Ez most a legtakarékosabb dízel kompakt

Opel Astra
Már a nemzetközi tesztvezetésen is kiderült számomra, hogy a dízelmotoros Opel Astra telitalálat. Ennél jobb csak a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt kombi lehet.

Hogy néz ki?

Határozott és tiszta vonalak jellemzik a népszerű Opel Astra hatodik sorozatát, amely az új – akár teljesen fekete – fronttal, kéttónusú fényezéssel, teljesen digitális műszerfallal (ebből kettőt kínálnak, az egyik teljesen műanyag, vastag zongoralakk kávával, a drágább pedig igen igényes üveglap magnézium keretben), nagyméretű képernyőkkel és intuitív kezelőszervekkel elérhető – hosszú várólistával – nálunk is. Már álló helyzetében is dinamikusnak mutatkozik, menet közben kifejezetten sportos alakot ölt, az alaktényezője 0,265, ami jónak számít az ötajtós ferdehátú autók között. Érdekes részlet, hogy a harmadik féklámpa függőleges.

astra6

Az Opel Astra L a DS 4-gyel és a Peugeot 308-cal közös padlólemezre épül, mégis látványosan szerényebb náluk, a feleségem minduntalan régi Opelnek nevezte, pedig ő nem szereti a Kadett D-t. Az elődnél nagyobb a karosszéria, a kocsi 4374 milliméter hosszú (4 milliméterrel nőtt), 1860 milliméter széles, tengelytávja viszont 13 millimétert nyúlt, immár 2675 milliméter. A csomagokat magasra kell emelnünk, az állítható padlómagasságú csomagtartó ledöntött hátsó ülésekkel akár 1339 liternyi teret is kínálhat. Alaphelyzetben 422 literes a csomagtartó, ezzel simán veri a kategóriát uraló Golfot. A műanyag csomagtérajtó a logó megnyomásával nyitható.

astra_csomag

Az utastér hangulata visszafogott, az anyag- és összeszerelési minőség néhol gyengébb, mint a korábbi Astra-sorozatokban. Az ülések jól tartanak, hosszabb úton is kényelmesek, igaz ezt határozottan állítani csak a kipróbált, AGR minősítésű, ergonómiailag kedvezően minősített ülésekre vonatkozóan tudom. A hátsó üléshelyzet a Golfénál valamivel szűkebb, de gyerekek hosszabb úton is kényelmesen utazhatnak.

astra3

Bár a funkciók többsége digitálisan vezérelhető, a klíma és a szellőzés fizikai gombokat kapott, így azt vezetés közben nem kell keresgetni a menüben. Egy kis gyakorlással a fedélzeti rendszert teljesen testre is szabhatjuk, akárcsak egy tabletet, vagy mobiltelefont. Az Apple CarPlay és az Android Auto vezeték nélkül is fut rajta, a beavatottak alkalmazásban követhetik az autó állapotát. A vetített kijelző részlet- és információ gazdag, túlságosan is: a navigációt is kiteszi a szemünk elé, sőt a menet adatokat és a játszott zeneszámot, rádióadót is megjeleníti. Grafikája nem túl jó, a központi kijelző többféle nézetet kínál.

Váltókar, rögzítőfék nincs sehol, a helyükön csupán egy elektromos kapcsoló található. Mögöttük két rolóval zárható tároló segít elrejteni a kacatokat.

astra_also_kozepkonzol

Számos fontos vezetősegédje (köztük az ütközésre figyelmeztetés automatikus vészfék funkcióval, a gyalogos- és táblafelismerő, a sávtartó, a fáradtságriasztás alapfelszerelés valamennyi változatban) mellett az Astra világításban is élen jár a kategóriában, a rendelhető mátrixos LED-fényszórók (összesen 168 világító elemmel rendelkezik) hibátlanul és vakításmentesen varázsolnak nappali viszonyokat az éjszakában. Képes a forgalmi- és a domborzati helyzethez alkalmazkodva változtatni a fénykéve hosszát és szélességét lakott területen, országúton vagy autópályán.

astra4

Hogy megy?

A négyhengeres, 1,5 literes, 130 lovas dízel a 300 newtonméteres maximális forgónyomaték (már percenként 1750-es fordulaton megjön) ellenére a nyolcfokozatú váltóval sem túl gyors, 10,6 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/óra sebességet, végsebessége 209 kilométer/óra lehet.

astra_motor

Sokat dolgozik menet közben a váltó, de a kiegyensúlyozottan járó motor miatt csak a vezető érzi mindezt, menetzaj is alig van, Elegance felszereltségtől felfelé kétrétegűek az első oldalablakok. Indításkor kerreg azonban a dízel, a kocsi mellett állva is hangosnak tűnik a motor, de bemelegedve és a kocsiban ülve nem vészes.

astra_2_2

Akinek fontos a fogyasztás, a dízellel jól jár, takarékos módban hajtva, az autópályát elkerülve 3,8 literes átlagot sikerült elérni és tartani, ami a 840 forintos gázolajárral kifejezett jól jött nekem. Az üzemanyagtartály 52 literes, így az 1200-1300 kilométeres hatótáv nem lehetetlen.

Milyen vezetni?

A feszesre hangolt futómű elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, de ennek hátrányait nem éreztem a négynapos teszt során. Csak a keresztirányú illesztéseknél lehet egy-egy rázkódás az utastérben a tesztautóra szerelt 18 hüvelykes felnik miatt. Adaptív csillapítás plusz pénzért sem elérhető. A fékek jól fognak, a szerelt Michelin gumik megfelelően tapadnak, az autó viselkedése ívmenetben éppúgy stabil, mint egyenesben. A kocsi torziós merevsége 14 százalékkel nagyobb elődjénél.

astra5

Mennyibe kerül?

Az alapverzió (Business felszereltség) is elég jól felszerelt és igen drága, a dízel induló ára 11,18 millió forint. Az alapfelszereltséghez tartozik: 16 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák (maximum 18 hüvelykes felnikkel konfigurálható az Opel Astra L), metálfényezés, két, egyenként tíz hüvelykes kijelző, drót nélküli Apple CarPlay és Android Auto, tíz irányban állítható AGR vezetőülés, ülésfűtés elöl, fűthető, bőrborítású kormánykerék, parkolóradar elöl és hátul, 180 fokban látó tolatókamera, automatikus légkondicionáló, sötétített hátsó és hátsó oldalsó ablakok, kulcs nélküli indítás, elektromos rögzítőfék, adaptív LED fényszórók, LED-es hátsó lámpák és ködfényszórók, elektromosan állítható, fűthető külső tükrök, esőérzékelő, középső kartámasz zárható tárolóval, hat hangszóró, két USB-C port 15 wattos gyorstöltéssel. A később érkező kombi (döntött hátsó ülésekkel 1,6 köbméteres poggyászteret adó) változat felára méltányos 350 ezer forint.

astra_hatul

Képek és szöveg: Biró Csongor

2 Comments on Ez most a legtakarékosabb dízel kompakt

  1. Üdvözlet !
    Az érdekesség az, hogy a 2066-os Peugeot 1.6HDI kombim is “tudta” ezt a fogyasztást hozni és amellett még kényelmesebb is az jelen Opelnél !!!

Comments are closed.