A Mercedes-Benz és a Rivian elektromos járművekkel foglalkozó amerikai vállalat új, közös gyár létrehozását tervezi Közép- és Kelet-Európában, ahol elektromos furgonokat gyártanának. A londoni székhelyű Investment Monitor megvizsgálta, hogy a gyártási helyszínként felmerülő Magyarország, Lengyelország és Románia közül melyik lenne a legideálisabb. Elsütjük a poént: Magyarország a legerősebb versenyző!
Az elektromos járműveket gyártó Rivian, amely nemrég az Amazonnal együttműködésben indította el elektromos kézbesítő teherautóit, összefog a Mercedesszel, hogy növelje európai jelenlétét. Ehhez először is meg kell találniuk a leghatékonyabb termelési helyszínt.
Zajlik az elektromos forradalom az autóiparban
Az ellátási lánc kihívásai ellenére az elektromos járművek (ev) forradalma világszerte felgyorsult. Az elektromos autók (beleértve a teljesen elektromos járműveket és a plug-in hibrideket) eladásai megduplázódtak, 2021-re 6,6 milliós rekordot értek el. Ez a lendület 2022-ben is folytatódott: az első negyedévben kétmillió elektromos autót adtak el világszerte, ami 80 százalékos éves növekedési ütemet jelent.
Ahogy az üzemanyagárak Ukrajna orosz lerohanásával, az orosz olaj- és gázellátással kapcsolatos turbulenciák közepette az egekbe szöktek, az elektromos autók egyre vonzóbbá válnak a fogyasztók számára. Emellett egyre több kormány ösztönzi polgárait arra, hogy az éghajlatváltozással kapcsolatos célok elérése érdekében váljanak le a fosszilis üzemanyaggal működő közlekedési infrastruktúráról. Ennek eredményeként az előrejelzések szerint az elektromos autókkal kapcsolatos globális üzlettér értéke a 2021-es 287,4 milliárd dollárról 2028-ra 1300 milliárd dollárra nő.
Összefog a német óriás és az amerikai start-up
2022 szeptemberében a Mercedes-Benz kisteherjármű üzletága együttműködési megállapodást írt alá a Rivian céggel, az Egyesült Államok legjobban finanszírozott autóipari start-up vállalkozásával, hogy közös vállalatot (joint venture, ji) alapítanak elektromos furgonok gyártására.
A megállapodás részeként a vállalatok megosztják a költségeket egy teljesen új, kizárólag elektromos járműveket előállító üzem létrehozására, kihasználva a Mercedes-Benz valamelyik már meglévő közép- és kelet-európai telephelyét (ez nálunk Kecskemét). A gyár mindkét vállalat számára elektromos furgonokat állít elő. A nyitás időpontját még nem erősítették meg, a hivatalos jelentések szerint az üzem “néhány éven belül” kezdi meg működését.
A Rivian erős tempóval közelíti legnagyobb riválisát, a Teslát, bár még nem látszik annak visszapillantójában. A vállalat, amely az Amazont és a Fordot is a fő részvényesei között tartja számon, 2022-ben várhatóan 25 ezer járművet fog gyártani az Illinois állambeli Normalban található gyártóüzemében.
A Rivian emellett megkezdte az egyedi elektromos kézbesítő járművek gyártását az Amazon számára: 2022 végére több mint 100 amerikai városban több ezer, 2030-ra pedig országszerte százezer furgon teríti majd a neten megrendelt javakat. Egy második, 5 milliárd dolláros gyárat 2024-ben nyitnak meg a Georgia állambeli Atlanta közelében, évi 400 ezer jármű gyártási kapacitásával.
A Rivian 2021 eleje óta tervezi egy európai gyár megnyitását. A hírek szerint a vállalat a személygépkocsik számára továbbra is építhet külön gyárat a kontinensen, bár a végleges döntés még nem született meg. Annál is szóba került Magyarország, ahol a legkedvezőbbek Európában az adózási viszonyok, ráadásául a tőkeéhes magyar kormány igen bőkezűen szórja az állami támogatásokat.
Az Investment Monitor egy korábbi tanulmányában még Németországot nevezte meg esélyes helyszínként a rendkívül innovatív gazdaság, a kiváló infrastruktúra és a világszínvonalú beszállítók miatt. Ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy az elemzett országok közül Németország a legdrágább lehetőség. Tekintettel a Rivian közelmúltbeli pénzügyi jelentéseire, amelyek szerint a működési veszteségek a 2020-as 1 milliárd dollárról 2021-re 4,7 milliárd dollárra nőnek, a költséghatékonyság lesz a döntő kiválasztási szempont. Emellett a Rivian óvatos üzleti modelljével összhangban áll az a döntés, hogy egy régi, hagyományos, jól bevált és nyereséges autógyártóval köt partnerséget. A 2009-ben alapított, de 2017-ig lopakodó üzemmódban működő vállalat, amely ekkor már majdnem sorozatgyártásra kész járműveket tudott bemutatni, óvatos, jól elemzett megközelítéséről ismert, vezérigazgatóját, RJ Scaringe-t néha az anti Elon Muskként emlegetik.
Ki mit nyer az üzleten?
A stuttgarti székhelyű Mercedes-Benzzel kötött közös vállalaton keresztül a Rivian garantálja a hozzáférést a vállalat jól bejáratott európai piacához, valamint ellátási láncához és gyártási lábnyomához, miközben megosztja a gyárépítési és infrastruktúra beruházási költségeket. A lépés máris előnyösnek bizonyult, a Rivian részvényei a partnerség bejelentésekor közel 11 százalékot ugrottak.
Az együttműködés a Mercedes-Benz számára is rendkívül előnyös, amely 2025-től kizárólag elektromos üzemű furgonok értékesítését tervezi, a gyártó már ma is kínál ilyeneket Magyarországon is. A Mercedes-Benzhez hasonló, hagyományos autóipari szereplők számára a belső égésű motorral hajtott járművekről az elektromos járművekre való átállás jelentős vállalati és gazdasági stresszel, rengeteg költséggel és az elektromos termékeket sújtó gyerekbetegségekkel jár. A Rivianhoz hasonló start-up vállalkozással való partnerség lehetővé teszi a tudás és a technológia nagyobb mértékű megosztását.
Nagy a verseny és csak egy ország győzhet
A Mercedes-Benz jelenleg három közép- és kelet-európai országban – Magyarországon, Lengyelországban és Romániában – működtet gyárat. A vállalatnak a Moszkva melletti Esipovóban is van egy üzeme, de az ukrajnai orosz inváziót követően 2022 eleje óta szünetel a működés a telephelyen. A londoni székhelyű globális elemző cég megvizsgálta az egyes helyszínek költséghatékonyságát, hogy felmérje, melyik lenne a legjobb a Mercedes-Benz és a Rivian közös telephelye számára.
Magyarország járműipari nagyhatalom
A Kecskeméten található Mercedes-Benz gyár a vállalat első Németországon kívüli európai autógyára lett, amikor 2012 márciusában megnyílt. Az üzem kulcsszerepet játszik a vállalat világméretű kompakt személygépkocsi-gyártó hálózatában, és a közép-magyarországi régió legnagyobb ipari foglalkoztatója, 4736 dolgozót alkalmaznak. A Mercedes-Benz augusztusban jelentette be, hogy 1 milliárd eurót (több mint 402 milliárd forintot) kíván befektetni a telephelyen, hogy a következő generációs elektromos platformokat bevezesse a gyártásba. Mivel a beruházás biztosítja a jövőbeli munkahelyeket és fejleszti a regionális infrastruktúrát, a magyar kormány 34,9 millió dolláros támogatási csomagot ígért.
Az autóipar központi szerepet játszik a magyar gazdaságban, az ország GDP-jének mintegy 4 százalékát adja (a termelés értéke meghaladja a 10 ezer milliárd forintot), és több mint 158 ezer embert foglalkoztat. Magyarországon mintegy 700 autóipari beszállító működik, a három autógyártó (Audi, Mercedes-Benz és a Suzuki) összesen 420 ezer autó gyárt.
Egy főre vetítve Magyarország az elemzett helyszínek közül az autóipari közvetlen külföldi tőkebefektetések (fdi) és az autógyártás tekintetében a vezető célország. Az ország az innováció tekintetében is az élen jár, a GDP-hez viszonyított legmagasabb kutatás-fejlesztési (k+f) kiadásokkal (2020-ban 1,3 százalék) és az egy főre jutó legtöbb autóipari szabadalommal.
A befektetőknek Magyarország kínálja a legalacsonyabb, 9 százalékos társasági adókulcsot Európában (ugyanez Írországban 12,5, Litvániában 15, Csehországban, Lengyelországban, Szlovéniában és Nagy-Britanniában 19, Törökországban, Lettországban és Észtországban 20, Szlovákiában 21, Görögországban 24, Ausztriában, Spanyolországban, Belgiumban és Hollandiában 25, Olaszországban 27,8, Franciaországban 28,4, Németországban 29,9, Portugáliában 31,5 százalék). Jelenleg azonban nagy a nyomás az OECD által tervezett 15 százalékos minimális globális társasági adókulcs bevezetésére, amely 2024-ben léphet hatályba. A világ közel 140 országa és joghatósága egyetértett az intézkedéssel, de a magyar kormány továbbra is ellenzi azt, arra hivatkozva, hogy az csökkentené a gazdaság versenyképességét.
Emellett a Rivian-t elriaszthatja a magyar kormány klímapolitikája, amelyek felhajtják az energiaköltségeket. Ez ellentétben áll a Rivian küldetésével, amelynek középpontjában az éghajlatváltozás elleni küzdelem érdekében környezetbarát járművek gyártása áll.
Lengyelország infrastruktúrája a legjobb
A Mercedes lengyelországi gyára Jawor településen található, Wrocławtól nyugatra, a Wałbrzych különleges gazdasági övezetben. Az üzemben négyhengeres benzin- és dízelmotorokat, valamint akkumulátorokat gyártanak elektromos autókhoz. A korszerű gyár a digitalizációs trendeket is szorosan követi.
Az elektromobilitás Lengyelország számára kulcsfontosságú befektetési ágazattá válik. A kormány felelős fejlesztési stratégiájának kutatása szerint 2025-re egymillió elektromos autó lesz a lengyel utakon, valamint folyamatban vannak a tömegközlekedés villamosítására vonatkozó tervek.
A Global Quality Infrastructure Index 2020-as kiadásában Lengyelország 95,3 pontszámmal a közép- és kelet-európai országok között az élen végzett. Az ország az elemzett helyszínek közül a legjobb minőségű utakkal is rendelkezik. A fizikai infrastruktúra valószínűleg kulcsfontosságú lesz a vállalatok számára, amikor megkezdik a furgonok szállítását Európa-szerte. Lengyelország több kulcsfontosságú logisztikai útvonal, köztük az Új Selyemút projekt mentén is stratégiai pozíciót élvez, és négy, a gazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű tengeri kikötővel büszkélkedhet.
Az fdi szempontjából Lengyelország vezet az autóipari külföldi befektetések tekintetében. Lengyelországban 2019 és 2021 között összesen 68 autóipari projektet jelentettek be, ami közel kétszerese a Magyarországon bejelentetteknek, és 40 százalékkal több, mint a Romániába ebben az időszakban beérkezett tőke.
Egy potenciális Mercedes-Benz-Rivianberuházás Jaworban a Wałbrzych különleges gazdasági övezetből is profitálna. Az övezet bérlői hozzáférhetnek az ipari klaszterekhez, a szakképző iskolák és a vállalkozók közötti együttműködéshez, valamint akár 55 százalékos jövedelemadó-kedvezményt élvezhetnek.
A legolcsóbb Románia
A Mercedes-Benz jelenleg két gyárat üzemeltet Romániában a Star Assembly és a Star Transmission leányvállalatain keresztül. A Szászsebesen és Kudzsirban található létesítményekben exportra szánt autóalkatrészeket gyártanak. A vállalat 2022 augusztusában jelentette be, hogy 135 millió eurós beruházást készít elő Erdélyben, amelyhez 37 millió dollár állami támogatást kért. A vállalat azt tervezi, hogy mindkét gyárat részben elektromos autóalkatrészek gyártására állítja át.
Románia jelentős méretű, több mint 500 vállalatot magában foglaló autóipara a gazdaság jelentős részét teszi ki, és a GDP mintegy 28 százalékát adja. Az ország költséghatékonysága rendkívül vonzó a potenciális befektetők számára, mivel a magasan képzettek fizetése, az irodaköltségek és az áramárak mind a regionális átlag alatt vannak. Románia a Yale 2022-es környezetvédelmi teljesítményindexében is jól teljesített, amely a környezet egészségét és fenntarthatóságát értékeli, és a többi vizsgált országot is felülmúlta.
Más kategóriákban azonban Románia ajánlata nem olyan versenyképes, mivel az infrastruktúra minősége, a tehetségek szintje és a k+f-tevékenység a többi helyszíntől elmarad. Az országot az Allianz országkockázati minősítésénél a kormány instabilitása, a magánszektor magas adóssága és a gyorsan növekvő folyó fizetési mérleg hiánya miatt magas kockázatúnak ítélték.
Magyarország a nagy esélyes
A Mercedes-Benz és a Rivian új közös gyára várhatóan hatalmas tőkebefektetést hoz és rengeteg új munkahelyet teremt a választott helyszínen. Mivel a Mercedes-Benz már befektetett az ev-khez kapcsolódó tevékenységbe Magyarországon, Lengyelországban és Romániában, mindegyik ország szóba jöhet az új gyár számára. Az Investment Monitor elemzése arra a konklúzióra jutott, hogy Magyarország hosszú távú és innovatív képességei miatt az első helyen áll a beruházás megszerzésében. Az ország politikai helyzetének nemzetközi, főleg német és amerikai szempontú megítélése azonban a nevető második Lengyelország esélyeit javítja, amelynek kiváló infrastruktúrája eleve nagyon vonzóvá teszi az országot.
Forrás: Investment Monitor
Én nem bízok benne,hogy MO-on lesz a gyártása
Bár tévednék…
csak ennyi
barátilag
J.L.
Audiba jobb?