A decemberi sikerét megismételve a Dacia Sandero bizonyult a legnépszerűbb autónak Franciaországban 2023 első hónapjában. Márkák között vezet a Peugeot az enyhén emelkedő újautó-piacon.
A francia újautó-piac januárban 8,9 százalékkal, 111 ezer 940 eladott autóra emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Ne feledjük azonban, hogy 2022 januárjában drasztikus 18,6 százalékos csökkenést mértek az egy évvel korábbihoz képest. 2023 januárja 16,6 százalékkal marad el a járvány előtti 2020 januárjától, amely már 2014 óta a leggyengébb január volt, tehát még mindig történelmi mélyponton vannak a franciák.
A benzines modellek eladásai 11,9 százalékkal 43 343 autóra nőttek éves szinten, és 38,7 százalékos részesedést értek el az egy évvel ezelőtti 37,7 százalékkal szemben. A dízel modellek piaca továbbra is szabadesésben van, 33,4 százalékkal csökkent 12 ezer 558 autóra (11,2%-os részesedés). A hibridek (HEV) forgalma 12,5 százalékkal 26 ezer 25 autóra (23,3%-os részesedés) nőtt. A plug-in hibridek (PHEV) 29,8 százalékkal gyarapodtak 10 ezer 300-ra (9,2%-os részesedés). A teljesen elektromos modellek iránti érdeklődés (BEV) 43,4 százalékkal nőtt, 14 ezer 649 villanyautót vettek a franciák (13,1%-os részesedés). Az elektromos autók megvételének állami támogatása a 47 ezer euró alatti modellek és a 14 ezer 89 euró alatti bevétellel rendelkező vásárlók esetében 6 ezerről 7 ezer euróra emelkedett, míg a többi vásárló esetében 5 ezer euróra hízott.
Hely | Márka | 2023 január | Részesedés % | 2022-höz képest % | Decemberben | 2022-ben |
1 | Peugeot | 17 684 | 15.8% | -13.6% | 2 | 1 |
2 | Renault | 17 097 | 15.3% | 9.1% | 1 | 2 |
3 | Dacia | 11 538 | 10.3% | 54.4% | 3 | 3 |
4 | Toyota | 8671 | 7.7% | 20.6% | 5 | 5 |
5 | Volkswagen | 8249 | 7.4% | 27.2% | 4 | 6 |
6 | Citroën | 8205 | 7.3% | -22.6% | 6 | 4 |
7 | Kia | 3428 | 3.1% | 2.9% | 11 | 10 |
8 | Hyundai | 3214 | 2.9% | -8.5% | 13 | 8 |
9 | BMW | 3081 | 2.8% | 24.2% | 7 | 11 |
10 | Ford | 3009 | 2.7% | 8.1% | 12 | 9 |
11 | Audi | 2873 | 2.6% | 19.8% | 10 | 12 |
12 | Opel | 2860 | 2.6% | 13.9% | 19 | 14 |
13 | Fiat | 2354 | 2.1% | 31.7% | 18 | 13 |
14 | Nissan | 2337 | 2.1% | 34.9% | 15 | 17 |
15 | Skoda | 2235 | 2.0% | 25.3% | 16 | 16 |
16 | Mercedes | 2210 | 2.0% | 3.8% | 8 | 7 |
17 | DS | 2002 | 1.8% | 35.2% | 20 | 19 |
18 | MG | 1742 | 1.6% | 650.9% | 17 | 23 |
19 | Mini | 1449 | 1.3% | -36.5% | 14 | 18 |
20 | Seat | 1303 | 1.2% | -7.7% | 22 | 21 |
21 | Suzuki | 1157 | 1.0% | -19.5% | 23 | 20 |
22 | Volvo | 1090 | 1.0% | 43.8% | 21 | 22 |
23 | Tesla | 741 | 0.7% | 1443.8% | 9 | 15 |
24 | Mazda | 450 | 0.4% | -17.1% | 27 | 25 |
25 | Jeep | 429 | 0.4% | 4.9% | 29 | 26 |
26 | Cupra | 387 | 0.3% | 48.3% | 25 | 24 |
27 | Land Rover | 361 | 0.3% | 171.4% | 28 | 28 |
28 | Lexus | 294 | 0.3% | -27.6% | 32 | 30 |
29 | Lynk & Co | 283 | 0.3% | 152.7% | 30 | 31 |
30 | Honda | 267 | 0.2% | -21.5% | 31 | 27 |
31 | Alfa Romeo | 245 | 0.2% | 240.3% | 26 | 32 |
32 | Mitsubishi | 207 | 0.2% | -8.0% | 34 | 33 |
33 | Porsche | 184 | 0.2% | 25.2% | 24 | 29 |
34 | Smart | 82 | 0.1% | -15.5% | 35 | 35 |
35 | Alpine | 81 | 0.1% | -15.6% | 33 | 34 |
36 | Aiways | 36 | 0.0% | 176.9% | 41 | 40 |
37 | Seres | 33 | 0.0% | 266.7% | – | 61 |
38 | Jaguar | 27 | 0.0% | -25.0% | 37 | 36 |
39 | Ferrari | 15 | 0.0% | 200.0% | 39 | 38 |
40 | Bentley | 5 | 0.0% | 150.0% | 42 | 42 |
41 | Lamborghini | 5 | 0.0% | 66.7% | 45 | 41 |
42 | Mobilize | 5 | 0.0% | új belépő | – | 49 |
43 | Maserati | 3 | 0.0% | 50.0% | 36 | 39 |
44 | Caterham | 3 | 0.0% | 0.0% | 47 | 43 |
45 | Aston Martin | 2 | 0.0% | n/a | 43 | 46 |
46 | Secma | 2 | 0.0% | 0.0% | 44 | 44 |
47 | Leap Motor | 2 | 0.0% | új | 53 | 57 |
48 | Morgan | 1 | 0.0% | -66.7% | 46 | 47 |
49 | Genesis | 1 | 0.0% | új | – | – |
50 | Lotus | 1 | 0.0% | n/a | 49 | 52 |
A Peugeot (-13,6%) visszavette a vezetést a márkák rangsorában 15,8 százalékos részesedéssel, a Renault (+9,1%) 15,3 százalékos részesedést szerzett. A harmadik helyen immár harmadik hónapja és az elmúlt 9 hónapban ötödszörre a Dacia (+54,4%) áll, amely 10,3 százalékos piaci részesedésével megdöntötte eddigi rekordját, felülmúlva a tavaly júniusi 10,1 százalékos korábbi legjobbját. A Toyota (+20,6%) a negyedik helyre lépett előre, megelőzve a szintén kiváló formában lévő Volkswagent (+27,2%). Január vesztese a Citroën (-22,6%), amely egy pozitív piacon éves szinten szabadesésben van, és 7,3 százalékos részesedéssel minden idők legalacsonyabb, 6. helyén ragadt, immár második egymást követő hónapban. A Kia (+2,9%) minden idők legjobb 7. helyére emelkedett, amelyet 2020 márciusában, 2021 októberében és 2022 októberében is elért. A testvérmárkát, a Hyundait (-8,5%) a 8. helyen utasítja maga mögé. A BMW (+24,2%) messze megelőzi a prémium vetélytársakat a 9. helyen, míg a Ford (+8,1%) decemberhez képest két helyet javítva a 10. helyen áll. A Tesla (+1443,8%), az MG (+650,9%), az Alfa Romeo (+240,3%), a Land Rover (+171,4%) és a Lynk & Co (+152,7%) mind parádésan teljesítettek.
A modellek tekintetében a Dacia Sandero (+86,1%) ismét az első helyen áll, és a piac 5,9 százalékát birtokolta, ami a legmagasabb részesedése a 2021 augusztusában elért 6,3 százalékos rekord óta. A Peugeot 208 (-21,6%) iránt esik a kereslet, de sikerül stabilan az ős rivális, a Renault Clio (-0,4%) előtt maradnia. Hasonlóképpen, a Peugeot 2008 (-17,9%) ismét a Renault Captur (-7,6%) elé került. A Citroën C3 (-29,4%) a 6. helyre szorult, míg a Peugeot 308 (+34,5%) a 7. helyen újra a top 10-ben van. A Toyota Yaris Cross (+18,5%) minden idők legjobb, 9. helyén áll, és ezzel megdöntötte a tavaly augusztusban elért 10. helyezését. Ez volt a legkelendőbb külföldi modell Franciaországban januárban, és 2022-ben ez volt a legtöbbet gyártott jármű Franciaországban.
Ami a közelmúltban bevezetett újdonságokat illeti, a Renault Austral 10 helyet javított decemberhez képest, és a 17. helyen áll, a Renault Megane E-Tech kettőt esett vissza, és a 18. helyen áll, a Toyota Aygo X szintén kettőt esett vissza, és a 25. helyen áll, az MG 4 pedig 15 helyet javított, és a 45. helyen először jutott be a top 50-be. A magyarországi gyártású modellek közül csak a Mercedes-Benz A-osztály és a Suzuki Vitara fért be a top 100-ba.
Hely | Modell | 2023 január | részesedés % | 2022-höz képest % | Decemberben | 2022-ben |
1 | Dacia Sandero | 6562 | 5.9% | 86.1% | 1 | 2 |
2 | Peugeot 208 | 5933 | 5.3% | -21.6% | 3 | 1 |
3 | Renault Clio | 4971 | 4.4% | -0.4% | 2 | 3 |
4 | Peugeot 2008 | 3937 | 3.5% | -17.9% | 5 | 5 |
5 | Renault Captur | 3321 | 3.0% | -7.6% | 4 | 6 |
6 | Citroën C3 | 3092 | 2.8% | -29.4% | 6 | 4 |
7 | Peugeot 308 III | 3085 | 2.8% | 34.5% | 11 | 7 |
8 | Peugeot 3008 | 2701 | 2.4% | -24.8% | 7 | 8 |
9 | Toyota Yaris Cross | 2422 | 2.2% | 18.5% | 17 | 13 |
10 | Toyota Yaris | 2175 | 1.9% | 133.4% | 8 | 11 |
11 | Renault Arkana | 2105 | 1.9% | -7.1% | 9 | 10 |
12 | Citroën C5 Aircross | 1975 | 1.8% | 44.9% | 15 | 15 |
13 | Dacia Spring | 1911 | 1.7% | 27.9% | 12 | 18 |
14 | VW Polo | 1860 | 1.7% | 50.1% | 20 | 19 |
15 | Fiat 500 | 1841 | 1.6% | 67.4% | 22 | 12 |
16 | Dacia Duster | 1589 | 1.4% | -27.9% | 10 | 9 |
17 | Renault Austral | 1583 | 1.4% | new | 27 | 95 |
18 | Renault Megane E-Tech | 1506 | 1.3% | 4083.3% | 16 | 26 |
19 | Dacia Jogger | 1469 | 1.3% | 5146.4% | 24 | 27 |
20 | VW T-Roc | 1427 | 1.3% | 72.1% | 19 | 23 |
21 | Citroën C3 Aircross | 1373 | 1.2% | -21.3% | 30 | 17 |
22 | Hyundai Tucson | 1297 | 1.2% | 18.3% | 29 | 21 |
23 | Opel Corsa | 1296 | 1.2% | 47.4% | 55 | 28 |
24 | VW T-Cross | 1277 | 1.1% | 27.8% | 25 | 31 |
25 | Toyota Aygo X | 1262 | 1.1% | új | 23 | 42 |
26 | Toyota C-HR | 1234 | 1.1% | -0.5% | 42 | 37 |
27 | Nissan Qashqai | 1192 | 1.1% | 94.8% | 38 | 40 |
28 | Ford Puma | 1155 | 1.0% | -15.4% | 28 | 16 |
29 | Renault Twingo | 1141 | 1.0% | 15.0% | 26 | 14 |
30 | Kia Sportage | 1085 | 1.0% | 49.4% | 33 | 30 |
31 | VW Taigo | 1026 | 0.9% | 358.0% | 43 | 54 |
32 | Toyota Corolla | 998 | 0.9% | -21.4% | 32 | 36 |
33 | Peugeot 5008 | 992 | 0.9% | -11.4% | 14 | 25 |
34 | Citroën C4 III | 961 | 0.9% | -41.5% | 52 | 22 |
35 | Opel Mokka | 941 | 0.8% | 0.0% | 58 | 45 |
36 | Renault Megane IV | 936 | 0.8% | -30.5% | 31 | 20 |
37 | DS 4 | 912 | 0.8% | 77.1% | 77 | 60 |
38 | Mini | 862 | 0.8% | -28.5% | 21 | 29 |
39 | VW Golf | 764 | 0.7% | -30.5% | 44 | 33 |
40 | BMW 1-es | 747 | 0.7% | 36.1% | 35 | 47 |
41 | VW Tiguan | 737 | 0.7% | -37.7% | 34 | 35 |
42 | Ford Fiesta | 729 | 0.7% | 268.2% | 53 | 51 |
43 | Hyundai Kona | 729 | 0.7% | -31.0% | 41 | 32 |
44 | DS 7 Crossback | 687 | 0.6% | 49.3% | 62 | 57 |
45 | MG4 | 686 | 0.6% | new | 59 | 141 |
46 | Seat Ibiza | 665 | 0.6% | 104.6% | 66 | 85 |
47 | Renault Zoe | 646 | 0.6% | -52.6% | 71 | 34 |
48 | Audi Q3 | 591 | 0.5% | 48.9% | 39 | 43 |
49 | Volvo XC40 | 568 | 0.5% | 49.1% | 46 | 58 |
50 | Suzuki Swift | 565 | 0.5% | -6.3% | 97 | 63 |
51 | MG EHS | 543 | 0.5% | 471.6% | 163 | 117 |
52 | Ford Kuga | 518 | 0.5% | 3.6% | 57 | 41 |
53 | Mini Countryman | 503 | 0.4% | -32.8% | 40 | 50 |
54 | Audi A1 | 495 | 0.4% | 2.3% | 60 | 59 |
55 | Nissan Juke | 492 | 0.4% | -4.3% | 45 | 48 |
56 | Peugeot 408 | 483 | 0.4% | new | 98 | 176 |
57 | Skoda Fabia | 474 | 0.4% | 30.2% | 79 | 53 |
58 | Skoda Kamiq | 474 | 0.4% | 79.5% | 85 | 73 |
59 | Audi A3 | 465 | 0.4% | -13.9% | 49 | 46 |
60 | Mercedes GLA | 455 | 0.4% | 21.0% | 36 | 44 |
61 | Ford Focus | 442 | 0.4% | -1.6% | 84 | 81 |
62 | Kia Rio | 425 | 0.4% | 11.5% | 99 | 79 |
63 | Seat Arona | 425 | 0.4% | 25.4% | 92 | 92 |
64 | Tesla Model Y | 424 | 0.4% | 3754.5% | 18 | 38 |
65 | Kia Picanto | 412 | 0.4% | -9.3% | 73 | 74 |
66 | BMW X3 | 403 | 0.4% | 77.5% | 65 | 69 |
67 | Kia Niro | 400 | 0.4% | -26.9% | 69 | 52 |
68 | DS 3 Crossback | 389 | 0.3% | -13.7% | 51 | 62 |
69 | Kia Stonic | 380 | 0.3% | 7.3% | 75 | 75 |
70 | BMW 3-as | 378 | 0.3% | 16.7% | 56 | 77 |
71 | Toyota RAV4 | 365 | 0.3% | -58.0% | 63 | 56 |
72 | Peugeot 508 | 351 | 0.3% | 5.4% | 133 | 89 |
73 | Hyundai i20 | 334 | 0.3% | -13.9% | 89 | 67 |
74 | Skoda Octavia | 311 | 0.3% | -42.0% | 100 | 78 |
75 | Fiat Panda | 309 | 0.3% | -27.5% | 96 | 80 |
76 | Renault Scenic | 303 | 0.3% | -2.3% | 118 | 76 |
77 | Renault Kangoo | 293 | 0.3% | 138.2% | 48 | 65 |
78 | Skoda Karoq | 287 | 0.3% | 23.7% | 74 | 87 |
79 | Lynk & Co 01 | 283 | 0.3% | 152.7% | 87 | 97 |
80 | Tesla Model 3 | 278 | 0.2% | 651.4% | 13 | 24 |
81 | BMW X1 | 275 | 0.2% | -48.4% | 68 | 61 |
82 | Citroën C5 X | 266 | 0.2% | new | 61 | 93 |
83 | Nissan Micra | 263 | 0.2% | -31.0% | 90 | 71 |
84 | Cupra Formentor | 254 | 0.2% | 35.1% | 86 | 68 |
85 | Jeep Compass | 253 | 0.2% | 94.6% | 124 | 115 |
86 | MG Marvel R | 250 | 0.2% | new | 106 | 144 |
87 | Mercedes C-osztály | 244 | 0.2% | 238.9% | 102 | 109 |
88 | VW ID.3 | 243 | 0.2% | 30.6% | 47 | 83 |
89 | Mercedes A-osztály | 240 | 0.2% | -64.7% | 54 | 39 |
90 | Renault Trafic | 240 | 0.2% | n/a | 81 | 94 |
91 | Opel Crossland | 239 | 0.2% | -44.5% | 126 | 64 |
92 | Kia EV6 | 237 | 0.2% | -32.5% | 131 | 101 |
93 | Audi Q2 | 235 | 0.2% | 21.1% | 82 | 70 |
94 | Volvo XC60 | 232 | 0.2% | 10.0% | 88 | 86 |
95 | VW Touran | 230 | 0.2% | 67.9% | 140 | 156 |
96 | BMW 2 Active Tourer | 229 | 0.2% | n/a | n/a | n/a |
97 | Alfa Romeo Tonale | 228 | 0.2% | new | 78 | 137 |
98 | Suzuki Vitara | 225 | 0.2% | -5.1% | 116 | 98 |
99 | Opel Grandland | 221 | 0.2% | 64.9% | 101 | 82 |
Forrás: PFA, AAA