Tíz hónapja 3000 kilométeres túrán faggattam ötödmagammal a Dacia Joggert, ezúttal kevesebb személlyel és itthoni környezetben vezettem 800 kilométert a frissített autóval. Most is tetszett, ugyan, de megismertem a gyenge pontjait is.
Hogy néz ki?
A tesztautó Extreme felszereltségben érkezett a védelmi képességeit hangsúlyozó, divatos katonai khaki színben. Dögös ebben a gúnyában kocsi, bár lehet, hogy hamarosan utálni fogom, hisz az éppen tesztelt Sandero Stepway és az utána nálam lévő Duster is ugyanebben a színben pompázik. Jóból is megárt a sok. Ez a dakota mondás kicsit átalakítva a Joggerre is igaz: kevésből is megárt a kevés. Azaz, ráférne – a csúnya szóval – jóárasított Joggerre egy kis kényeztetés, vagy legalább az utasaira. Bár egyelőre ez a legnagyobb Dacia, nem igazán nagyvonalú. A korábbi túrán három felnőtt utas szenvedett a második sorban, ezúttal négyen utaztunk benne, és ugyan nem panaszkodtak, nem is dicsérték az autót. Csak néha, ha kissé erőszakosan hajtva előzni mertem. Megy ez! Nincs ennek semmi baja!
Az összbenyomásom korábban igen pozitív volt, ami most megkopott, túl nyersnek, sprődnek, fapadosnak tűnt az autó. És nem azért, mert egy BMW i7-be szálltam be utána, nem, egy Sandero Stepway lett a társam. Sokkal jobban összerakott gép, mint a Jogger: precíz, masszív, jól összegyúrt gombóc. A Jogger kissé szétszórt, zörög, csattog, hajlamos elkolbászolni az út optimális ívéről, a kormányzása tragikus és a futóműve sem kedvez a gyors irányváltásoknak. Viszont hét személlyel is elbír, amit a Sanderótól nem várhatunk el.
De térjünk vissza a makacs tényekhez: hossza 4547 milliméter, szélessége 1784 milliméter, magassága 1632 milliméter, tengelyek közti távolsága 2897 milliméter. Fordulókörének átmérője 11,7 méter, a reméltnél többet kell manőverezni vele. Orrkialakítása a Sandero/Logan párosra emlékeztet, az új logó látványos, a kocsi szebben néz ki ezzel. A LED-es fektetett ipszilon messziről látszik, a távolsági fényszóró hagyományos, halogén izzóval világít. Olyan erőtlen, hogy a minap, amikor véletlenül felkapcsolva felejtettem, alig villogtak rám.
A Jogger hátsó ajtaja jó nagy, így könnyű a be- és a kiszállás, az ötödik ajtó azonban lehetne szárnyas, azaz kétfelé nyíló. Leghátra nem jut levegőbeömlő, de az oldalsó kis ablakok kibillenthetők. Ezúttal békén hagytam a hatodik és a hetedik ülést, pedig kiszedve igazán nagy csomagteret kaphatunk. Az ülések könnyűek, alig 10 kilósak, így filigrán anyukák is könnyen kikapják. Ha a második üléssorba gyereküléseket építettünk be, akkor a leghátsó sorba a csomagtartón át is be lehet szállni. Az üléseket lépcsőzetesen építették be, így a második sor 55 milliméterrel magasabbról indul, mint az első, a leghátsót további 25 milliméterrel emelték meg. A középső sor üléseinek háttámlái 1/3-2/3 arányban osztottan dönthetők, de az ülőlap fix és nem is lehet kiszerelni őket.
Ötüléses változatban tekintélyes 607 liter a poggyásztér űrtartalma, lehajtott ülésekkel ez 1819 literre (hétülésesnél 1594, kiszerelt ülésekkel 1807 liter) növelhető. Ha hét üléssel rendeljük az autót, a három sor mögött 160 liternyi hellyel gazdálkodhatunk, ha az utolsó két ülést lehajtjuk, 506 literes a poggyásztér, ha kivesszük, 595 liter. A hátsó ajtó két méter magasra tárul fel, alacsonyabb utastársaink helyben ugrálnak, hogy elérjék.
A tesztelt Extreme csúcsváltozatban alap a vezetékes mobiltükrözés, ám az Apple CarPlay két percenként bontotta a vonalat, így inkább Bluetooth-ról szólt az Apple Music és a telefontartóban lévő készülékről néztem a navigációt.
A klíma kissé erőtlen, hátra alig jut a hidegből. A szellőzőrostélyokat csak függőleges irányban lehet állítani, ha vízszintesen próbálnánk, csak elzárjuk a befúvást. A tolatókamera képe nagyon gyenge, este szinte semmit sem mutat, jobb, ha óvatosan manőverezünk.
Hogy megy?
A tesztautóban ezúttal is 110 lóerő teljesítmény, egyliteres, közvetlen befecskendezéses motor dolgozott (legnagyobb forgatónyomatéka 200 Nm), a fix lapátgeometriájú turbófeltöltőt (kicsit későn, háromezres percenkénti fordulaton jön meg a kedve) a kipufogócsonkba integrálták. Vibrációt nem tapasztaltam, hidegen kissé tétova, de aztán gyorsan összeszedi magát, lefulladásra nem hajlamos, a stop-start megfelelően működik, az eco gomb pedig jelentősen visszavesz az erőből, miközben a fogyasztás ilyenkor nem sokkal lesz kevesebb. Pörgetve jól megy, emelkedőkön, klímával, négy személlyel és sok csomaggal azonban szenved, de ha egyedül autózunk és sietünk, szépen szedi a képzeletbeli lábait. A motor ércesen duruzsol, nem tagadhatja le háromhengeres mivoltát, a hatfokozatú váltó hosszú úton jár, hangosan reccsen, de pontos. Az elektromos rögzítőfék feláras.
Elöl hűtöttek a tárcsafékek (a hétszemélyes változatban 280 milliméter átmérővel és 24 milliméter vastagsággal), hátul pedig kilenchüvelykes dobok lassítanak. Gyengén harapnak, emiatt egy vészfékezés elég izgalmasra sikeredett: centiméterekre álltam meg egy kanyarban hirtelen előzékenységi rohamot kapó Leaf mögött.
Milyen vezetni?
Daciához méltó a Jogger szabad hasmagassága, 200 milliméter, így bátran letérhetünk az aszfaltozott útról. A strapabíró futómű elöl MacPherson típusú háromszög alakú alsó lengőkart, hátul H alakú torziós keresztrudat alkalmaz, a kerekek mérete 16 hüvelykes, a gumiméret 205/60 R16. A Dacia Jogger kormányzása indirekt és nagyon steril, a futómű jól bírja a rettenetes utakat, nagy sebességnél zavaró a gördülési zaj. A Jogger álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 11,2 másodperc alatt gyorsul fel, a kocsi üres tömege közel tizenhárom mázsa, a Jogger 1,2 tonna fékezett utánfutót húzhat, végsebessége 183 kilométer/óra.
Fogyasztása csekély, a nyolcszáz kilométeres, megerőltető úton (több, mint 300 kilométer autópályán, több, mint 100 pedig a Bakonyban) 5,4 litert fogyasztott száz kilométerenként.
Mennyibe kerül?
A Dacia Jogger kezdő listaára 2023 júniusában, 100 lovas benzin-gázos (LPG) hajtással, öt üléssel 6,699 millió forint, hét üléssel 7,019 millió forint, a tesztelt Extreme felszereltségű, TCE 110 motorral szerelt, hétszemélyes változatért 8,089 millió forintot kérnek el. Az olcsóság a biztonságban is tetten érhető, a Dacia Jogger egycsillagos eredményt ért el az EuroNCAP botrányos töréstesztjén (pontosabban a rövidebb Sanderót törték, annak a csillagját pedig teszt nélkül megkapta a nagyobb Jogger is).
Kép és szöveg: Biró Csongor