Az ázsiai konkurencia miatt globális szinten eljelentéktelenedhet az európai hajóépítő ipar a VSM, az ágazat szakmai képviseleti szervezete szerint.
Az európai hajótársaságok és hajótulajdonosok által új hajók építésére tavaly leadott mintegy 30 milliárd dollárnyi megrendelés 57 százalékát dél-koreai, 38 százalékát pedig kínai hajóépítő cégek kapták meg. Európai hajóépítő cégeknek csak az összes megrendelés egy százaléka jutott – közölte a VSM (Shipbuilding and Ocean Industries Association) Hamburg északi kikötőjében tartott ülésén. A VSM szerint az európai országok hajóépítési kapacitásuk teljes elvesztését kockáztatják, mivel ilyen kevés megrendelést kapnak. “Két gyenge év után Európa újból lépéshátrányba került az új megrendelésekben” – mondta Reinhard Lüken, a VSM vezérigazgatója. A VSM évek óta panaszkodik arra, hogy Kína és Dél-Korea több milliárd eurós támogatást nyújt hajógyárainak.
“Ázsiában állami támogatás torzítja a normális szabadpiaci rendet” – mondta Lüken. Rámutatott: annak ellenére, hogy egyes piaci szegmensekben rekordszintű kereslet tapasztalható, a 2021-es árak akár 30 százalékkal is elmaradtak a 2007-es árszinttől, ami “biztosan nem fedezi a költségeket”.
A koronavírus-világjárvány miatt 2020-ban bekövetkezett visszaesés után 2021-ben az új hajókra leadott megrendelések nagyjából megduplázódtak, különösen a konténeres szállítóhajók esetében. A VSM vezérigazgatója szerint sürgősen tenni kellene valamit a hajóépítés, mint stratégiai iparág megmentése érdekében, különben “Európa már nem fog jelentős szerepet játszani a hajóépítésben”.