Vajon kinek éri meg a zöld rendszámos, villanymotort és akkumulátort cipelő, konnektoros Octavia? Mindenképpen annak, aki valóban tölti és úgy használja, ahogy egy hibridet kell: ésszel.
Hogy néz ki?
Korábban már bemutattuk a tavaly megújult Octaviát, ezért most kevesebb szót ejtek a formáról és a technikáról. Feltűnő stíluselem a hatszögletesített új hűtőmaszk, látványosak az éles vonalakkal határolt, keskeny lámpatestek, amelyek – mint ahogy a tesztautónkban is – akár LED-mátrixosak. A fényár magáért beszél, ám ennek nem mindenki örül, folyamatosan villogtak a szembejövők és fékezgettek az előttem haladók. Egy idő után kénytelen voltam megvakítva átváltani kézi kapcsolásra.
Kényelmesek az alcantara ülések, egy bajuk van csak, hogy a vajszín kérészéletű, de aki ilyent vesz, az beülés előtt átöltözik. A lábtér hatalmas magam mögött is, a csomagtér űrtartalma bár veszített a hibridség oltárán, de a 450 literjével (síkba hajtott hátsó üléstámlákkal 1450 literig bővíthető) még mindig kiemelkedik a kompakt mezőnyből. A skodás okosságok sora folyamatosan bővül, a tesztautóban például volt egy mozgatható, széthúzható, rudakra erősített ponyva, ami zsákszerű gondossággal fogad be mindent, amit beleteszünk.
Vezetősegédei közül számos újdonság: ilyen a kikerülés-asszisztens, a bekanyarodás-asszisztens, a kiszállás-figyelmeztetés, a helyi veszélyhelyzet-figyelmeztetés. Hasznosnak tartom az előretekintő gazdaságossági asszisztenst. A jármű időben felhívja a vezető figyelmét a közeledő körforgalomra vagy a sebességkorlátozásra, s amint a sofőr lassít, a fedélzeti elektronika máris automatikusan beállítja az energia-visszatáplálás a lehető leggazdaságosabb lassítás szerinti optimális mértékét.
A középkonzol fedélzeti menüje kezelhetetlen, külön OKJ-tanfolyam kell a kiismeréséhez. Nem vagyok mai róka, láttam pár érthetetlen megoldást, de a Skodáé mindenen túltesz. Sajnos, rossz értelemben. Az érintőképernyő képe éles, a működése lassú, és a logikája…
Hogy megy?
Az 1.4 TSI igazi őskövület a VW-csoportnál, de a 150 lóerő és a 250 Nm csúcsnyomaték önmagában is tisztességesen mozgatja a 17 mázsás autót. Az automatikus váltó házában azonban egy plusz villanymotor lapul, amely a 115 lóerős (84 kW) és 330 Nm-t tud. Az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Skoda Octavia iV összteljesítménye így 204 lóerő, összesített forgatónyomatékának maximuma 350 Nm. Ezzel a képesítéssel az autó 7,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre. Végsebessége 220 kilométer/óra. Ez nem rossz ahhoz képest, hogy a hibrid RS 7,3 másodperc alatt gyorsul fel és a végsebessége 225 kilométer/óra.
A plug-in hibrid rendszer szimpatikus, sokaknak elég a napi bejáráshoz a fűtés és hűtés nélkül elérhető mintegy 45-50 kilométernyi (maximum hatvan) elektromos hatótáv. A 37 Ah kapacitású, 13 kWh energiatároló képességű, nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátor otthoni töltése közel öt órát tart, utcai töltőn sem sokkal gyorsabb, hisz a fedélzeti töltő csupán 3,6 kilowatt teljesítményt tud fogadni.
A fogyasztás használat-, illetve töltésfüggő, a rövid, 300 kilométeres tesztem során 3,3 literes benzinfogyasztás mellett 9,5 kWh energiát is benyelt az Octavia 100 kilométerenként. Több töltéssel sokkal olcsóbban, kevés töltéssel pedig sokkal drágábban is járhatunk vele.
Milyen vezetni?
A rekuperáció okos, így nagyobb sebességnél hagyja vitorlázni az autót, lassúbb tempónál azonban hatékonyabb visszatöltésre kapcsol. Futóműve kényelmesen csillapít a nehéz akksik és a 19 hüvelykes kerekek ellenére is, a kormányzás pontos, a DSG megfelelő sebességgel kapcsol.
Mennyibe kerül?
Octaviánk egyliteres, TSI motorral és hatfokozatú kézi sebességváltóval 7 millió forint körüli áron lehet, ha éppen nem állnak a gyártósorok csiphiány miatt. Az Octavia iV alapára 12,5 millió forint, a tesztautó még legalább 2 millió forintnyi extrát tartalmaz.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Nekem tetszik elfogadnám de csak hibrid változatban,csupán elektromos nem kellene,de az ára azért elég borsos,horror áron vesztegetik!