlói preferenciák, valamint a technológiai változások. Ezek közül a legforróbb jelenleg a technológiai fejlődés, az önvezetés kapcsán például a nyolcszorosára nőtt az iparágban erre befektetett összeg az elmúlt években, a B2B (business to business) szoftverpiac évi 10 százalékkal nő az autóiparban.

Clipboard01

Mikor lesz valódi önvezetés?

A nagy technológiai áttörés akkor következik be, amikor a 2-es szintről az önvezetés átlép a 3-as szintre. Ez Borosi Bence szerint a következő 10 évben bekövetkezik. Jánky Szabolcs, az aiMotive termékmenedzsment vezetője szerint az ő szoftverük L3 megoldással öt év múlva tömeggyártásban lesz.

A hármas szintű önvezetés (amelyre ma még nincs egyik autógyártónak sem kész megoldása) válaszút elé állítja az autógyártókat. Az autó legyen guruló iroda, amely minden tekintetben kiszolgálja a felhasználókat, vagy legyen csak továbbra is egy helyváltoztatási eszköz, amelyben az ügyfél az okostelefonnal, a tablettel, a laptoppal helyettesíti az autóban lévő szolgáltatásokat? Borosi szerint az első utat választja majd a piac.

Clipboard04

A növekedés folyamatos és erős, a szakértők 5,8 százalékos éves emelkedést várnak az autóipari szoftverek piacán, a 2019-es 203 milliárd dollárról 2030-ra 380 milliárd dollár bevételt jeleznek előre.

A növekedés fokozza a versenyt, az értékláncban vertikálisan is erősítenek a beszállítók. Az OEM-ek szeretnék magukhoz húzni a beszállítókat, ugyanakkor szeretnék a szoftveres architektúrát is lefedni. A Volkswagen a Cariad néven futó szoftvercégét a márkákkal egy szintre emelte. Központi szoftver, központi logika: ez a túlélés záloga a hagyományos autógyártóknál. De mi lesz a szoftvercégekkel, hogy épülnek be ebbe az értékláncba? A szakértő szerint ki kell építeniük azokat képességeket az infotainment, a kiberbiztonság és az önvezetés területén, amelyek erős értékajánlatot képviselnek, meg kell érteniük, hogy ebben a turbulens időszakban hogyan képesek belépni az iparágba, vagy ha már benne vannak, hogyan képesek formálni azt.

Clipboard03

Tier 1-es szoftvercégek

Jánky Szabolcs szerint a jelenlegi autóipari turbulenciához hasonló már lejátszódott az iparban: az iPhone megjelenése hasonlóan szabta át a mobiltelefonok piacát. Nem biztos, hogy a Tesla lesz az új Apple, de az biztos, hogy ez az amerikai vállalat a változások elindítója. Új autógyártók, mint a például a Rivian úgy dominálnak a kapitalizációs piacon (a harmadik legértékesebb autógyártó a világon, megelőzve a Volkswagent, a Daimlert és a BMW-t), hogy közben még nem is termelnek. Autót akarnak gyártani, megoldásokra van szükségük, erre jók a független magyar beszállítók, akik megoldásokat kínálnak és erősítik a versenyt. Jánky szerint a szoftverbeszállítók virtuális elsőkörös beszállítóként (Tier 1) jelennek meg. Az autógyártóknak értenie kell ezeket a rendszereket, mert ez a felhasználói élmény tétje. Az aiMotive azon dolgozik, hogy a felhasználó ne találkozzon velük, szeretnének láthatatlanok maradni és a legtökéletesebb megoldást nyújtani. Ezt a gondolatot erősítette meg Patay Szabolcs, a Commsignia autóipari üzletfejlesztési vezetője is. Ha az autóban lévő kényelmi, biztonsági és egyéb szolgáltatások jól végzik a dolgukat az autóvezető nem találkozik ezek beszállítóival és fejlesztőivel. – Ha nem, akkor a hírek tele van a kudarccal – mondta. – Elegendő, ha az autógyárak és az ökosztisztéma ismer minket. A mi feladatunk, hogy a saját szakterületünkön a legjobbak és legversenyképesebbek legyünk – tette hozzá. Patay úgy véli, hogy a Tesla, a Rivian, a Lucid túlértékelése azt mutatja, mekkora várakozás van ezen a területen. De felveti azt a kérdést is, hogy vajon kiszorulnak-e a tradicionális gyártók erről a területről. Nagy a nyomás, nagy a verseny és nagy értékek születnek. Idővel a technológiai különbségek eltűnnek, az autók hasonló dolgokat fognak tudni. Mind az új, mind a hagyományos autógyártók olyan szoftveres cégekhez fordulnak megoldásokért, mint a Commsignia.

commsignia2

A Commsignia legnagyobb járműkommunikációval foglalkozó cég, valós idejű kommunikációs rendszereket és szoftvereket szállítanak autógyártóknak és Tier 1-es beszállítóknak. A digitalizációs és a zöld fordulat megváltoztatta a belépési küszöböt az autóiparban. Az emissziós normákat teljesítő belsőégésű motorok magas ipari háttérkörnyezetet követelnek és komoly tradíciót, illetve kiterjedt szaktudást feltételeznek. Az elektromotorok egyszerűek és könnyen beszerezhetők, így a belépési küszöb sokkal lentebb került. Az újonnan belépő autógyártóknak a szoftver, a biztonság és a vezetési komfort, illetve a dijátjn területén kell versenyezniük. A Commsignia itt lép be a képbe. – A mi szoftverünkkel biztonsági kapcsolatot valósítunk meg, állandó rádióösszeköttetés van az autók között, ami akkor segít, ha a radar, a kamera már nem képes előrejelezni például egy közelgő balesetet. A valós idejű rádiókapcsolatra bevételnövelő alkalmazások is épülhetnek, ilyen az útdíjbeszedés. A jármű valós időben kommunikál az úthasználatról, az autó, mint mobilpénztárca pedig le tudja vonni a megfelelő díjat – magyarázta Patay Szabolcs.

Szabályok nélkül nem megy

Jánky Szabolcs szerint jelenleg a vadnyugatinak mondható állapot végén járunk, az innovációk mellett elindult a szabványosítás. Ezeket a szabványokat azok írják, akik az innovációt sikeresen bevezették, ezeket be kell tartania az autógyártónak és a beszállítónak is. A szabványosítás előnye a biztonság és a jövedelmezőség. Az önvezetés technológiája csak így tud fejlődni és ha elég fejlett, akkor el is tud terjedni.

– A szabályozás a mi területünkön rendelkezésre áll, a jogalkotási folyamatokban részt veszünk, a technológiánk ott tart, hogy az NCAP minősítésbe beszámító komponensként a járműkommunikációs eszközök 2024-2025-től meg fognak jelenni – tette hozzá Patay Szabolcs. – Egyik autógyártó sem akar majd alulmaradni, így ezek a technológiák mind beépülnek. Együtt kell működnünk más gyártókkal, más szoftvercégekkel, a megoldás jellege kényszerít együttműködésre – hangsúlyozta.

nng_kep

Kerecsen Tamás, az NNG technológiai vezetője szerint az önvezetés elterjedése előtt is van feladatuk a szoftvercégeknek. – Mivel az autókban már most benne vannak az önvezetéshez szükséges szenzorok, felmerült számunkra, hogy mit tudunk ezekkel kezdeni? Segítségükkel és közreműködésükkel olyan biztonsági, kényelmi, funkciókat tudunk nyújtunk a sofőrnek, amelyhez nem szükséges az önvezető mód. Akár olyan utasítást is tudunk adni a fedélzeti számítógépnek, hogy kövesse az előttünk haladó piros autót. Az egyre terjedő szélvédőre vetített kijelzőkre tett adatokat mindinkább kiterjesztett valóság nézettel egészítik ki, olyan fontos dolgokkal, amit a sofőrnek látnia kell, hogy biztonságosan vezethessen – emelte ki a szakember.

aiMotive_safety_pt2_testing

A szabályozás kapcsán Kerecsen elmondta, hogy a geoinformatikai szoftverek területén ez már kitaposott irány, 2022-től például minden új autómodellnek tudnia kell figyelmeztetnie a sofőrt a sebességtúllépésre. Mivel azonban nem lehet teljes egészében a kamerákra hivatkozni (havazhat, eshet az eső, koszos lesz a kamera), ezért felértékelődnek a friss, bővíthető és olcsón elérhető térképek. A sok adat miatt felértékelődik a kiberbiztonság is, ahol az NNG már megfelelő kompetenciákat fejlesztett ki. Az NNG képviselője hangsúlyozta, hogy meg kell teremteni a lehetőséget, hogy könnyen hozzáférhetővé váljanak a szoftvercégek technológiái, hogy kialakuljanak a szabványos architektúrák, a biztonsági protokollok, a szoftverek közötti kommunikáció. Ebben a magyar cégek különösen jók, így a jövőben termékeik, megoldásaik még inkább meghatározzák az autóipart, akár láthatatlanul is.

Biró Csongor

A cikk eredetileg a www.autoszektor.hu oldalon jelent meg.