Nagy-Britanniában 27,5 százalékkal nőtt az autók eladása januárban az egy évvel korábbihoz képest, amikor a járványügyi korlátozások miatt zárva voltak az autókereskedések – állt a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) közleményében.
A szervezet adatai szerint az idei első hónapban 115 ezer 87 új autót adtak el az országban. A dízelüzemű autók értékesítése éves összevetésben 45,8 százalékkal 6008-ra esett, piaci részesedésük 5,2 százalékra zsugorodott a tavaly januári 12,3 százalékról. Januárban 51 ezer 468 új benzinüzemű autót adtak el, ez 14,6 százalékkal több az egy évvel korábbihoz képest, a piaci részarány ugyanakkor 49,8 százalékról 44,7 százalékra mérséklődött. Messze a legnagyobb mértékben a csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók (battery electric vehicles, BEV) eladása nőtt, 130,6 százalékkal, 14 ezer 433-ra, miközben a piaci részesedése 6,9 százalékról 12,5 százalékra nőtt. A hibrid-elektromos (HEV) autókból 13 ezer 492 talált vevőre januárban, ami 98,1 százalékkal több éves összevetésben, a piaci részesedésük 7,5 százalékról 11,7 százalékra emelkedett.
Az SMMT azzal számol hogy az idén a tavalyinál 15 százalékkal több, 1 millió 897 ezer új autót adnak el Nagy-Britanniában, ami azonban még mindig 18 százalékkal lenne kevesebb a pandémia előtti utolsó évhez, 2019-hez képest. Tavaly az új autók eladása 1 százalékkal nőtt 2020-hoz viszonyítva.
Nagy-Britanniában, Európa harmadik legnagyobb autópiacán tavaly a legkeresettebb új autó a Vauxhall Corsa volt, amit a Tesla Model 3 követett. Az előbbiből 41 ezer, az utóbbiból 35 ezer kelt el.
Tavaly a csak akkumulátorról üzemelő elektromos autókból (battery electric vehicles, BEV) 190 ezer kelt el, ami több mint az elmúlt öt évben összesen. A benzin-elektromos plug-in hibrid hajtású autókból 115 ezret értékesítettek. Nagy-Britaniában 2030-tól már nem lehet új dízeles és benzines autót eladni, egyes hibrid autók esetében ez a határidő 2035.
Az új autóknál tavaly a dízelüzemelésűek piaci aránya 8,2 százalékra esett a 2020. évi 16 százalékról, a benzines autóké pedig 55,4 százalékról 46,3 százalékra csökkent, miközben például a csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 6,6 százalékról 11,6 százalékra, a plug-in hibrid hajtásúaké pedig 4,1 százalékról 7 százalékra ugrott.