Seat Ibiza FR teszt: trendi városfaló

Seat Ibiza
 Az FR csomaggal szerelt, sportos és vidám kinézetű Seat Ibiza csalóka jelenség: sokan azt hiszik, komolyabb vas van a motorfedél alatt. Csalódást nem okoz: az egyliteres, háromhengeres motor hozza a kötelezőt. Elég pörgős és elég takarékos, hogy a kezdő autósok jó barátja legyen.

Hogy néz ki?

A ráncfelvarrással nem sok minden újult meg az Ibizán, az utastérben az átrajzolt, puhább műanyagokkal burkolt műszerfal, a vörös műanyagbetétek, a jó fogású, modern kormány és a nagyobb méretű középső kijelző hívja fel magára a figyelmet. A nappali fény elöl és hátul háromszöget formáz, messziről fel lehet ismerni az autót. Az LED-es tompított fényszóró alapáras, a távfényes változatért extra 252 ezer forintot kell fizetni.

ibiza2

A tesztautóban a 10,25 hüvelykes műszeregység digitális, amelyet szintén a vörös szín ural, ahogy a belső hangulatvilágítás is sportos szívre utal (cuore sportivo). Az Apple CarPlay hibátlanul fut a tükrözött 9 hüvelykes kijelzőn (csak vezetékkel összekapcsolva működik). Saját, gyári navigáció nem volt a tesztautóban, így mikor valami miatt a telefonom elveszítette kapcsolatát a navigációs műholdakkal, szabály szerint elvesztem Budapest sasadi városrészében. Kellemetlen volt körbe-körbe autózni a szűk hegyvidéki utakon, ráadásul jól elkéstem…

A hangrendszer minősége átlagos, az ülésfűtés gyorsan felmelegíti hidegben a hátunkat és az ülepünket, a sok gombos kormány funkciói hamar kiismerhetők. A klíma külön analóg felületet kapott, így könnyen, ösztönösen állíthatjuk a belső hőmérsékletet és levegőkeringetést akár menet közben is.

4059 milliméteres hosszával, 1780 milliméter szélességével és 1444 milliméter magasságával a kisautók felső mezőnyéhez tartozik a legkisebb spanyol, tengelytávja 2564 milliméter, csomagtartója 355 liter. Tömege 12 mázsa, amivel az egyliteres háromhengeres is elbír.

Ugyan ötszemélyes az Ibiza, de négy felnőttnek is szűkös az utastér, magam mögött egyedül ugyanakkor kényelmesen elférek, a ki- és a beszállás hátul korlátozott. A csomagtartó az ülések 60/40 arányú döntésével bővíthető (ilyenkor 1165 liter a poggyásztér), sík padlót azonban nem kapunk.

ibiza4

Hogy megy?

A háromhengeres, 110 lóerős, turbós 1.0 TSI közvetlen befecskendezésű, a befecskendezési nyomás 250 bar. Változó szelepvezérléssel rendelkezik, amely a finom járás mellett gyors reakciót tesz lehetővé. A motorblokk és hengerfejek anyaga alumínium, a kettős felső szíjhajtású vezérműtengely szervizperiódusa 30 ezer kilométer körül alakul, a hatékonyságot stop-start rendszer segíti.

Ezzel a motorral a Seat Ibiza végsebessége óránként 195 kilométer, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,8 másodperc alatt, 130 kilométer/órára 17 másodperc alatt gyorsul fel (Auto Bild mérés). 200 Nm maximális forgatónyomatéka 2000 és 3500 közötti percenkénti fordulatszám-tartományban érhető el. A motor teljesítményét hatfokozatú kézi sebességváltóval juttatjuk ez első kerekekhez, felárért hétfokozatú DSG rendelhető.

Fogyasztására nem lehet egy rossz szavam sem: téli üzemben 5,3 liter/100 kilométer átlagfogyasztást mértem, pedig közel nyolcszáz kilométeren át hajtottam. Igaz, autópályára csak Budapest környékén merészkedtem fel és az átlagosnál is óvatosabban vezettem a kicsikét. A benzintank szerény, csak 40 literes.

ibiza6

Milyen vezetni?

17 hüvelykes téli gumikon sem tűnt túl feszesnek a Seat Ibiza futóműve, de a sportos vezethetőség ennek ellenére veleszületett tehetsége a kocsinak. Gyenge motorja ellenére agilis, városban van igazán elemében. Országúton és autópályán alábbhagy a lendülete, ott azért küzdeni kell a többi autóssal, akik zsigerből le akarják nyomni. Valószínűleg a vörös szín (alapáras), a hangsúlyosan krómozott, de ál kipufogóvégek, vagy a spanyol eredet miatt veszítik el egyesek az eszüket. Városon kívül nem érdemes vele keménykedni, 100 kilométer/óra sebesség fölött az úthibákra kellemetlen választ ad a felfüggesztés (elöl MachPherson, hátul csatolt lengőkaros).

Az FR-csomaggal 15 milliméteres ültetés is jár, ez azon kívül, hogy jól mutat, a kanyarokban érezhető igazán, ahol terhelésváltásra sem billeg, sínautóként viselkedik az Ibiza. A kormány precíz és kisautóhoz képest elég közvetlen, a váltó pontosan, de nyersen kapcsolható.

ibiza5

Mennyibe kerül?

Legolcsóbban Seat Ibizához 6,68 millió forintért juthatunk hozzá (1.0 TSI 95 lóerővel, ötgangos kézi sebességváltóval, 400 ezer forintos árelőnnyel), a 110 lovas, az FR változat 7,8 millió forintba, a tesztelt, sok vezetősegéddel megáldott autó pedig közel 9 millió forintba került.

Kép és szöveg: Biró Csongor

ibiza3