Mercedes-Benz GLC teszt: A tökéletesség megkísértése

Mercedes-Benz GLC
Ez a kompakt Mercedes-Benz már nem egyszerűen prémium autó, sokkal inkább a luxus kategóriába tartozik. Nem véletlenül: a márka több pénzt keres, ha még feljebb teszi a lécet, a vásárlók pedig többet kapnak – magasabb áron. A tesztelt Mercedes-Benz GLC 220d mindent megad, mi szem-szájnak ingere. 

Hogy néz ki?

A második generációs Mercedes-Benz GLC (gyári kódja X 254) életben nagyobb, mint ami a képeken látszik – szolid, visszafogott autó benyomását kelti. Mert az is, annak ellenére, hogy a tesztautónk több mint 32 millió forintba került. A Mercedes-Benz GLC hossza 4716 milliméter (elődjénél hat centivel hosszabb), szélessége 2076 milliméter (tükrökkel, azok nélkül mérve 1890 milliméter), magassága 1640 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2888 milliméter, alaktényezője 0,29.

glc_7

Az utastér luxusa első látásra túlzásnak tűnhet, de ha befészkeltük magunkat, sose akarunk kevesebbet. Látványosak az középkonzolt uraló légbeömlők, amelyek kiemelkednek a síkból és belső világítást is kaptak. A színt mi határozzuk meg (hatvannégyből választhatunk). A hangulatvilágításban nagyon erős a Mercedes-Benz, este azonban a színkavalkád visszatükrözése zavarja a jó kilátást, kikapcsolni menetközben szinte lehetetlen, meg kell szoknunk vakon vezetni, oldalsó tükrök nélkül (ha feltűnik egy fényszórópár, akkor már nincs gond; szürreális az utunk, ha egyedül suhanunk az éjszakában, a beltér hangulatvilágítása uralja az auránkat).

glcbelso

A Burmester térhatású hangrendszer szépen szólt, köszönhetően a rendelkezésre álló 710 watt kimenő teljesítménynek. Ezt 15 nagy teljesítményű hangszóróval, első basszus technológiával, valamint egy kilenccsatornás DSP-erősítővel érték el a németek.

A kormány érintéses, billenő, simogatható kezelőszerveit szokni kell, nem mondom, hogy a teszt végén ösztönösen kezeltem a funkciókat, de volt, amit már megtanultam. A kormány mögötti tűéles digitális kijelző átlója 12,3 hüvelyk. A navigáció éles helyzetben élőképre vált, a követendő irányt kiterjesztett valóság elemekkel jelzi. A parkolásban 360 fokos kamerarendszer segít. A klíma szerencsére külön felületet kapott a hatalmas – 11,9 hüvelyk képátlójú, hat fokkal a vezető felé fordított – álló kijelző alján, az ülésfűtést az ajtó belső borításán találjuk, ahogy az ülésállító gombokat is.

glc_kormany

Az utastér minősége hibátlan, az ülések kényelmesek, az ergonómia példás, a digitális felületek kezelése megtanulható, bár menet közben nem ajánlott elveszni a menük és almenük tengerében, de ha esetleg valakire várnánk, minden percet hasznosan tölthetünk el a különböző al- és főrendszerek tanulmányozásával. Bőséges a hely a második üléssorban is, a feleségem csak a kiszállásnál panaszkodott a széles küszöb miatt.

A csomagtartó hatalmas, alaphelyezetben 620 literes, amit az ülések teljesen síkba döntésével közel 1,7 köbméteresre bővíthetünk – a padló alatti is van rekesz, benne a Mercedesekben elmaradhatatlan összecsukható kosárral. Akinek magasan lenne a csomagtér pereme, annak szólok, hogy a kocsi légrugós, és lentebb lehet engedni pakoláshoz. A padló alatt bő rekeszt találunk, pótkerék nincs, a defektjavító felszerelés mellett van hely rejteni való holmiknak. A Mercedesnél vannak okos tervezők, a felemelhető padló kampóval akasztható a kalaptartóhoz, így a rekeszbe egyszerűen, két kézzel pakolhatunk.

csomagter_kampo

Hogy megy?

A kisebbik dízel (gyári kódja OM654) is bőségesen elég a Brémában, Sindelfingenben és Pekingben gyártott Mercedes-Benz GLC magabiztos mozgatásához, a 220d jelű 1993 köbcentis, hosszában beépített, négyhengeres erőforrás legnagyobb teljesítménye 197 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 440 Nm. A főtengely kovácsolt acél, a motorblokk és a hengerfej alumínium, a dugattyúk acélból készültek. A nyomócsőben 2700 bar a nyomás. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre nyolc másodperc alatt gyorsul, a 20 mázsás Mercedes-Benz GLC 220d végsebessége eléri a 220 kilométer/órát. Ez a motor is lágy (48 voltos) hibrid, azaz az öngyulladós gépet 17 kilowatt teljesítményű (23 lóerő) 200 Nm maximális nyomatékú villanymotor támogatja.

glc8

Milyen vezetni?

A kilencfokozatú bolygóműves automatikus váltó igen finom szerkezet, működése talány, sosem éreztem a váltást, kivéve, mikor éppen azt figyeltem. Ám ha sebesen akarunk elindulni álló helyzetből, vagy ha normál módban hirtelen gyorsulni szeretnénk, akkor tétovázik. A kormányzás pontos, alapos visszajelzést ad az útviszonyokról, a kormányzott hátsó kerék (a rendszer 60 kilométer/órás sebesség alatt 4,5 fokot fordít a hátsó kereken az elsőkkel ellentétes irányba, nagyobb tempónál pedig az elsőkkel megegyező irányban legfeljebb 1 fokot) néha szokatlanul kis fordulókat eredményez, szűk helyen manőverezni pehelykönnyű ezzel a kocsival. Fordulókörének átmérője ezzel a felszereléssel 11 méter.

glc_kerek

Az elöl dupla-, hátul többlengőkaros futómű kényelmes, kényeztető, a rugóutak azonban túlságosan hosszak, rossz úton pedig túlzottan nagyot üt, miközben a fekvőrendőrökön ügyesen átsiklik. De ott és akkor bezzeg nem mondja, hogy Vigyázat, fekvőrendőr! A légrugókkal két centit lehet emelni a szabad hasmagasságon, így könnyebb terepen elboldogul a szabadidő-autó.

glc_fogyasztas

Alapvetően takarékos üzemmódban hajtottam a kocsit, ez meg is látszott a fogyasztáson, ami rendkívül kedvezően, 5,4 liter/100 kilométerre alakult, úgy, hogy az ülésfűtést és a párátlanítót azért használtam és az M0-áson sem a külső sávban tögymörögtem. Dinamikus menetmódban feszesebbé válik a futómű és a motor hangja is erősebben szűrődik be a kiválóan szigetelt utastérbe, a váltó pedig gyorsított ütemben kapkodja a fokozatokat.

Vezetése pihentető, ez a kocsi tényleg a nyugalom megtestesülése. A távolsági fény kapcsolgatásával nem kell foglalkozni, az intelligens, digitális vezérlésű fényszórók vakításmentesen varázsolnak nappalt előttünk az éjszakában. Többsávos autópályán a bekapcsolt tempomat képes sávot is váltani, ha megpöccintjük az irányjelző karját.

glc4

Két nagyon idegesítő helyzetet éltem meg a Mercedes-Benz GLC-ben. Az egyik, hogy a legváratlanabb pillanatban – naponta legalább egyszer – megszólal egy női hang és közli: Vigyázat, fekvőrendőr! Ettől mindig majdnem berosáltam, mert persze, hogy nem volt a környéken se fekvő, se álló, de még ülő rendőr sem – például az Illatos úton, vagy az 51-esen. A másik szintén az ijesztés kategóriájába tartozik. Van egy különleges forgalmi helyzet Ráckeve bevezetőjén, ahol a főútba kétoldalról egyszerre csatlakozik be egy-egy sáv, ráadásul az egyik vasúti síneken át vezet. Ha egyszerre ér oda mellénk két oldalról egy-egy autó, akkor tényleg olyan, mintha elcsapnának, de szerencsére mégsem ez történik, mindkét autó megvárja, hogy elhaladjon a főúton közlekedő, majd adott pillanatban becsatlakoznak. A mesterséges intelligenciának ez még sok, a Mercedes-Benz beépített őrangyala egyszerűen befékez, berántja a biztonsági öveket és ezzel halálra ijeszti a sofőrt és az utasokat. Szerencsére a mögöttem érkező megfelelő távolságot tartott, így az ijedtségen kívül más baj nem történt. Más lett volna a szitu, ha a jobbról érkező pickup nem adja meg az elsőbbséget, nos, akkor ez az elővigyázatosság talán életet is mentett volna.

glc_funkciok

A vészféksegéd amúgy jól működik: 60 kilométer/órás tempóról határozott erővel fékezve megállítja az autót az észlelt akadály előtt, ha a sofőr nem reagál.

Terepen is jól teljesít a GLC, a tesztautóban alkalmazott offroad terepprogram mellett rendelhető egy még fejlettebb kapaszkodóképességű offroad. Az új modellnek nem találtam meg a terepszögeit, a korábbi változat gázlómélysége 30 centi, első terepszöge 29,6 fok, hátsó terepszöge 23,6 fok volt.

glc_terep

Mennyibe kerül?

A Mercedes-Benz GLC 220d már nem csupán prémium autó, hanem luxusautó, így az ára is borsos: 23,447 milliótól indul, a tesztelt csúcsváltozatért 32 millió forintot kérnek.

Kép és szöveg: Biró Csongor

glc_hatul csomagtarto glc5 glc_valto glc_tereomuszer glc_navi2 glc_navi