Nincs olyan hónap, hogy ne jelenjen meg legalább 10-12 új, helyben gyártott autó Kínában. Nézzük a világ legnagyobb és legdinamikusabb piacának legújabb, márciusban bemutatkozó autóit, amelyek közül lesz ismerős, de teljesen ismeretlen is.
A helyi márkák megerősödését mutatja, hogy a hazai gyártók a személygépjárművek piacán már több mint 50 százalékos részesedéssel rendelkeznek.
1. Li L7 (7702 eladott autó márciusban)
A 2021-es One, a tavaly szeptemberi L9 és a tavaly novemberi L8 után az L7 a negyedik azonos kinézetű SUV, amelyet az Li Auto piacra dobott. Az L7-et csak apró dizájnbeli különbségek választják el az L8-tól és az L9-től. Ez a márka első ötüléses szabadidő-autója, az összes többi több utas szállítására alkalmas. Meg lehet kérdőjelezni az egymásra ennyire hasonlító modellek piacra dobásának stratégiáját, de úgy tűnik, a Li Auto számára jól működik, hiszen 2023-ban eddig 65,8 százalékkal nőttek az eladások az előző évhez képest. Márciusban a márka eddigi második legmagasabb havi volumenét is elérte, 20 ezer 823 kocsit értékesítettek.
Az L8-cal egyező technikájú L7 5,05 méter hosszú, szemben az L8 5,08 méterével. Ebben is elöl és hátul villanymotor hajt, így 4×4-es, ez is hatótávnövelő benzinmotorral szerelt villanyautó: az 1,5 literes turbós belső égésű benzinmotor csak az akkumulátort táplálja. A két villanymotor összteljesítménye 330 kilowatt lóerő, legnagyobb közös forgatónyomatékuk 620 Nm. 42,8 kilowattórás akkumulátora 210 kilométeres csakis elektromos hatótávot ad, szemben az L8 175 kilométeres hatótávolságával. Az L7 egyik leglátványosabb jellemzője a hátsó üléssor fölé függesztett 15,7 hüvelykes LCD-képernyő. A műszerfal megegyezik az L8-assal. Az L7 ára átszámítva 15,65 és 18,6 millió foirnt között mozog, logikusan alacsonyabb, mint az L8 (16,6-19,6 millió forint) és az L9 (22,5 millió forinttól). Árban a Tank 500, a Volkswagen Teramont és a Ford Explorer versenytársa lesz.
2. Wuling Bingo (3311 eladott autó márciusban)
A Hongguang Mini EV óriási sikere után a Wuling szerencsét próbál a Bingóval, egy ötajtós villanyautóval. Kerekded és retró formatervet kapott, ovális fényszórókkal és hátsó lámpákkal. Maximális hatótávolsága 333 kilométer, villanymotorja 67 lóerős. A belépő szintű változat 40 lóerővel 203 kilométer hatótávolságra képes. A Wuling a Bingo esetében is remek ár-érték arányt kínál, hiszen a 3,95 méteres kompakt ára kiviteltől függően átszámítva 2,9-4,5 millió forint. A kocsi végsebessége 100 kilométer/óra.
A belépő szintű változatnak szerény, kis kijelzős a műszerfala, míg a csúcsváltozatban két képernyős digitális műszerfal mellett 10,25 hüvelykes középső monitort is kapunk. A Bingo a kisebb Changan Lumin és a Leapmotor T03 modellekkel van versenyben, de a fő versenytársa a hamarosan a kínai piacra is belépő BYD Seagull lesz, amelynek alapára várhatóan 3,85 millió forinttról indul.
3. IM LS7 (1978 eladott autó márciusban)
Az IM Motors, azaz Intelligence in Motion, egy prémium EV márka, amelyet a SAIC, az Alibaba és a Zhangjiang Hi-Techi közös vállalata, a Zhiji Auto (智己汽车) 2020-ban indított útjára. Az LS7 SUV a cég második modellje az L7 szedán után, amely a Tesla Model S-t másolta. Hossza 5,05 méter. Sikerét jelzi, hogy az előjegyzés kihirdetése után egy órán belül háromezer megrendelés érkezett rá, még 2022 decemberében. Az LS7 kétféle változatban kapható: egy egymotoros RWD 660 kilométeres hatótávval és egy kétmotoros 4WD 615 kilométeres hatótávval és 4,5 másodperces 0-100 kilométer/órás gyorsulással.
Az LS7 belseje látványos, nincs egyetlen gomb, minden képernyőkről lehet irányítani. Kínai gyártású autóknál ebben van elsőként szarvkormány. Aki ezt túl futurisztikusnak érzi, választhat teljes szélességű kormánykereket is. Hatalmas panoráma szélvédője 1,61 x 1,62 méteres. Az LS7 ára 15,2 és 22,5 millió forint között mozog, és olyanokkal versenyez majd, mint a Xpeng G9, az AvatR 11, a Zeekr 001 és a Tesla Model Y. Az L7 1019 eladással érte el a havi csúcsot, így az LS7 már az első nagybani értékesítési hónapban jóval e fölött van.
4. Hongqi H6 (394 értékesített autó márciusban)
A Hongqi a FAW prémium márkája, amely elsősorban a kommunista párt vezető tagjai számára szállít autókat. A benzinmotoros H6 a Hongqi kínálatában a H5 és H7 szedánok között helyezkedik el. Külföldi piacokra szánják, többek között Hollandiában, Norvégiában és Svédországban forgalmazzák. A H6 érdekessége, hogy a fiatalabb vásárlókat célozza meg, ami ellentétes a márka hagyományos céljával. A H6-ot kétliteres, 248 lóerős turbómotor hajtja. A H6 hossza 4,99 méter, tengelytávja pedig 2,92 méter. A belső tér ízléses, és a műszerfal közepén egy nagy függőleges érintőképernyő található.
A H6 ára versenyképes, 9,5-11,8 millió forint között kapható, méretét tekintve a Cadillac CT5 és a VW CC versenytársa lesz. A Hongqi az elmúlt évek egyik sikertörténete volt, 2022 januárjában rekordot jelentő 42 ezer 158 eladást ért el. Idén, bár a volumenek alacsonyabbak, a márka márciusban rekordot jelentő 16. helyre emelkedett, megelőzve az olyan tömegpiaci kínai márkákat, mint a Chery és a Haval. A H5 2022 januárjában 13 ezer 137 nagybani értékesítéssel érte el a csúcsot.
5. Roewe RX9 (307 eladott autó márciusban)
A 2022 augusztusában a Chengdu Motor Show-n bemutatott RX9 a Roewe új zászlóshajója, amely a négy évvel ezelőtt debütált RX8-asnál modernebb formatervet kínál. Érdekessége, hogy behúzható ajtókilincsekkel rendelkezik. Három üléssoros SUV, amelyben 6-7 utas fér el. Ahogyan az a kínai újdonságoknál már megszokottá vált, az RX9 belseje meglehetősen látványos, a műszerfal szinte teljes szélességében futó, három, összesen 47 hüvelyk képátlójú érintőképernyővel.
Az RX9 ára 8,6 és 12 millió forint között mozog, ami egy zászlóshajó modell esetében ütős ár. Ebben a szegmensben a hasonló méretű kínai modellek nehezen tudnak érvényesülni. A GAC Trumpchi GS8 korábban népszerű volt, de az elmúlt pár évben visszaszorult, míg az Exeed VX gyengén fogy. A hasonló méretű Ford Edge sokkal keresettebb, egymást követően ötezer feletti értékesítési hónapokat tudhat maga mögött. Az RX8 egy bukás volt, pályafutása elején, 2018 júniusában 2821 nagybani eladással érte el a csúcsot, de csak háromszor lépte át a 2000-es havi darabszámot.
6. Toyota bZ3 (297 eladott autó)
A bZ4X után a Toyota bZ3 a bZ (“beyond Zero”) EV almárka második modellje, és a Toyota első villanyos szedánja. A kínai piacon 2022 októberében mutatták be. A bZ3 osztozik a bZ4X platformján, és a FAW Toyota / BYD vegyesvállalat fejlesztette ki BYD Toyota EV Technology (BTET) néven. A bZ3-at a BYD által kifejlesztett Blade lítium-vas-foszfát akkumulátor hajtja. Kétféle akkumulátoros változat áll rendelkezésre, az egyik 517 kilométer, a másik 616 kilométer hatótávolságot nyújt, a nagyobb teljesítményű változat pedig 7,5 másodperc alatt teljesíti a 0-100 kilométer/órás sprintet. A bZ3 hossza 4,72 méter, tengelytávja 2,88 méter.
A bZ3 a kínai piacon jelenleg zajló árháború áldozata lett. Eredetileg 9,2-10,8 millió forintos árkategóriába tervezték, de végül 8,3-9,75 millió foritnnyi jüanért árulják. A bZ4X ugyanerre a sorsra jutott, amikor 1,5 millió forinttal csökkentették az árát, így az alapára szintén 8,3 millió forint. Összehasonlításképpen: a Tesla Model 3 ára Kínában 11,2 és 16,2 millió forint között mozog, a GAC Aion S Plus ára 7,3-9,4 millió forint, a BYD Qin Plus ára pedig 4,8 és 10,2 millió forint között szór. Bár a bZ3-ra az előértékesítés első napján ötezer megrendelés érkezett, nehezen kapaszkodik a modell a ranglistán. A bZ4X mindössze 2191 eladást ért el a hatodik hónapjában, ami a japánok számára elég kiábrándító.
7. Fengon Landian E5 (250 eladott autó)
A Fengon (风光) a hazánkban is jelen lévő Dongfeng Sokon (DFSK) márkája, amelyet korábban Dongfeng Fengguangnak vagy Glory-nak hívtak a tengerentúli piacokon. A hétüléses Landian E5 valójában a Fengon 580 plug-in hibrid változata. Kívül és belül is meglehetősen konzervatív a formaterve, de azért van stílusa. A Seres DE-i platformjára épül, a BYD tulajdonában lévő Fudi Industrial 1,5 literes motorja és DHT300 villanymotor hibrid rendszere hajtja. A Landian E5 2,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 50 kilométer/órára. A Huawei HiCar 3.0-val szerelték fel, így az egyik első kocsi, amely ezt az új hálózati- és autós szoftvert használja.
A Landian E5 ára 6,9 millió forinttól indul, a csúcsváltozat 7,5 millió forintnak megfelelő jüanba kerül. Versenytársai a BYD Song Pro és a Leapmotor C11. A Fengon 580 korábban kiemelkedő volt a szegmensében, 2017 októberében 19 ezer 771 eladást ért el, de az elmúlt 12 egymást követő hónapban kétezer alá esett, és idén márciusban mindössze 244 darabos eladást ért el.
8. Rising F7 (48 eladott autó márciusban)
A korábban R, Feifan (飞凡汽车) vagy Rising Auto néven ismert Feifan a SAIC eredetileg 2020-ban indított EV márkája. Az új F7 a márka negyedik modellje az ER6, a Marvel R és az R7 után. Ez egy négyajtós szedán, amelynek csúcsváltozatában cserélhetőek az akkumulátorok. Kilincsei a Teslákat idézik, lenyűgöző hátsó fénysávjában egy megvilágított R logó látható. Az F7 5 méter hosszú, tengelyek közötti távolsága három méter.
Az F7-nek kétféle teljesítményű változata létezik: egy 294 lóerős, egymotoros, lítium-vasfoszfát akkumulátorral ellátott RWD (csak hátul hajt), amely 600 kilométer hatótávolságot kínál, és egy 544 lóerős, kétmotoros, négykerék-hajtású, terner lítium akkumulátorral ellátott 4WD (elöl és hátul is hajt), amely 666 kilométer hatótávolságot kínál. Belül a pilótafülke teljes szélességében egy hatalmas, háromosztású digitális képernyő terül el, amelybe a szellőzőnyílások is integrálva vannak. Az F7 ára 11,2-14,8 millió forintnyi jüan, amivel a sokkal kisebb (4,69 méter) Tesla Model 3, a BYD Han és a Xpeng P7 alternatívája. Az értékesítési kilátásokat tekintve az R7 a pályafutása kezdetén 1531 eladással érte el a csúcsot, ami kiábrándító eredmény.
9. Peugeot 408X (32 eladott autó márciusban)
Ezt az autót Európában Peugeot 408 néven ismerjük. Mivel Kínában már létezik egy Peugeot 408-as (egy 308-as alapú szedán), a nevet ezen a piacon 408X-re változtatták. A 408X egy kupé crossover, amelyet a 308 harmadik generációjával együtt fejlesztettek ki, és amellyel azonosak a fényszórók, a hátsó lámpák és az i-Cockpit műszerfal kialakítása. Az utastérben három digitális kijelző, valamint egy háromdimenziós, nagy felbontású műszerfal található. Fejlett vezetéstámogató funkciók állnak a sofőr rendelkezésre. A 408X-et egyelőre egy 180 lóerős 1,6 literes turbómotorral árulják, de hamarosan két phev hajtáslánc és az 1,2 literes, 130 lóerős alapmotor is érkezik. Mindegyikhez 8 fokozatú automata sebességváltó társul. A 408X a Dongfeng Peugeot csengdui gyárában készül.
A 408X 7,2 és 8,8 millió forint közötti áron a Citroen C5 X és az MG 7 modellel versenyez. Csak összehasonlításképpen: a Peugeot 408 ára 5,2-7,8 millió forintért vihető, a Peugeot 508 ára 7,8 és 11 millió forint között változik. A 408X fontos modell a Peugeot számára Kínában. A márka évek óta szabadesésben van, 2023-ban az első negyedévben 39,8 százalékkal estek vissza az eladásai, márciusban mindössze 4704 értékesített autóval a 49. helyen állt.
10. Nio EC7 (3 eladott autó)
Az EC7 már a nyolcadik Nio modell, amely a kínai utakon jár, ha az EP9 szupersportkocsit is beleszámítjuk. A Nio a Teslához hasonlóan kultikus státuszt élvez Kínában. A tavaly decemberben bemutatott EC7 a márka második kupé szabadidő-autója az EC6 után, és a márka jelenlegi zászlóshajója. Hossza 4,97 méter, tengelytávja pedig 2,96 méter. A Nio sajtóanyagában az EC7 légellenállási együtthatója 0,23, ami az eddigi legalacsonyabb egy SUV esetében. Az autó aktív légrugózással, mesterséges intelligenciát hordozó személyi asszisztenssel, nappa bőrrel és intelligens illatosító rendszerrel vonzza a vásárlókat. Eddig nem túlzott sikerrel.
Az EC7 hajtásáról cserélhető lítium-ion akkumulátorcsomag gondoskodik. Háromféle akkumulátorral kapható: a 75 kWh-s akkumulátor 490 kilométeres hatótávot ad, a 100 kWh-s akkumulátor 635 kilométerre elég, a hamarosan megjelenő 159 kWh-s akkumulátor 940 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Az EC7 villanymotorjai 653 lóerőt teljesítenek, 3,8 másodperc alatt tudja le a százas sprintet (álló helyzetből 100 kilométer/órára). Az ára 22 millió forinttól indul, a csúcsmodell 28,2 millió forintba kerül. Versenytársa a Tesla Model X és a BMW X6 ellen célozza meg – ezek közel dupla annyi pénzbe kerülnek. Az értékesítési potenciált tekintve a hasonló méretű ES7 tavaly novemberben 4897 eladással érte el a csúcsot, de az elmúlt hónapokban 1500 alá esett a kereslet.