A Volkswagen harmadik karosszériaváltozattal bővítette a moduláris keresztirányú építőkészleten (MQB A0, azaz kisautó platform) alapuló kompakt és elsőkerék-hajtású Polo és T-Cross modellek kis családját. Ha engem kérdeznek, a Taigo a legtökösebb a trióból.
Alapfelszereltségként LED-es fényszórókkal, teljesen digitális pilótafülkével és a legújabb generációs szórakoztató és információs rendszerekkel felszerelt, majdnem 4,26 méteres (pár centiméterrel a fél számmal magasabb kategóriában játszó VW T-Rocnál is hosszabb) kupés szabadidő-autót a spanyolországi Pamplonában szerelik össze. Bár Európában vadonatújnak számít, a világ másik végén, Brazíliában Nivus néven már ismerik, eredetileg az ottani piacra fejlesztették.
Hogy néz ki?
A Volkswagen Taigo tengelytávolsága 2,57 méter, szélessége 1,76 méter, magassága 1,49 méter. Ára a T-Crossnál drágább, de a T-Rocnál olcsóbb.
A modell formatervezését Marco Pavone, a Volkswagen márka külső formatervezésért felelős vezetője jegyzi. Ikertestvérével, José Carlos Pavonéval, a Volkswagen Design Center vezetőjével együtt több projektet valósított meg a márka számára. Az európai Taigo formatervét erőteljes arányok jellemzik. Különösen szembetűnő a kupészerű sziluett, az erősen előre ugró C oszloppal. Nagy kerekek (tesztautónkon 17 hüvelykes felnik voltak) és az eltolt kerékjárati burkolatok hangsúlyozzák a Taigo crossover jellegét. A hátsó túlnyúlást szándékosan meghosszabbították, hogy kiemeljék a jármű funkcionalitását. A kupésan lecsapódó tetőív ellenére van hely a hátsó utasok fejének, ám a nyitható panorámatetővel szerelt változatokban az 1,8 méternél magasabbak még elöl is szűknek érezhetik a fejteret.
Csomagtartójának térfogata 438 liter, meglepetésre a hokis táskám az ülések ledöntése nélkül befért (úgy 1222 literes lehet a csomagtér). A T-Cross csak a tologatható hátsó ülésekkel veri meg (385-455 liter csomagtartójának az űrtartalma).
A fényszóróktól a hátsó lámpákig minden külső világítóelem szériafelszereltségként LED-technikával rendelkezik. A Style felszereltségi szinttől (ilyen volt a különlegesen zöld tesztautónk) kezdve a Taigo szériában LED-mátrix fényszórókkal (hibátlanul kitakarja a forgalom többi résztvevőjét és így nem vakítja el őket) és a megvilágított hűtőrács keresztléccel együtt (ez nagyon látványos este). Stílusában kapcsolatot teremt a Volkswagen ID. modelljeivel, valamint a Golf, Arteon, Tiguan Allspace és Polo modellekkel – amelyek szintén opcionálisan vagy a felszereltségi specifikáció részeként rendelkeznek ezzel a jellegzetes LED-es fénycsíkkal. A feltűnő, hátul végigfutó fénycsík a jármű szélességét és karakterét hangsúlyozza. Life szinttől széria a külső tükrökben elhelyezett, figyelemfelkeltő, méhsejt szerkezetű mintát a földre vetítő lámpa.
Az utastér a Polóból megszokott. A középkonzol digitális kijelzője érintésérzékeny, vezeték nélkül is fut rajta az Apple CarPlay és az Android Auto, a klíma külön csúszkás panelen vezérelhető. Kezelését szokni kell, de még gyakorlottan is sokszor mellényúlunk és az ülésfűtés kikapcsolása helyett a szélvédőfűtést kapcsoljuk be. A hőmérséklet beállítása is trükkös, de nem lehetetlen.
Hogy megy?
Legerősebb változatát kaptuk meg tesztre, az 1,5 literes turbós benzines legnagyobb teljesítménye 150 lóerő (legnagyobb forgatónyomatéka 250 Nm), folyamatos terhelés mellett képes két hengerét kikapcsolni, így normál vezetési stílus mellett nem számíthatunk nagy fogyasztásra. A közel hatszáz kilométeres teszt során nálam az üresen 13 mázsás Taigo 6,2 liter hatósági áras benzint égetett el száz kilométerenként télies körülmények között vegyes (városi, országúti vezetéssel és mérsékelt autópálya-használattal). Mentségére legyen mondva a tesztautó szinte szűzen, alig 400 kilométerrel került hozzám – erre mondják, hogy még bejáratós. Legnagyobb sebessége 212 kilométer/óra lehet, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,3 másodperc alatt gyorsul fel.
Milyen vezetni?
A hétfokozatú DSG váltó (széria a négyhengeres motorhoz) a szokásos formáját hozza, elindulásnál úgy ugrik, mint agár a nyúl után, sportos használatban pedig túl sokat tétovázik, hogy most éppen melyik fokozatot kapcsolja. Takarékos üzemmódban, nagypapásan vezetve viszont nem találunk rajta fogást. Manuális módban a kormány mögött kitapogatható nyomófülekkel is kapcsolhatjuk a sebességet, ilyenkor a váltás selymes.
Kormányzása korrekt, ám kissé steril. Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, így nem csodálkoztam, hogy a Hunyadi János út trükkös bal kanyarjába úgy eldobta a gödrökön átrobogva a fenekét, mintha gymkhanáztam volna.
A fékek elfogadható mértékben lassítanak, van hagyományos kézifék. A rugózás feszes, de nem zavaró rossz úton sem, a futóműzaj viszont hangosabb, mint egy Golfban, bár a vezetési élmény nagyon hasonló. Masszív, jól összerakott kocsi a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Taigo.
Mennyibe kerül?
Miközben hagyományos kulccsal indult, tesztautónkat jól felszerelték: van benne prediktív ACC (automatikus távolságtartó automatika a sebességhatárok és a navigációs rendszerből származó útvonaladatok felhasználásával), amely a sávtartó asszisztenssel közösen 210 kilométer/óra maximális sebességig lehetővé teszi a félautomatizált vezetést (kettes szint). Alapfelszerelés a koccanásgátló, a városi vészfékezési funkció és a sávtartó.
A Taigo legolcsóbban, az árkedvezmény érvényesítése után 6 955 450 forintért vihető haza. Szériafelszereltség a hat hangszóró, a négy elektromos ablak, a hét légzsák (az első két ülés között is felfúvódik egy, ha nagy a baj) az elektromosan behajtható, fűthető külső tükrök, a 8 hüvelykes digitális kijelző, az automatikusan világító LED-fényszóró és a 16 hüvelykes alufelni. A 95 lóerős, egyliteres háromhengeres motorhoz azonban csakis ötfokozatú váltó jár.
A Volkswagen Taigo az 1,5 literes TSi motorral Style csomagban, DSG-váltóval közel 10 milliót kóstál, de ebben benne van a külső és belső krómcsomag, a mátrix LED-es főfényszóró, a parkolósegéd, a sávtartó és a felni már 17 hüvelykes.
Kép és szöveg: Biró Csongor