Hat európai országot érintő tesztkörút keretében digitális automata központi ütközővel (DAC) felszerelt vonat érkezett Magyarországra – közölte a Rail Cargo Hungaria Zrt.
A cég közleménye szerint az új technológiát szakmai rendezvényen mutatták be a hatóságok és a magyar vasútvállalatok képviselőinek. Hozzátették, hogy a műszaki megoldás véglegesítésekor a magyarországi teszteredményeket is figyelembe veszik majd. A Rail Cargo Hungaria hangsúlyozta: a DAC bevezetése erősíti az európai vasúti árufuvarozás versenyképességét, miután lehetővé teszi az automatizálást, csökkenti a technológiai és tartózkodási időket, növeli a küldemények eljutási sebességét, kapacitásokat szabadít fel, csökkenti a balesetek kockázatát.
A DAC tesztelésére hat európai vasútvállalat által alapított konzorciumnak (DAC4EU) az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) is tagja.
A közleményben kitértek arra, hogy jelenleg a vasúti teherkocsikat manuálisan kapcsolják össze, ami időigényes, költséges, a munkavállalóknak fizikailag megterhelő, és rendkívül veszélyes folyamat. Az Európai Unió DAC átállási programja szerint 2028-tól az új technológiával felszerelt kocsikat a digitális automata központi ütközőkkel kapcsolják majd össze, amelyek levegő-, áram- és adatkapcsolatot is biztosítanak. Mindez akár 450 ezer teherkocsit és 17 ezer mozdonyt érinthet az Európai Unióban.
Kovács Imre, a Rail Cargo Group igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke a közlemény szerint kiemelte, a technológia bevezetése enyhítheti a kocsirendezői és tolatási területeken tapasztalható munkaerőhiányt.