Nagy sikerre számíthat a magyar autópiacon a hétüléses családi autó, a Dacia Jogger, amely benzines és benzin-LPG kettős üzemű motorokkal érkezik meg tavasszal. Jövőre hibrid változat egészíti ki a kínálatot.
A Dacia az egyik legnépszerűbb nagycsaládos márka Magyarországon, így a Lodgy búcsúja sokakat elszomorított. Aggodalomra nincs ok, itt a Jogger, amely a népszerű hétüléses mellett a Dokkert is leváltja.
Hét személyre szabva
A Jogger nagyobb lett elődjénél, de a még a korábbi hétüléses Logan MCV-t (ha jobban megnézzük, a Jogger az MCV reinkarnációja) is túlnőtte, hossza 4547 milliméter, szélessége 1784 milliméter, magassága viszont csak 1632 milliméter. Tengelytávolsága 2897 milliméter, ami 87 milliméterrel hosszabb a Lodgyénál, de 8 milliméterrel rövidebb, mint az MCV-ben. Orrkialakítása a Sandero/Logan párosra emlékeztet, a provance-i látképből nem lóg ki, mert itt majdnem minden harmadik autó Dacia.
Az A oszlopig a karosszéria egyezik a Sanderóéval (a B oszlopnál megemelkedik 4 centivel a teteje), a folytatás azonban teljesen már, egyesek szerint volvós. Valóban, a hátsó lámpák rajzolata emlékeztet a svédek kombijaira. A Jogger hátsó ajtaja jó nagy, így könnyű a be- és a kiszállás. Hét személlyel is vállalható az utazás, az 50:50 arányban osztott leghátsó üléssorban a fejtér bőséges, a lábfejek beférnek az ülések alá, a hátsó szélvédő viszont 20 centire van a fejtámlától – az ima sem véd meg, ha onnan jön egy elszabadult furgon. Leghátra nem jutott levegőbeömlő, de az oldalsó kis ablakok kibillenthetők. A harmadik sor ülései könnyen kiszerelhető, a hangsúly itt a könnyűn van, egyenként alig 10 kiló a tömegük, így filigrán anyukák is könnyen kikapják. Ha a második üléssorba gyereküléseket építettünk be, akkor a leghátsó sorba a csomagtartón át is be lehet szállni. Mindhárom üléssor saját tetőablakot kapott a hétülésesben három van. Az üléseket lépcsőzetesen építették be, így a második sor 55 milliméterrel magasabbról indul, mint az első, a leghátsót további 25 milliméterrel emelték meg.
Ötüléses változatban tekintélyes 607 liter a poggyásztér űrtartalma, lehajtott ülésekkel ez 1819 literre (hétülésesnél 1594, kiszerelt ülésekkel 1807 liter) növelhető. Ha hét üléssel rendeljük az autót, a három sor mögött 160 liternyi hellyel gazdálkodhatunk, ha az utolsó két ülést lehajtjuk, 506 literes a poggyásztér, ha kivesszük, 595 liter. Az integrált tetősínt akár 80 kilogrammal is terhelhetjük. Kereszttartóra nincs szükség, mert a hosszanti sínek egy kis csavarozással ötletesen keresztbe fordíthatók.
Külön öröm, hogy a Sanderóban megismert és megkedvelt textillel borított műszerfal is bekerült a Joggerbe, multimédia rendszerből három van, ár alapján választhat a vevő. A csúcsváltozat tudja a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto tükrözést, navigációval is rendelkezik.
Dízelnek annyi
Kétféle motorral vezettük a Joggert. A belépőmodell gázüzemű, ami azt jelenti, hogy az egyliteres, benzinnel 90, gázzal 100 lóerős TCe benzinmotor LPG-vel is etethető. A két tank együttes (50 liter benzin plusz 40 liter folyékony gáz) használata így akár ezer kilométeres hatótávot is lehetővé tesz. Gáz nélkül erősebb és gyorsabb a háromhengeres, 110 lóerős teljesítményéhez 200 Nm nyomaték társul. Minden változatban a fékek elöl hűtött tárcsafékek (a hétszemélyes változatban 280 milliméter átmérővel és 24 milliméter vastagsággal), hátul pedig kilenc hüvelykes dobok.
Szabadnak született
Daciához méltó a Jogger szabad hasmagassága, 200 milliméter, így bátran letérhetünk az aszfaltozott útról, összkerékhajtásra azonban ne számítsunk, ahogy automatikus váltót sem érdemes keresni az árlistában (majd a hibridhez érkezik a Clióból és Arkanából ismert körmös kapcsolású aszinkron automata).
A futómű elöl MacPherson típusú háromszög alakú alsó lengőkarral, hátul H alakú torziós keresztrúddal, a kerekek mérete 16 hüvelykes, a gumiméret 205/60 R16. Kormányzása indirekt és nagyon steril, a futómű jól bírja a rossz utakat, a sportos vezetést azonban nem támogatja. A gyengébb változat végsebessége 172 kilométer/óra (gázzal 175), az erősebb Jogger akár 183 kilométer/óra sebességgel is száguldhat. Legfürgébb az ötszemélyes 110 lovas, amely álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,5 másodperc alatt gyorsul, a leglomhább a hétszemélyes benzinnel, amely ugyanezt 13 másodperc alatt éri el. Tömege változattól függően 12-13 mázsa, a Jogger 1,2 tonna fékezett utánfutót húzhat.
Fogyasztása csekély, a pár száz kilométeres teszten a gázos változat takarékos módban nyolc liter LPG-t, az erősebb benzines pedig 6 litert fogyasztott 100 kilométerenként a 17 fokos napsütötte Riviérán.
A nagy dobás
2023 nyarától érhető el majd a főleg Nyugat-Európában nagyon várt erősebb, 140 lovas hibrid Dacia. Ebben az 1,6 literes Renault-gyártású szívó benzinmotort a hajtásban két villanymotor és egy 1,2 kWh-s lítiumionos akkumulátor támogatja.
A Dacia Jogger árai barátságosak, nem csodálkoznék, ha rövid időn belül a toplista első öt helyén belül szerepelne az autó. Klíma nélküli ötüléses változatát 5,299 millió forintért már megkaphatjuk (a manuális klíma felára 130 ezer forint, a második felszereltségi szinten az automatáért 50 ezret kell fizetnünk, a harmadik szinten ez alapáras), a hétszemélyes változat alapmotorral is csak 5,549 millió forint. A 110 lovas Extreme csúcsváltozat alapára hétszemélyes változatban 6,619 millió forint.
Aki egy kicsit többre vágyik és hajlandó érte fizetni, egészen kiváló kényelmi szolgáltatásokat kaphat. Feláras az ülésfűtés, az automatikus klímaberendezés, a kártyás, kulcs nélküli nyitás és indítás, az autonóm vészfék, az elektromos rögzítőfék, a kissé lassú tolatókamera, a holttérfelügyelő és a parkolóradar.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Én már vezettem Dáciát
NHincs szándékomban ismét vezetni!!
Vezesse most más is!!!
csak ennyi
Sokaknak ez az elérhető, szerintem nincs ezzel gond.
Ár-érték arányban verhetetlen, bármikor bevállalnám.
Az ár ok, de a töréstesztje a Daciaknak pocsék, már-már életveszélyes.
Elnézést de a tetőablak hol van!??? Ha már fordítanak egy külföldi cikket, akkor figyelhetnének a részletekre…
+400ezer a garázsajtó átépítése, mert a mostanival még kilógna az orra a garázsból
Szimpatikusnak tünik ha nem a régi dacia morállal csinálják!
Ámbár ha elakarják adni muszáj jónak lenni:)