Milyen egy autógyárban dolgozni és miként lehet úgy összehangolni különböző üzemegységeket, hogy a végtermék megfeleljen minden minőségi és jogszabályi előírásnak? Ez volt az elsődleges felismerés Pethő Tamás számára, amikor a Magyar Suzukinál kezdett dolgozni. Az esztergomi gyártóvállalat fiatal mérnökének hamar kiderült, hogy a cég olyan hosszú távú karrierívet tud nyújtani, amire érdemes alapozni.
Gyakran éri az a vád a hazai autóipart, hogy csupán összeszerelő ország vagyunk, a Magyar Suzuki azonban alaposan rácáfol erre. Az Esztergomban zajló munkafolyamatok ennél sokkal komplexebbek, hiszen nagyon sok termelést segítő projekt és gyártási fejlesztés, illetve folyamat történik a Suzuki Csoport egyetlen európai bázisán. Éppen ez volt az, amire a gyárhoz kerülő munkatársak azonnal rácsodálkoznak.
Pethő Tamás, a Magyar Suzuki mérnöke 2019 év elején került gyakornokként a termeléstámogató mérnökséghez. Az esztergomi autógyár 14 hetes gyakornoki programjáról – amelyre a 32 éves cég nagy figyelmet fordít – az egyetemen hallott. A Magyar Suzukinak a megfelelő utánpótlás nemcsak a jövő szakembereinek megtalálása miatt fontos – a fiatalok új, lendületes szemléletmódot is hoznak. A több évtizednyi múltat felmutató gyártóvállalat életében jelenleg generációváltás zajlik. Nem véletlen, hogy szeptembertől a duális képzésre is nagy hangsúlyt fektetnek, emellett évek óta sikeresen együttműködnek számos oktatási intézménnyel.
„A Suzukinál gyakornokoskodni, majd dolgozni is nagyon más volt, mint ahogy képzeltem. Bármerre fordítottam a fejem, mindenhol tanultam valami újat. Újdonság volt számomra, hogy mennyi üzem, mennyi ember és milyen jól szervezett összhang szükséges az autógyártáshoz, hogy mennyire egyedi gyártás zajlik, és hogy minden berendezést egyedileg kell legyártani a saját igényeink szerint. Pozitív volt számomra, hogy gyakornokként is teljes jogú munkatársként kezeltek. Mindig adott a lehetőség a fejlődésre” – árulta el Tamás, aki a gyakornoki időszak letelte után, pályakezdőként a termeléstámogató mérnökségen folytatta, és az összeszerelő üzemben található hét sorból három felügyeletét osztották rá. A berendezések és eszközök felügyelete, karbantartása, illetve a szalag melletti munka ellenőrzése mellett hozzá tartozott a termeléstámogató új eszközök, fejlesztések megvalósítása a külső partnerekkel együttműködve. Másfél év után került át a folyamatmérnökségre, 2022 augusztusa óta pedig már művezetőként irányít egy három fős csapatot, amely további bővülés előtt áll. Mint mondja, ma már sokkal komplexebb a feladata, hiszen a karbantartási és a minőségbiztosítási részlegekkel is szorosan együtt kell működni. Kiemelte, fontos az a bizalom, amelyet megkap a feletteseitől, hiszen szereti, ha egyéni döntéseket is hozhat, emellett érzi a felelősségvállalás terhét.
„A legnagyobb öröm és siker mindig az, amikor egy új technológia kerül a Suzukihoz a munkámnak köszönhetően. Van itt, Esztergomban például egy összetett, rugótorony és féknyereg összeházasító berendezés, amely telepítésében nekem is jelentős szerepem volt. A projekt egy éven át zajlott. A szerkezetben több csavarozó szerszám és egy robot is található, ami egymás után rakja és automatikusan összecsavarozza a rugótornyot, illetve a féknyerget, majd végül kiadagolja. Jelenleg egy több orsós szinkroncsavarozó projekten dolgozunk, ami szintén egy jelentős újítás, nagy segítségére lesz a sori munkának.”
A Magyar Suzuki, illeszkedve az anyavállalat környezetvédelmi törekvéseihez, dolgozik a karbonsemleges termékek és gyárak megvalósulásán. A fiatal esztergomi mérnök több olyan fejlesztésben vesz részt, amely az energiacsökkentést segítheti. Több olyan sikeres kaizent (olyan japán módszer, amely jobbá, hatékonyabbá tesz folyamatokat – a szerk.) is benyújtott, amely a gyár energiahatékony működését segítette és így költségcsökkentést jelentett a Magyar Suzuki számára.
„De nemcsak ezért motiváló itt dolgozni. Nem sokkal a Covid járvány kezdete előtt kerültem a Suzukihoz. Az akkori és a mostani kihívásokkal terhelt időkben mindenki a saját bőrén tapasztalhatta meg, mennyire fontos az emberközpontúság. A Suzukinál nehéz helyzetben is láttuk, és látjuk, hogy egy stabil, megbízható munkahely, amely megbecsüli a dolgozóit. Nálunk az, hogy első a biztonság, nemcsak szlogen, hanem mindenki számára olyan prioritás, amit maximálisan betartunk, ez a mentalitás is azt tükrözi, hogy az ember az első” – vélekedett a fiatal mérnök.
Hozzátette, nagyon fontos még számára az a minőség, amit a Suzuki, mint gyártóvállalat képvisel, és hogy szakemberként itt valóban van lehetősége a fejlődésre: az ismeretei bővítésére, külföldi üzleti utakra, ahonnan új technológiákat hoznak be Magyarországra.
„Pozitív számomra az a hozzáállás, amit a cég képvisel: ha valaki beleteszi az energiát a munkájába, akkor azt értékelik, és előre lépési lehetőséget biztosítanak számára” – árulta el munkaadójáról, amely folyamatosan keresi új munkatársait. A Magyar Suzuki szenior és pályakezdő kollégákat is vár. Mint a cég fogalmaz: náluk mindenki megtalálhatja számítását. Gyakran hívják oktatási központnak vállalatukat, hiszen némely feladat olyan speciális tevékenységi kört érint, amelyre jelen pillanatban nem létezik oktatás Magyarországon és világviszonylatban sem. A szükséges tudást valójában munka közben sajátítják el a munkatársaik.
Mire számíthat egy munkavállaló a Magyar Suzukinál?
-
Bér: 2023 év elejétől átlagosan 20 százalékos – teljesítményalapon differenciálható – béremelés volt. 2015 és 2023 között a fizikai dolgozók alapbére átlagosan reál értéken 75 százalékkal, az irodai állomány alapbére átlagosan reálbéren 48 százalékkal emelkedett
-
Bónusz: az év folyamán összesen másfél havi bónuszkifizetés társul
-
Termelékenységi prémium a műszakpótlék mellett
-
Napi egyszeri ingyenes meleg menüs, illetve hideg étkezés a gyár éttermében
-
50 kilométeres körzetben ingyenes buszjárat
-
Suzuki-szálló a távolabbról érkezők színvonalas elhelyezésére
-
40 év felett, legalább 5 éves munkaviszonnyal évente ingyenes egészségügyi szűrővizsgálat és Suzuki Egészségcentrum
-
Házasságkötés-, gyermekszületési-, temetési támogatás
-
Kedvezményes lakhatás az erre a célra fenntartott lakásokban
-
Tesztautó program
(x)