A Lexus NX második generációja magasabb szintre emeli a japán hibridséget, a modellben mutatkozott be a RAV4-ben már bevált plug-in hajtás. Ez a legjobb NX, amit vezettem.
Hogy néz ki?
Elődje TNGA alapjaira épült a kocsi (ahogy a Toyota Camry és a szerényebb RAV4 is), de karosszériája sokkal kifinomultabb és szebb, váza pedig merevebb. A tengelytáv három centiméterrel, a hossz és a szélesség kettővel, a magasság fél centivel gyarapodott. A Lexus NX méretei így: 4660 milliméter x 1865 milliméter x 1660 milliméter. Tengelytávja 2690 milliméter, a csomagtartó alaphelyzetben 545 literes, lehajtott hátsó ülésekkel 1436 literes. A zajcsillapítás szinte tökéletes, a vastag üvegek, a nehéz ajtók és az igényes bőrkárpitozás kint tartják a zavaró zajokat. A motorhang is korlátozottan jut be az utastérbe, már ha bejut, hisz az utazás nagyobbik részében villannyal megy az autó. A motorteret alulról golflabdáéhoz hasonló, buborékos felületű burkolattal fedték, ezzel javították a légellenállását.
Tesztünkben az F-Sport kivitel szerepel, amelyen a mélyebbre húzták a lökhárítókat és a küszöböket, valamint nagyobbak a légbeömlők, a futómű pedig az átlagosnál feszesebb. A LED-es fényszórók forgótükrösek, amelyek a mátrixos megoldáshoz hasonlóan takarják ki és így nem vakítják el a forgalom többi résztvevőjét.
Az információs és szórakoztató rendszer teljesen megújult (az idegesítő érintőpadnak és egérimitációnak szerencsére szájonárát mondtak) és amellett, hogy látványos, kifejezetten jól használható. Képátlója 14 hüvelyk, azaz akkora, mint egy átlagos laptop. A dizájn és a digitális ergonómia fényévekkel jobb, mint egy hasonlóan drága Mercedes-Benz szabadidő-autóban.
A kormány mögötti digitális műszeregység jól tájékoztat, átlátható és részletgazdag, a különböző menetmódokkal (takarékos, normál, sport és sport plusz) változik, amit már megszokhattunk más Lexusokban. A vetített kijelző hasznos, a kormányon található érintőgombokat is funkcióit is megjeleníti a szemünk előtt a szélvédőre vetítve.
A klíma is digitális, de a hőfokállítás tekerőgombjai megmaradtak (de akár hanggal is vezérelhetjük a fedélzeti számítógépet), a képernyő alsó sávja a fűtés-szellőztetésé, a klímakomfortot számos beállítás teszi kényelmessé. A hifi tökéletesen szól, pedig nem is a Mark Levinson csúcstechnika volt az autóban.
Az ajtónyitást szokni kell, nem vagyok nagy rajongója a nyomógombos nyitásnak, de szerencsére a kis belső kilincset (elektronikus) hagyományos módon is lehet használni, elég meghúzni és nyit. A gyártó azzal magyarázza a változtatást, hogy ezzel meg lehet előzni a rányitásos baleseteket, amelyeknek legtöbbször kerékpárosok az áldozatai. A biztonsági rendszer a holttérfigyelővel együttműködve nem engedi addig kinyitni az ajtót, amíg veszélyt észlel, legyen az közeledő gépjármű, gyalogos, vagy kerékpáros.
Az utastér tágas, nehezen találnák érveket, hogy miért válasszam a nagyobb testvért, az RX modellt. Az ülések fantasztikusan tartanak, kényelmesek, széles tartományban állíthatók, de az ülőlap hossza nem növelhető.
Hogy megy?
A Lexus nem rejti véka alá, hogy a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt NX450h+ a Toyota RAV4 konnektoros hibridjének hajtásláncát kapta meg. A motortérben a jól bevált 2,5 literes, Atkinson ciklusú négyhengeres szívó benzinmotor dolgozik (maximális teljesítménye 185 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 227 Nm, amelyet elöl egy nagy (teljesítménye 134 kW, legnagyobb forgatónyomatéka 270 Nm), hátul egy kis (40 kilowattos, nyomatéka 121 Nm) villanymotor egészít ki (ez a 4×4-es hajtás érdekében mindig hajt). A rendszerteljesítmény 306 lóerő, amivel az üresen két tonnánál is nehezebb NX 450h+ 6,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/óra sebességre. Végsebessége 200 kilométer/óra, ugyanez csakis villannyal 135 kilométer/óra.
Elektromos hatótávja kisebb, mint a Toyotáé, de a 60-65 kilométer is bőven több, mint amit a prémium kategóriában a versenytársak kínálnak. 96 lítium-ion cellából összetett, 355 volt feszültségű akkumulátorának kapacitása bruttó 18,1 kWh, a fedélzeti töltő teljesítménye 6,6 kW, így legalább három órát kell szánni a teljes töltésre utcai töltőoszlopon. Ha otthon, 230 voltos fali csatlakozóról tápláljuk, nyolc és fél órával számoljunk az üres akkumulátor teljes feltöltéséhez.
Milyen vezetni?
Futóműve jelentősen eltér a Toyotáétól, bár a konstrukció ugyanúgy MacPherson, illetve hátul többlengőkaros, de a rugókat, a stabilizátorokat és a lengéscsillapítókat a prémium autóra hangolták. Különösen jól kanyarodik az NX, pontos és megfelelő visszajelzéseket ad az útról a kormány, a futómű pedig támogatja a gyors autózást. A gumik 20 hüvelykesek, a felnik szépek.
Váltója hat fokozatot imitáló CVT – nem támogatja, de nem is akadályozza a sportos vezethetőséget -, a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható, de ezeknek inkább a visszatöltő lassításban volt szerepe nálam.
Mi a helyzet a fogyasztással? Parádés! 450 kilométeren át használtam az autót, amint lehetett töltöttem, de volt, hogy 250 kilométert tettem bele egy szuszra. A táv felét villannyal tettem meg, így az NX450h+ 100 kilométerre vetítve 21,9 kWh villanyáramot és 3,4 liter benzint fogyasztott, ami nagy átlagban 6-6,5 liter körüli üzemanyag-fogyasztásnak felel meg. Mindez téli üzemben, állandó fűtéssel és gyakori M0-ás használattal, terhelés nélkül, de nem éppen visszafogott vezetési stílusban. A legnagyobb elektromos hatótáv, amit kiírt az autó, 68 kilométer volt, ebből 60-at simán teljesített. Benzintankja 55 liter, így az én vezetési stílusommal a legnagyobb megtehető teli tankokkal 800-820 kilométer.
Terepre nem való, de azért az épített útról bátran letérhetünk vele, első terepszöge 16 fok, a hátsó terepszöge 25 fok, azonban a 185 milliméteres szabad hasmagassága erősen korlátozza képességeit.
Mennyibe kerül?
A konnektorból tölthető hibrid NX indulóára alapkivitelben 23,27 millió forint. Tesztautónk ennél jóval többe került felülről kóstolta a 26 millió forintot, ami ebben a kategóriában nem szokatlan a sótlanabb Mercedes-Benz GLC phev például alapáron 2 millió forinttal olcsóbb, de rendesen felszerelve ugyanennyibe kerül.
Kép és szöveg: Biró Csongor