Az örök kedvenc Duster mellett a hétszemélyes Jogger is vonzó ajánlat, de ha most vennék kevés pénzből új autót, az én igényeimre Dacia Sandero Stepway ezzel a pörgős motorral tökéletes lenne.
Itt a bizonyíték, hogy 7 millió forintért is lehet kapni viszonylag kényelmes, takarékos és modern családi autót, miközben a fontos extrákról sem kell lemondanunk. Klíma, Apple CarPlay, LED-lámpák, hat légzsák, tempomat, holttérfigyelő, kártyakulcs, gombos nyitás és indítás, elektromos rögzítőfék, beépített telefontartó – minden is van, mint a cirkuszban.
Hogy néz ki?
A Dacia Sandero Stepway arányos kis gombóc, 1848 milliméter széles, 4099 milliméter a hossza, tengelyek közötti távolsága 2604 milliméter, hasmagassága továbbra is 174 milliméter. Magassága egy centit csökkent, mégis felnőtt autó benyomását kelti (praktikus, keresztbe fordítható tetőcsomagtartó rudakkal 1587 milliméter). A lámpadizájn modern (a LED-es ipszilon alapáras, a tompított fényszóró is diódás, de a reflektor halogén), egyedi, a Clio alapjaira épített (CMF-B platform) Sandero formavilága maszkulin, érett és az utastér sem túl olcsó hatású. Ahová nem jutott vasalózsinórt idéző puha szövetkárpit, ott szomorú, hideg és rideg műanyagok bújnak meg, a csomagtartót kinyitva látjuk igazán, hogy a Dacia mivel spórol. A kerek légbeömlőket szögletesek váltották le, bár van nagy méretű információs kijelző, a klíma és minden fontos funkció külön gombokat és irányítást kapott.
Az elektromos rögzítőfék kapcsolója mellett fura gombra lettem figyelmes rögtön az első üléspróbán. Mi ez, talán tetőnyitó? Valóban, ez az első Dacia Sandero elektromosan nyitható napfénytetővel! Tegyük hozzá, hogy még napfénytető nélkül lett 2022-ben a második legnépszerűbb autó Európában a Sandero – mi lesz így idén?
A vezetőülés szerény képességű, hosszabb utazások során megfájdította a derekamat, az ülőfelületen vékonyka a szivacs, de jobb, mint amilyen az 1310-esben volt. A Sandero hátul három teljes értékű ülést kínál, amelyek mindegyike három kisebb felnőtt befogadására is képes, a hátsó üléstámlák 1/3-2/3 arányban osztottak, a csomagtartó 328 literes (ledöntött ülésekkel a térfogat 1108 literre nő). Tesztautónkban volt álpadló, így ledöntött ülésekkel nem kapunk lépcsőt, ám így is nagyot kell emelnünk a hokis zsákon, mert magas a rakodási küszöb. És hihetetlen, de simán befért a hatalmas hokis táska. Az utastéri tárolóhelyek összesített térfogata elérheti a 21 litert (2,5 literes az elődhöz képest a növekedés), a középső kartámasz alatt (1,4 liter), az első és hátsó ajtókban, valamint az első ülések hátulján található tárolózsebekkel.
Az első ajtók ablak alatti kiálló csücske veszélyes fegyver, óvatosan kell vele bánni, szakítja a textilt, felsérti a bőrt. Tervezésekor valamit elnéztek a szakik, valószínűleg a zárt maketten jól mutatott, mint dizájnelem, csakhogy az ajtókat egyszer-kétszer, vagy lehet, hogy többször ki is kell nyitni.
Hogy megy?
Motorhangja eleven, a Sandero Stepway lendülete harsány, egyliteres motorja háromhengeres, közvetlen befecskendezésű, turbós, 110 lóerővel és 200 newtonméter nyomatékkal. Többnek éreztem, rögtön be is nyomtam az eco (takarékos vezetés) gombot: na ez az, erre a visszafogottságra emlékeztem. A hosszú áttételezésű hatfokozatú váltó pontosan kapcsol, sztrádatempónál sem forog sokat a TCe. Fogyasztására nem lehet panasz, a több mint 400 kilométeres tesztelés során 4,5 liter benzint kért 100 kilométerenként, nagyon kevés autópályázás mellett. Az üresen 11,5 mázsás Sandero Stepway legnagyobb sebessége 183 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10 másodperc alatt gyorsul fel. Aki szerint ez lassú, próbálja ki az alapmotorral (SCe 65) szerelt Sanderót, abban majdnem 17-ig kell elszámolni amíg a mutató eléri a százat. Ha egyáltalán eléri…
Milyen vezetni?
Az üléspozíció megfelelő, az elektromos szervkormány négy irányban állítható. A tükrök kicsik, tolatásban radar és parkolókamera segít, amelyet esős időben célszerű minél gyakrabban tisztítani. A kormány visszajelzése sekélyes, vezetési élményről nem beszélhetünk, de ha kell, haladni is képes a Pitesti mellett Tangerben és Casablancában is összeszerelt könnyű kocsi. Autópályán is jól tartja a megengedett maximális sebességet. Többnyire takarékos módban használtam, de városban normál módban képes felvenni a forgalom gyorsabb ritmusát. Futóműve lágy (elöl McPherson típusú háromszög alakú alsó lengőkarral, hátul H alakú torziós keresztrúddal), a rugóutak hosszúak, tempós kanyarokban dülöngél, viszonylag magasan van az autó alja, így a rossz utakon sem botránkozik meg. A hangszigetelés átlagos, csend honol a Sanderóban menet közben is. A jármű szigetelését úgy javították, hogy a motortérben az zajelnyelő felületeket 12 százalékról 48 százalékra növelték, és csökkentették az akusztikai szivárgást. A sajtóanyag szerint az utastérben a háttérzaj 3-5 decibellel lett alacsonyabb 50-130 kilométer/órás tempó között. Elöl tárcsafékek (258/22 milliméter), hátul 8 hüvelykes dobfékek lassítanak – elég jól. A tesztautón kifejezetten jól vizsgáztak a 16 hüvelykes Continental gumik.
Mennyibe kerül?
Bár a Stepway Expression csúcsváltozat igen menő, az extrák javáért külön kell fizetni, az automatikus klíma 60 ezer forint, a kéttónusú alufelnikért 70 ezret kérnek, az ülésfűtés is ennyibe fáj, a zuzmó szürke metálfény 185 ezer forint. A tolótetőnek pedig még nincs ára a konfigurátorban (remélem, ajándékba adják). A parkolásban 150 ezer forintért első radar, tolatókamera és holttérfigyelő segíthet. A kocsi töréstesztje nem túl jó, az EuroNCAP vizsgáján két csillaggal jutalmazták, az alapáras vezetősegédek hiánya miatt húzták így le.
A dögös Stepway 6,289 millió forintért lehet a miénk 90 lóerős motorral. A tesztelt Stepway Expression kivitel a 110 lovas motorral 7,089 millió forintért kelleti magát. Amúgy a Sanderóban az alapfelszereltségek közé tartozik az okostelefon tartó, az új műszeregység, az automatikus tompított LED-es fényszóró felkapcsolás, míg felszereltségi szinttől függően a sebességhatároló és sebességtartó automatika mostantól a kormánykeréken kapcsolható. Emellett három különböző szintű multimédia rendszer gondoskodik a csak vezetékkel működő okostelefon-tükrözésről (érdekes, hogy a régi logós Sanderóban működött a vezeték nélküli CarPlay) és a különböző vezetéstámogató funkciók beállításainak könnyebb eléréséről. A képeken szereplő autóban volt holttérfigyelő, kártyakulcs, automatikus klíma, tolatókamera, elektronikus rögzítőfék és aktív vészfékező rendszer.
Kép és szöveg: Biró Csongor