A grazi Magna Steyr november közepe óta gyártja a Fisker Ocean elektromos SUV-t. Üröm az örömben, hogy még mindig kisebb mennyiségben, mint azt eredetileg erre az évre tervezték.
A Fisker nagy kockázatot vállal az ausztriai gyártással, hiszen az egykor szebb időket megélt Magna-gyárban használt gyártási technológia egy részét – például a gyártáshoz szükséges robotokat és alapanyagokat – saját számlájára vásárolta meg. “Körülbelül 100 millió dollárt fektettünk a gyártásba” – mondta a vállalat névadója a Handelsblattnak.
A grazi Magna és a Fisker közötti együttműködés nagyon különleges: az elektromosautó-gyártó megpróbálja megkerülni azokat a problémákat, amelyekkel más autóipari start-up cégek, mint például a Lucid, a Rivian vagy a Tesla a gyártási know-how kiépítése során a szerződéses gyártás révén szembesültek. Az osztrák-kanadai Magna csoport 6 százalékos részesedéssel rendelkezik a fiatal vállalatban – azzal a stratégiai céllal, hogy az egyre inkább az elektromos hajtásra való átállás során további szerepet kapjon, és persze, profitot szerezzen. A kaliforniai Fisker és az osztrák-kanadai Magna 2020-ban írta alá a megállapodást, amelynek különlegessége, hogy a Magna minden egyes eladott, Grazban gyártott Fisker Ocean szabadidő-autó után egyszámjegyű százalékot kap az eladási árból.
Fisker a Magna Steyrrel mint bérgyártóval való együttműködést saját start-up gondolkodásmódjának és a grazi mérnökök “szervezett, folyamatorientált” megközelítésének kombinációjaként jellemzi. De úgy is, mint egy “nagy fogadás”. “Sok elemző és befektető is szkeptikus velünk kapcsolatban, de én megcáfolom őket” – nyilatkozta Fisker. Szerinte az autóiparban a szerződéses gyártás modelljét – ahogyan az a csúcstechnológiai ágazatban elterjedt, lásd Apple és Foxconn – nehéz volt elfogadtatni.
Az 58 éves dán, aki a BMW és az Aston Martin tervezőjeként vált ismertté az autóiparban, a 2010-es évek elején már épített egy versenytársat a Teslának. Ám a Fisker Karma csődbe ment. A Fisker középtávon saját gyártókapacitásokat akar kiépíteni, elsősorban az európai piacon. Az Egyesült Államokban a tajvani Foxconn bérgyártó 2024-ig építene egy üzemet Ohióban a Fisker Ocean olcsóbb, alapváltozatának gyártásához. A Fisker Ocean számára egy gyárat is létrehozhatnának. Azt is pletykálják, hogy a Magna Steyr épít számukra üzemet az Egyesült Államokban, de ezt azb értesülést egyik vállalat sem erősítette meg az Industrie Magazin szaklap megkeresésére.
A Magna és a Fisker közötti partnerséget – de különösen azt, hogy a Fisker Grazban készüljön – a korábbi gyárigazgató, a kecskeméti Mercedes gyárat is felvirágoztató Frank Klein kezdeményezte, aki idén márciusig vezette a grazi gyárat (azóta egy másik elektromosautó-gyártó, a Rivian termelésért felelős vezetője). Köztudott, hogy a szakembernek erős affinitása van az elektromos járművek iránt, és erőfeszítéseket tett, hogy egyre inkább megszólítsa az új felfogású autógyártókat, akik az e-mobilitás mezsgyéjén léptek piacra. A grazi üzemben rugalmas a gyártás, amely lehetővé teszi, hogy egy gyártósoron a legkülönbözőbb típusú és hajtású modellek széles választékát állítsák elő. Semmi sem utal arra, hogy a Magna Steyr e-mobilitási törekvéseiben bármi is változni fog az új, régi főnök, Günther Apfalter alatt.
A 4,78 méter hosszú, két méter széles és 1,63 méter magas Ocean, amelyet most Grazban gyártanak, egy elektromos szabadidő-autó, sportos és aerodinamikus formával – napelemes panorámatetővel és sokféle újrahasznosított anyaggal. Az Ocean kifejlesztése kevesebb mint két és fél évig tartott. Henry Fisker számára különösen fontos a fenntarthatóság. Első stájerországi látogatásán megmutatták neki a Mur erőművet, amely biztosítja, hogy a grazi gyár szén-dioxid-semleges legyen. “Happy Start of Production Day”, ezzel az üzenettel jelentette be november közepén az amerikai autógyártó a Fisker Ocean elektromos SUV sorozatgyártásának megkezdését. A vállalatvezető rögtön hozzátette, hogy az autó “a grazi szén-dioxid-semleges gyárból” érkezik.
Az Oceanban alkalmazott anyagok között újrahasznosított karbon és reciklált PET-palackokból nyert műanyagok is szerepelnek. A hatótáv-szorongást egy ígéret hivatott eloszlatni: a gyártó szerint az Ocean 630 kilométert képes megtenni a hyper range extreme akkumulátorcsomaggal. A fronthajtású alap Sport változat kisebb akkumulátorral (hatótávolsága kb. 440 kilométer WLTP szabvány szerint mérve) és csak egy 279 villanymotorral rendelkezik, a többi két elektromos motorral, akár 550 lóerővel (ez a változat álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 3,6 másodperc alatt gyorsul fel). Az alap Fisker Ocean Sport 41 900 eurótól kapható, emellett az Ultra, az Extreme és az Edition One (amelyből 5000 példány készül) változatokban rendelhető az autó.