Egészen extrém, háromezer kilométeres székelyföldi túrán, ötödmagammal teszteltem a Dacia nagy ígéretét, a hétszemélyes Joggert. Összegezve a tapasztalatokat: kiváló és takarékos motor, jó ár-érték arány, nagy csomagtartó és kényelmetlen utastér.
A Dacia az egyik legnépszerűbb nagycsaládos márka Magyarországon, így a Lodgy búcsúja sokakat elszomorított. Aggodalomra nincs ok, a Jogger szinte mindenben teljesíti a porontyosok elvárásait, csak belül egy kicsit kisebb… Ellenben működik vezeték nélkül is a CarPlay…
Hogy néz ki?
A Dacia Jogger hosszabb lett elődjénél, még a korábbi hétüléses Logan MCV-t (ha jobban megnézzük, a Jogger az MCV reinkarnációja) is túlnőtte, hossza 4547 milliméter (ugyanerre a CMF-B padlólemezre épül a Micra és a Captur, de az ASX is), szélessége 1784 milliméter, magassága viszont csak 1632 milliméter. Tengelytávolsága 2897 milliméter, ami 87 milliméterrel hosszabb a Lodgyénál, de 8 milliméterrel rövidebb, mint az MCV-ben. Masszív, jól összeszerelt autó, 13 ezer kilométer futásteljesítménnyel sem zörög benne semmi. Orrkialakítása a Sandero/Logan párosra emlékeztet, az erdélyi utcaképből nem lóg ki, mert itt majdnem minden második autó Dacia. A LED-es ipszilon látványos messziről is, a távolsági fényszóró hagyományos, halogén izzóval világít. Nagy teljesítményt ne várjunk tőle, de ezzel is láttam tisztes távolságból az életre kelő éjszakai faunát: vaddisznót, őzet, szarvast, rókát, öngyilkos borzot és álmatlanságtól szenvedő macskát. Medvével szerencsére csak nappal találkoztunk, nagyon féltem, hogy az éj leple alatt az autó színe miatt esetleg száguldó málnabokornak néz minket.
Az A oszlopig a karosszéria egyezik a Sanderóéval (a B oszlopnál megemelkedik 4 centivel a teteje), a folytatás azonban teljesen már, egyesek szerint volvós. Valóban, a hátsó lámpák rajzolata emlékeztet a svédek kombijaira. A Jogger hátsó ajtaja jó nagy, így könnyű a be- és a kiszállás. Hét személlyel is vállalható (de előtte írassuk alá a beleegyező nyilatkozatokat) a rövid utazás, az 50:50 arányban osztott leghátsó üléssorban van fejtér, a lábfejek beférnek az ülések alá, a hátsó szélvédő viszont 20 centire van a fejtámlától, így a csíksomlyói Szűz Mária sem véd meg, ha ránk szabadul egy kóbor furgon (töréstesztje botrányos, csupán egy csillagot kapott, úgy hogy nem is törte össze az Euro NCAP, hanem csak a Sandero Stepway eredményeiből vontak le hasból pontokat). Leghátra nem jutott levegőbeömlő, de az oldalsó kis ablakok kibillenthetők. A harmadik sor ülései könnyen kiszerelhetők, a hangsúly itt a könnyűn van, egyenként alig 10 kiló a tömegük, így filigrán anyukák is könnyen kikapják. Ha a második üléssorba gyereküléseket építettünk be, akkor a leghátsó sorba a csomagtartón át is be lehet szállni. Az üléseket lépcsőzetesen építették be, így a második sor 55 milliméterrel magasabbról indul (a lábtere ennek ellenére kisebb, mint a lecserélt Lodgyban), mint az első, a leghátsót további 25 milliméterrel emelték meg. De hogy ez mire elég, ha öt felnőtt utazni és nem csak autózni akar, erről majd később.
Ötüléses változatban tekintélyes 607 liter a poggyásztér űrtartalma, lehajtott ülésekkel ez 1819 literre (hétülésesnél 1594, kiszerelt ülésekkel 1807 liter) növelhető. Ha hét üléssel rendeljük az autót, a három sor mögött 160 liternyi hellyel gazdálkodhatunk, ha az utolsó két ülést lehajtjuk, 506 literes a poggyásztér, ha kivesszük, 595 liter. A hátsó ajtó két méter magasra tárul fel, alacsonyabb utastársaink helyben ugrálnak, hogy elérjék. A személyszállító nagyüzem előtt áruszállításban is jeleskedett az autó, a részben szétszerelt Beddinge típusú – az Ikeában már nem kapható – összecsukható kanapé simán befért a matracaival együtt. Az integrált tetősínt akár 80 kilogrammal is terhelhetjük. Kereszttartóra nincs szükség, mert a hosszanti sínek egy kis csavarozással ötletesen keresztbe fordíthatók. Kipróbáltam, tényleg alig ötperces művelet.
Külön öröm, hogy a Sanderóban megismert és megkedvelt textillel borított műszerfal is bekerült a Joggerbe, multimédia rendszerből háromféle lehet, ár alapján választhat a vevő. A tesztelt Extreme csúcsváltozat tudja a vezeték nélküli Apple CarPlay (néha persze eldobja a kapcsolatot, de ez minden más autóban is természetes, sajnos) és Android Auto tükrözést, navigációval is rendelkezik. Ehhez jár a korábban említett kereszttartó is.
Ahogy az autó a Lodgyhoz képest csendesebb lett, úgy az ergonómia is fejlődött, a beltér egyszerűségével nekem semmi bajom nem volt, a klíma hátul túl kevés, elöl meg túl sok, a hazaúton pézséből gyúrtam füldugót, hogy ne gyulladjon be a jobb fülem. A szellőzőrostélyokat csak függőleges irányban lehet állítani, ha vízszintesen próbálnánk, csak elzárjuk a befúvást. C. p. m.! – ahogy a románul beszélők mondanák. A tolatókamera este a Blairwitch projekt 75. részét vetíti, talán nem megyünk neki senkinek…
Eddig a jó hírek. Innentől jön a feketeleves. A Dacia Jogger a piac egyik legolcsóbb autója, így azok a kritikák, amelyek a hétköznapi kényelmet érintik (kárpitok és műanyagok minősége, a fix magasságú utasülés, nincs hátul szellőzés és klíma) fölöslegesek, akinek nem tetszik és van több pénze, vegyen mást. A hátsó (második) sor kényelmetlensége azonban engem is meglepett. Hosszú, mondjuk 2 óra fölötti időtartamra az autó alkalmatlan öt felnőtt szállítására, legalábbis hagyományos, ötszemélyes elrendezésben. Mivel a leghátsó két ülést kiszedtem (a csomagok javára), így nem tudtuk kipróbálni milyen a 2+2+1 elrendezés. Tény, hátul három fehérnép szenvedett (volt, akinek zöld foltokat okozott testén a középső biztonsági öv, illetve csatlakozási pontjai), míg elöl a két férfi csak tespedett kényelmesen. Ja, nem! Az utasülésen ülő 180 centis férfi sem ujjongott, minden beszállásnál egy darabka letört a gerincéből, mivel az ülést nem lehet lentebb állítani, a fejét is mindig beverte. A vezetőülés sem túl kényelmes, de sokadik próbálkozásra sikerült beállítani úgy, hogy kevésbé fájjon a hátam és az ülepem.
Hogy megy?
A hosszú tesztre a Dacia Jogger erősebb és gyorsabb háromhengeresét, a 110 lóerős teljesítményűt választottam, amelyben 200 Nm nyomatékra számíthatunk. A közvetlen befecskendezéses motor 999 köbcentis, a furat-löket arány 72,2×81,34 mm, a fix lapátgeometriájú turbófeltöltőt a kipufogócsonkba integrálták. Vibrációt nem tapasztaltam, hidegen kissé tétova, de aztán gyorsan összeszedi magát, lefulladásra nem hajlamos, a stop-start megfelelően működik, az eco gomb pedig jelentősen visszavesz az erőből, miközben a fogyasztás ilyenkor nem sokkal lesz kevesebb.
A fékek elöl hűtött tárcsafékek (a hétszemélyes változatban 280 milliméter átmérővel és 24 milliméter vastagsággal), hátul pedig kilenc hüvelykes dobok.
Milyen vezetni?
Daciához méltó a Jogger szabad hasmagassága, 200 milliméter, így bátran letérhetünk az aszfaltozott útról. Lehetett magas padka, útra zuhant ág, borzsovai legelő, kiszáradt patakmeder, a Dacia Jogger nem akadt el. A strapabíró és jól rugózó futómű elöl MacPherson típusú háromszög alakú alsó lengőkarral, hátul H alakú torziós keresztrúddal, a kerekek mérete 16 hüvelykes, a gumiméret 205/60 R16. Kormányzása indirekt és nagyon steril, a futómű jól bírja a rettenetes utakat (a hátsó ülésen ülők kevésbé, a Szent Anna tóhoz vezető út még fel nem újított szakaszain többször hangosan felsikoltottak – és nem csak az út szélén fekvő, szerintem fizetett statisztaként fetrengő és pózoló barnamedve láttán), a sportos vezetést azonban nem támogatja. A tesztelt Jogger akár 183 kilométer/óra sebességgel is száguldhat, én 175 kilométer/óra sebességnél nem mertem gyorsabban hajtani, de öt felnőttel és legalább másfél mázsa csomaggal ez sem tűnik csekélynek. A Jogger álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 11,2 másodperc alatt gyorsul fel, a kocsi üres tömege közel tizenhárom mázsa, a Dacia Jogger 1,2 tonna fékezett utánfutót húzhat.
Kifejezetten jól érzi magát autópályán is, nem kell kapkodva kihúzódni, ha gyorsabb autó tűnik fel mögöttünk. A szakaszokban elkészült erdélyi autópályán nagy elánnal hagytuk le a forgalmat a belső sávban, mi siettünk, ők nem. Kanyarokban azonban inkább visszavettem a tempót, mert ekkora teherrel már nagy kilengést tapasztaltam. A motor szépen duruzsol, nem tagadhatja le háromhengeres mivoltát, a váltó hosszú úton jár, de pontos. Fordulókörének átmérője 11,7 méter, a reméltnél többet kell manőverezni vele.
Fogyasztása csekély, a háromezer kilométeres, megerőltető úton (több mint ezer kilométer autópályán, több mint ezer pedig a hegyekben) 6,5 litert fogyasztott száz kilométerenként. A hatótávja ötven literes tankkal bőséges, a legtöbb, amit kiírt, 880 kilométer volt.
Mennyibe kerül?
A Dacia Jogger kezdő listaára 2022 augusztusában öt üléssel 6,389 millió forint, hét üléssel 6,709 millió forint, a tesztelt Extreme felszereltségű, TCE 110 motorral szerelt változatért 7,819 millió forintot kérnek el.
Kép és szöveg: Biró Csongor
töréstesztje botrányos, csupán egy csillagot kapott, úgy hogy nem is törte össze az Euro NCAP, hanem csak a Sandero Stepway eredményeiből vontak le hasból pontokat).” – De az ugye megvan, hogy a karosszéria 4 (!) csillagot kapott a törésállóságra, és csak a vezetést támogató rendszerek hiánya (embert nem képes érzékelni a radar, csak járművet; nincs benne sávtartó asszisztens) , illetve a 3 üléssorban hiányzó biztonsági öv be nem csatolása figyelmeztető csipogás hiánya miatt vonták le a 3 csillagot? Mondanám, hogy mielőtt hülyeségeket írsz, de azzal már elkéstem. És bár nem akkora hülyeség, mert tényleg 1 csillagot kapott, de azért ne állítsuk már úgy be, mintha guruló koporsó lenne… Lehet utána olvasni magyar és külföldi oldalakon az általam elmondottakon. Az Origo is utánajárt és el is mondta, amit most én is.
Olyan, mint egy átlagos Dacia. NER-rajongó keresztény nagycsaládosoknak jó lesz. A többiek meg vesznek normális autót.