Kár, hogy ilyen sokára érkezett meg a Lexus első villanyautója. Tíz évvel ezelőtt a legjobb lett volna, ma inkább csak egy a sok drága prémium autó között. Kényelmes, jó vezetni, de messze nem jutunk vele.
Hogy néz ki?
Ha nem is tetszik mindenkinek a Lexus dizájnja, kevesen vannak azok, akik szerint csúnyák az új modellek. Az UX kifejezetten szép, még akkor is, ha mind kívül, mind belül sokszor túlzásnak érzünk egy-egy kiszögelést, egy-egy szablyával vágott léket, rést, szöget, beltéri faragott bútort, vagy egy-egy elegánsan elhelyezett bőrdarabot. A fényszórók formája lezárja az UX frontját, a nappali menetfények a fényszórók feletti nyílhegy motívumban helyezkednek el, hangsúlyozva a Lexusokra jellemző L-alakú világítási képet. A fényszórók alaphelyzetben egyprojektoros, kettős fénysugaras LED, vagy opcionálisan (felszereltségi csomagban választható) vékony, háromprojektoros LED-es egységek lehetnek. A kombinált hátsó lámpatestek szárnyszerű, modern kialakítása nemcsak látványos, hanem az aerodinamikát, az autó mögötti áramlásokat – és ezzel együtt az autó irányíthatóságát, stabilitását – is javítja. A bal és jobb oldali hátsó lámpatesteket összefüggő fénycsík köti össze, átívelve a csomagtér ajtaján; a 120 diódából álló fényvezető elem a legkeskenyebb pontján csupán 3 milliméter széles.
Az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Lexus UX 300e hossza 4495 milliméter, 1840 milliméter széles, 1540 milliméter magas, tengelytávja 2640 milliméter, fordulóköre 10,4 méteres.
Villanyautóról lévén szó a zajokra különösen figyeltek, külön mérnökcsapat dolgozott azon, hogy prémium hatású és a fülnek kellemes legyen például az ajtócsukás hangja. A hátsó szélvédő feletti légterelő a karosszéria alsó, padló alatti, sík burkolataival együtt csökkenti a légáramlások keltette menetzajokat.A hangélményhez a prémium hifi is hozzájárult: a Mark Levinson Premium Surround Sound System 13 hangszórós csomagban alacsony torzítású 668 wattos, D-osztályú, 8 csatornás erősítővel érkezik.
Az anyagok és a kivitelezés minőségét a Lexus a tradicionális japán kézművességgel ötvözte, a vendégszeretetet az innovatív gyártástechnológiákkal. A tradicionális japán építészeti koncepció, az engawa által inspirálva – amely elmossa a külső és a belső terek közti határt – a tervezők az UX-en belül is a folytonosság elvét követték. A vezetőülésben ülve úgy tűnik, hogy a műszerfal felső része a szélvédőn túlra nyúlik, és a sárvédőkben folytatódik.
A háromküllős kormány és az analóg óra a csúcsmodell Lexus LS limuzinból származik, és mint minden Lexusban, a klímamenedzser itt is automatikusan szabályozza, és optimális szinten tartja az utastér és a hűthető-fűthető ülések hőmérsékletét.
A japánok szeretik hangsúlyozni, hogy japánok, tradicionális japán sashiko varrási technikával készült bőrözést ne is keressünk német autóban, de az UX-ben rendelhető, akár tahara bőrrel. A japán ínyencségek sora folytatódik a japán papírt (washi) idéző dekorációval. A tradicionális japán vendégszeretet, az omotenashi szellemiségét idézi, hogy az ajtó nyitásakor a törlés automatikusan leáll, nehogy az ablaktörlők vizet fröcsköljenek a ki- vagy beszálló utasok ruhájára.
Héthüvelykes TFT LCD kijelzőjén digitálisan jelennek meg az analóg műszerek, háromdimenziós térhatással. Az Apple Car Play vezetékkel működik, de minek, hisz az érintőpad olyan elavult, mint orosz deszantosok ellen szamurájjal harcolni. Veszélyes vezetés közben bármit is átállítani, így mindenhez, ami változtatást igényel (szórakoztató- és információs rendszerek) javasolt megállni és úgy elvégezni. Az LS-ben, az LC-ben és az UX-ben maradt meg az az elavult technika, a többi Lexus már normális kezelőfelületet kapott. Ezeket valahogy elfelejtették. Az érintőpad működése az okostelefonhoz hasonlít, érti a kettős érintést, vagy a pöccintést, felismeri a nyomtatott latin betűket, rezgéssel ad visszajelzést. De minek, ha van már érintőképernyő a világon? Vagy 10-15 éve!
A rendelhető vetített színes kijelző (head-up display) a vezető közvetlen látóterében jeleníti meg a legfontosabb adatokat.
Hogy megy?
Első kerekeit 150 kW (204 lóerő és 300 Nm) teljesítményű mágneses szinkronmotor hajtja, amely 160 kilométer/órás végsebességet és 7,5 másodperces állórajtot (nulláról 100 kilométer/óra sebességre) tesz lehetővé. A háromtengelyes kialakításának köszönhetően különösen kompakt, új erőátviteli egység fordulatszám-csökkentő szerkezete kiemelkedően nagy motorfordulatszámot tesz lehetővé, és a kategóriaelső teljesítményhez kivételesen alacsony zajszint társul. A komponensek hosszabb élettartama és a különösen finom járás érdekében a Lexus mérnökei számos újítást vezettek be, a fogaskerék-fogak felületének polírozásától kezdve a zajcsillapító burkolaton át az optimalizált kenési rendszerig.
Az UX 300e lítiumion-akkumulátor technológiát használ (kapacitása 54,3 kWh), nagy sűrűségű elektródákkal és fejlett elektródacsomag-elrendezéssel. A 288 cellából álló lítiumion akku az utastér padlója, illetve a hátsó ülések alatt helyezkedik el. Ez nem csupán mély tömegközéppontot eredményez, de – az UX 250h változathoz képest – további 47 literrel növeli a csomagtér befogadó képességét (de így sem túl nagy, 367 literes). Az akkumulátor minél teljesebb körű szabályozhatósága és maximális élettartama érdekében külön érzékelők mérik minden egyes cella, illetve blokk feszültségét, valamint a cellahőmérsékletet.
Hatótávolsága WLTP szerint akár 305 kilométer lehet, de ez picit optimista becslés. Nálam a leghosszabb táv, amit kiírt a fedélzeti számítógép az 296 kilométer volt, ami óvatos vezetéssel, autópálya és fűtés/klímázás mellőzésével tartható. Aki élvezni is szeretné a 200 lóerős kompakt autót az inkább 250 kilométeres hatótávval, télen legfeljebb 200 kilométerrel számoljon. A közel hatszáz kilométeres tesztelés során, ahol az M2-es és az M0-ás belső sávjába is bemerészkedtünk, 16,5 kWh/100 kilométeres átlagfogyasztást mértem.
Az UX 300e hajtásláncát úgy hangolták, hogy az elektromotornál gyakorlatilag azonnal jelentkező maximális forgatónyomatékkal lineáris legyen a gyorsulása. Utóbbi karakterisztikáját háromféle helyzethez optimalizálták: kis pedálnyomásra, városi vezetéshez (jellemzően gyakori elindulás-megállás), közepes pedálnyomásra a jármű sebességének tartásához, és teljesen lenyomott pedállal folyamatos teljesítmény-leadással való gyorsításhoz, például autópályára való felhajtás vagy előzés során. Az UX 300e új teljesítményszabályozó egysége (PCU) zökkenőmentes és készséges gázreakciókat kínál; a Lexus mérnökei rengeteget dolgoztak azon, hogy az autó akkor is egyenletesen gyorsítson, ha a vezető kicsit egyenetlenül nyomkodja a gázpedált. A kényelmesebb utazási érzet érdekében csökkentették a sebességingadozásokat, így az autó még a hepehupás útfelületeken is egyenletes sebességgel fut. A kormánykerék mögötti váltófülekkel négy fokozatban lassítható az autó.
Töltőcsatlakozó mindkét oldalon található. Az egyik tanksapka alatt Type2-es AC, a másik alatt pedig CHAdeMO DC töltőcsatlakozót találunk, előbbivel 6,6 kW-tal tölthetünk, utóbbival körülbelül 50 perc a 125 amperes villámtöltés. Nem volt ekkora szerencsém, egy óra alatt csak 29 kW energia csordogált az akksiba a fóti töltőn.
Milyen vezetni?
A vezetéshez leginkább szükséges funkciókat a vezető közelében helyezték el, a háttámla a testalkatnak megfelelően ível, így természetes és komfortos ülést biztosít. Bár az üléspozíció magasabb, mint a normál személyautóké, a csípő- és a sarokpont közti szintkülönbség csökkentésével az UX vezetője úgy érzi, közelebb van az úthoz, mint egy hagyományos szabadidő-autóban.
Mind a MacPherson szerkezetű első, mind a hosszlengőkaros multilink hátsó felfüggesztést külön segédkeretre szerelték. Elektromos szervokormányának új kormányoszlopába nagyobb átmérőjű tengely került, ami gyors, azonnali kormányreakciókat és közvetlen kormányzási érzetet biztosít. Az aktív kanyarodást segítő asszisztens (ACA) együtt dolgozik a járműstabilitás-vezérléssel (VSC), és kanyarban, az ívbelső kerekek lassításával csökkenti a jármű alulkormányzottságát, segítve a vezetőt, hogy a kívánt nyomvonalon stabilan, a lehető legnagyobb biztonságban haladhasson.
Adaptív futóműve az LC kupéban mutatkozott be, csak a legmagasabb felszereltségekhez jár, csökkenti a karosszéria nem kívánt dőléseit és magasabb szintű menetkomfortot biztosít rossz minőségű útfelületeken is. Működési elve egyszerű: a csillapítóerő kisebb, amikor az UX egyenes úton halad, és erősebb, amikor kanyarodik vagy sávot vált. Mágnesszelepekkel dolgozik, így változtatva a lengéscsillapítókban az olajáramlást. A program villámgyorsan, 650 beállításból választja ki az éppen aktuális helyzetnek megfelelőt. Folyamatosan értékeli a kormány (kormányzási szög) és a G-szenzor érzékelőitől kapott jeleket, és ezek alapján gyakorlatilag folyamatosan változtatja a csillapítóerőt, hogy minimálisra csökkentse a karosszériadőlést, és javítsa a komfortot. A csillapítóerő alacsony sebességnél csökken, nagyobb sebességnél nő. Az integrált funkciók (oldaldőlés-érzékelés, bólintásérzékelés, pattogásérzékelés, nyersességérzékelés) működését az útfelület és a menetdinamika alapján szabályozza. A vezető az üzemmódválasztóval is beállíthatja a csillapítás mértékét (takarékos, normál, sport, sport + és egyéni mód választható).
Mennyibe kerül?
Minden UX 300e-ben nyolc légzsák vigyáz az utasokra: első frontlégzsákok, térdlégzsákok a vezetőnek és az első utasnak, első oldallégzsákok, valamint első-hátsó függönylégzsákok. Alapáron jár az adaptív sebességtartó automatika, a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközést megelőző rendszer, a kormányzási rásegítéssel és sávelhagyásra figyelmeztetéssel kiegészített sávkövető asszisztens, a jelzőtábla-felismerő rendszer, az intelligens távolságifény-vezérlés, opciós az adaptív távolságifény-vezérlés. Az ütközést megelőző rendszer kamerája nappal, rossz fényviszonyok között is képes felismerni a gyalogosokat, a radaros rendszert pedig úgy módosították, hogy napközben észlelni tudja a kerékpárosokat. A sávkövető asszisztens az elektromos szervokormány villanymotorjával segít a vezetőnek a sáv közepén tartani az autót. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer nemcsak a felfestett, általában fehér vagy sárga színű útburkolati jelzések alapján tájékozódik, hanem az út két szélét is felismeri.
A Lexus a legteljesebb mértékben megbízik tisztán elektromos járműtechnológiájában. Ennek jeleként a márka 10 éven (vagy akár egymillió kilométeren) át kiterjesztett gondoskodást kínál az akkumulátoros elektromos jármű (BEV) akkumulátorának összes funkcionális meghibásodására, valamint a kapacitás 70 százalék alá csökkenésére. Ennek feltétele, hogy a tulajdonos a Lexus márkaszervizben végeztesse el a karbantartási programban előírt, rendszeres átvizsgálásokat. Alapértelmezett esetben 8 éves (vagy 160 ezer kilométeres) garancia vonatkozik arra, ha az akkumulátor kapacitása 70 százalék alá csökken, és 5 év (vagy 100 ezer kilométer) garancia a meghajtó akkumulátor összes funkcionális meghibásodására. Mindezen túlmenően az UX 300e modellre 3 éves általános gyártói garancia, valamint 5 évre (vagy 100 ezer kilométerre) érvényes hajtáslánc-garancia vonatkozik.
Hogy mennyiért? Hát itt a bökkenő: a Lexus UX 300e alapára Elegance felszereltséggel 20,88 millió forintról, Prestige felszreltséggel 23,72 millió forintról, Luxury felszereltséggel pedig 25,37 millió forintról indul, alapáron feketében vagy pirosban. A tesztelt szépség ennél is drágább.
Kép és szöveg: Biró Csongor