Lassan, csendben, ízlésen frissült a BMW leghasznosabb villanyautója, a Kínában gyártott iX3 minden ráköltött pénzt megér. Vonzó, praktikus, kényelmes, vezetése izgalmas.
Mi változott?
Bár az enyhe ráncfelvarrás nem érintette a hajtásláncot, a 210 kW teljesítményű (400 Nm csúcs forgatónyomatékú) villanymotorral mozgatott BMW iX3 dinamikusabb hatást kelt. Talán azért, mert a BMW iX3 az alapfelszereltség részeként elérhető modellspecifikus M Sport csomaggal érkezik.
Az új BMW iX3 Münchenben, az IAA Mobility 2021 nemzetközi autóipari kiállításon mutatkozott be a nagyközönségnek, de a BMW Brilliance Automotive senjangi egységében készülő autók első szériagyártású példányaival csak most találkozhattunk.
Karakteresebb megjelenést kapott az orra, nagyobbak a vesék, 10 milliméterrel keskenyebbek a fényszórók és új az első köténylemez. Az új M aerodinamikai keréktárcsák alapáron 19, felárért 20 hüvelykesek lehetnek. Az adaptív LED fényszórók szintén az alapfelszereltség részét képezik, a lézerfény opciós. A műszerfal közepén elhelyezkedő digitális kijelző átmérője 12,3 hüvelykre növekedett és a rajta elérhető kezelőszervek mérete is nagyobbá vált.
Jó vezetni
Az akkumulátor kapacitása 80 kilowattóra, bírja az egyenáramú, akár 150 kW-os gyorstöltést. Az elméleti hatótáv 460 kilométer, a fogyasztás 18 kWh/100 kilométer körüli, ám a tempós, hegyvidéki teszt során 300 kilométer körüli hatótávval és 24-26 kWh/100 kilométer fogyasztással számoltunk.
A hátsókerék-meghajtású új BMW iX3 6,8 másodperc alatt képes felgyorsulni álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra. A menetdinamikára nem lehet panaszunk, az iX3 sportkocsis gyorsulása letaglózó.
Havas örömök
A BMW iX3 szlovéniai bemutatóján havas, illetve erdei környezetben is teszteltük az autót, és ha már áprilisi hóval találkoztunk, csapattunk is benne. Persze, nem az iX3-mal. Hanem egy kabrióval. Az 510 lóerős M4 Competition Cabrio a BMW Aréna pokljukai jeges körpályáján dodzsemként varázsolt tartós örömöt az arcunkra. Néhány szlovák újságírónak sikerült szabályos köröket rajzolnia, nekem csak egy félkör jutott, de az is igen nagy megtiszteltetés volt a számomra. Az összkerékhajtást sport állásba kapcsolták nekünk a vezetéstechnikai oktatók és teljesen kiiktatták a menetstabilizálót, így körzőzés helyett leginkább piruetteztem és magatehetetlenül, de fülig érő szájjal sodródtam a hóbuckák felé. Az élmény cunamit sikerült fokozni: egy következő gyakorlatban a friss téli gumival próbálkozó M4 kabriót aláztuk le a nyári abroncsokon futó i40 M50 villanyautóval. Mire felordított és röffentett a sorhat, az i4-gyel már javában fékeznünk kellett, hogy ne csapódjunk a hófalba. A fékút természetesen hosszabb volt, egy-két jelzőbóját be is szántottunk, de az élmény leírhatatlan.
Autó, mint művészeti alkotás
A BMW Art Car jelenség, a fenntartható mobilitás éa a technológiai fejlődés jegyében a BMW szlovéniai importőre kortárs művészeti galériákkal és kurátorokkal közösen pályázatot írt ki a BMW iX villanyautó arculatának újratervezésére 35 év alatti művészek számára. A fiatal Urban Klinkon végtelenül egyszerű, de nagyon látványos alkotása nyerte el leginkább a zsűri tetszését, többek között a BMW-k külső arculatáért felelős dizájnerének, Dogamoj Dukec-nek az elismerését. A művész kérdésünkre elmondta, hogy ugyan merített a korábbi híres alkotók munkáiból, de a három alapszínnel festett nonfiguratív, gyerekfirkára hasonlító mű gyökereit mélyen találta meg önmagában. Úgy, ahogy egy álomból felébredve, meglepő ötletek, parázs gondolatok és megnyugtató megérzések kerítenek hatalmukba.
Kép és szöveg: Biró Csongor