A Forvia, a Valeo, a Plastic Omnium a világítástechnikai piac ászai. A három vállalat már több mint 25 százalékos részesedéssel rendelkezik a növekvő globális világítási piacon, amely 2027-re több mint 30 százalékkal, 42,2 milliárd dollárra nő, jelentősen meghaladva az autógyártás összbevételének növekedését.
Nem is olyan régen az autóvilágítás fényszórókból, hátsó lámpákból, irányjelzőkből és néhány belső izzóból állt. A mai autók azonban valóságos karácsonyfák, az elülső hűtőrácsoktól kezdve a bonyolult fényjelzésekkel pulzáló lámpatesteken át a személyre szabható belső hangulatvilágításon át a hátsó, teljes szélességű fénysávokig. A Valeo vezérigazgatója, Christophe Perillat szerint az autó minden porcikájában van világítás. Eleinte csak arra használták, hogy a járművezető jobban lásson éjszaka, de ma már biztonsági funkcióként is használják.
A Valeo és francia beszállítótársai, a Forvia (korábban Faurecia) és a Plastic Omnium az elmúlt években mindent beleadtak a világításba. Olyan nagy szereplőket vásároltak fel, mint a Hella (amelyet a Faurecia 6 milliárd dollárért vásárolt meg), hogy piaci részesedést szerezzenek egy olyan üzletágban, amely a villamosítás, a fokozott biztonsági előírások és az ADAS (önvezető autózás, vezetősegédek) megatrendek hatására a teljes autópiacot felülmúló teljesítményre számíthat.
– A Hella tökéletes, mert két fő szakterülete van, amelyek közül az egyik, a világítás, szépen illeszkedik ahhoz, amit mi csinálunk a rendszerek, a tervezés és a biztonság terén – mondta Patrick Koller, a Forvia vezérigazgatója az Automotive News Europe-nak egy nemrégiben adott interjúban. Aztán ott van a Hella elektronikája és szoftvere, amely muníciót ad nekünk, hogy vezető pozíciókat érjünk el, különösen az automatizált vezetés és a villamosítás területén.
Optimista az előrejelzés
Az előrejelzések szerint az autóipari világítási ágazat az új kényelmi, biztonsági és dizájnfunkciók bevezetésével a termelés növekedését is felülmúlja. A Yole Group, a műszaki trendeket elemző francia tanácsadó cég szerint a teljes piac 2021-től 2027-ig évente 5 százalékkal fog növekedni, de a termelés csak évi 2 százalékkal fog nőni.
– A világítási piac értéke a 2021-es 31,5 milliárd dollárról 2027-re 42,2 milliárd dollárra nő – nyilatkozta a francia sajtónak Pierrick Boulay, a Yole vezető technológiai és piaci elemzője.
Egyre több innovációt látunk a LED-technológiák és a mátrix-alapú fényszórók alkalmazásával Boulay szerint. Ezért van még mindig növekedés a piacon. A fényszórók mellett ma már középső hátsó féklámpák, megvilágított logók és rácsok, trükkös üdvözlőfények, irányjelzők a tükrökön, valamint kötelező nappali menetfények és automatikus távolsági fényszórók is szerepelnek a palettán.
A belső térben a világítási alkalmazások köre az egyszerű fejtető- és kesztyűtartó lámpáktól az utastér zónáit lágyan megvilágító térvilágításig, az ajtópanelek szövetébe ágyazott lámpákig, sőt a csillagos éjszakát utánzó fényorgiáig terjed.
Boulay szerint a LED-es fényszórók a prémium- és luxusautókból átkerülnek a hagyományos, egyszerűbb kategóriájú járművekbe, ami hozzájárul a növekedés ütemének fenntartásához. A világítási szegmensek értékét tekintve a fényszóróké a teljes piac mintegy kétharmada, ezt követik a hátsó lámpák (20 százalék) és a belső tér világítása (15 százalék).
A Fortune Business Insights 2022. februári jelentése még gyorsabb növekedést jósol, a 2021-es 30,19 milliárd dollárról 2028-ra 57,01 milliárd dollárra, ami 9,5 százalékos összetett éves növekedési ütemet jelent.
Öt nagy cég a piacon
A Yole szerint mindössze öt beszállító uralja a világítástechnikai piacot, a japán Koito cég 2021-ben 21 százalékos részesedéssel bírt. A Marelli és a Hella a prémium kategóriás autókra összpontosít, míg a Koito, a Valeo és a Stanley a hétköznapi modelleket látja el világítástechnikával – mondta Boulay.
A Hella és a Marelli a műszaki innovátorok, ők leginkább a csúcskategóriás autókkal foglalkoznak, és ezekben az autókban láthatjuk a legújabb innovációkat, míg a többi Tier 1 gyártó olyan autógyártókkal dolgozik együtt, akik a költség és a teljesítmény legjobb kombinációját szeretnék elérni.
Az ágazatban az elmúlt években erőteljes fúziós és felvásárlási tevékenység zajlott. A Magneti Marellit a Calsonic Kansei 2018-ban 7 milliárd dollárért vásárolta meg a Fiat Chrysler Automobiles-től, az osztrák AMS szenzorgyártó cég pedig másfél évvel később 3,2 milliárd dollárért vette meg az Osramot. A bőséges nyereség és a még magasabb árrés ígérete miatt, ahogy az autók egyre kifinomultabbá válnak, nem nehéz megérteni, hogy egy olyan vállalatért, mint a Hella, miért indított tavaly licitháborút a Faurecia, a Plastic Omnium és a Mahle. Ebből a Faurecia került ki győztesen, igaz 6,8 milliárd eurót hagyott a pénztárban.
A Plastic Omnium sokáig nem vigasztalódott, idén áprilisban 600 millió eurós ügylet keretében megvásárolta a világítástechnikai piac mintegy 3 százalékát birtokló indiai Varroc beszállító kulcsfontosságú egységeit. Aztán pedig 65 millió euróért megvásárolta az AMS Osramtól az Automotive Lighting Systems (AMLS) vállalatot. A Plastic Omnium vezérigazgatója, Laurent Favre arra számít, hogy cége új világítástechnikai üzletága 1 milliárd eurós éves bevételt fog termelni, kétszámjegyű árrés mellett. Kulcsfontosságú lesz a világítás integrálása a Plastic Omnium kültéri panel, lökhárító és homlokzati modul üzletágaiba. Favre szerint a Plastic Omnium képes lesz teljes világítási választékot szállítani, a belső világítás az Osramtól, a fényszórók, hátsó lámpák és irányjelzők pedig a Varroctól származnak majd.
Új lehetőségek
Az autók villamosítása több és új lehetőséget hoz az autó tervezésében. És az egyik ilyen az autók frontrészének további lámpákkal történő ellátása, hiszen ezekben nincs szerepe a hagyományos hűtőrácsnak.
A Valeo világítástechnikai részlege nagy lehetőséget és busás nyereséget lát ebben. Perillat vezér szerint a villamosítás új lehetőségeket hoz az autó formatervezésében. Az autók a jövőben úgynevezett fényszignóval rendelkeznek majd. Perillat szerint a világítási üzletágból származó stabil, egyenletes bevétel segít a Valeónak abban, hogy a vezetéstámogatás és más csúcstechnológiás területek jövőjére építkezzen. – Nem lesz olyan látványos a növekedés, mint amilyet az ADAS és a villamosítás terén tapasztalunk – mondta. – Ám ez olyan fejőstehén, amely az általa termelt készpénz révén támogatni tudja a csoport általános stratégiáját – tette hozzá.
Előre tekintve a világítási piac összeolvadhat az automatizált vezetéshez használt lidar (fényérzékelő és távolságmérő) érzékelők kapcsolódó területe iránti növekvő érdeklődéssel. Boulay elmondta, hogy számos lidaros fejlesztő cég együttműködött vagy egyesült Tier 1 világítástechnikai beszállítókkal, hogy segítsen nekik belépni az autóipari piacra. A lidar-érzékelők beépíthetők a kanyarvilágításba, hogy nagyobb látómező-lefedettséget biztosítsanak, bár Boulay megjegyezte, hogy az egyetlen központi Lidar-egységhez képest a többletköltségek meghaladhatják az előnyöket. A Koito különösen aktív volt ezen a területen, és együttműködött a Blickfeld, a Quanergy és a Cepton lidargyártókkal (50 millió dolláros részesedéssel).
A Valeo egyedülálló az autóipari beszállítók között, mivel mind a világítás, mind a lidar területén vezető szerepet tölt be. A Marelli pedig nemrég mutatta be intelligens technológiáját, amely képes integrálni az önvezető szenzorokat, beleértve a lidar-t is.
Boulay szerint a világítást egyre inkább kommunikációs médiumként is fogják használni. Egy ADAS-érzékelő például érzékelhet egy parkoló autóhoz közeledő kerékpárost, és jelet küldhet egy piros lámpa aktiválására, hogy figyelmeztesse a sofőrt, hogy ne nyissa ki az ajtaját.
Egy másik legújabb biztonsági innováció az adaptív távolsági fényszóró, amely megszünteti a tompított és távolsági fényszórók közötti különbséget, és az ADAS-érzékelők segítségével vezérli a nagy felbontású, több mint 100 fénydiódás LED-mátrix fényszórókat. Az adaptív fényszórók Európában már évek óta legálisak, de az Egyesült Államokban csak idén kaptak engedélyt.
Az érzékelők éjszaka felismerik a szembejövő autót, és automatikusan csak a fénysugár egy részét tompítják le, hogy ne vakítsák el a vezetőt, miközben az autó mindkét oldalát megvilágítják az úgynevezett sötét zónák elkerülése érdekében. A Yole szerint az adaptív távolsági fényszórók 80 kilométer/órás sebességnél 2,2 másodperccel hosszabb reakcióidőt biztosítanak a járművezetőnek, mint a hagyományos tompított/hosszú fényszórók. Az adaptív távolsági fényszóró funkcióval mindig távolsági fényszóróval lehet vezetni.