Újabb fontos mérföldkőhöz érkeztek a balatoni fejlesztések azzal, hogy kifutottak első útjukra a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) új hajói, amelyek új minőséget hoznak a balatoni közlekedésbe.
A magyar kormány 2019-ben döntött a Bahart több mint hatmilliárdos tőkeemeléséről. Ez tette lehetővé a több mint 5 milliárdos beruházást, amelynek révén két új komp és két új katamarán áll szolgálatba hamarosan a tavon. Az új kompok a tervek szerint idén év végéig állhatnak majd forgalomba, a katamaránok pedig a következő hajózási szezon kezdetekor.
A Komáromban készült, és nyár elején a Dunán, majd a Sió-csatornán a Balatonhoz szétszerelt állapotban eljuttatott hajók közül egy kompot és egy katamaránt már sikerült összeszerelni, de még hátravan a beüzemelés, a hatósági szemlék, és a személyzet betanítása – közölte Veigl Gábor vezérigazgató. Az új hajókról elmondta: a műszaki megújulás mellett fontos szempont volt az utasigények magasabb szintű kiszolgálása és a férőhelyek számának növelése. A kompon az elmúlt években nagyon dinamikus és folyamatosan emelkedő utasszám volt tapasztalható. Míg 2010-ben 800 ezer utas kelt át Szántód és Tihany között, tavaly már közel 1,4 millió – ismertette. Megjegyezte, a személyhajókra is igaz, hogy növekszik az utazóközönség igénye és száma is. Különösen igaz ez a kerékpárosokra, akiknek csak az idei évben több mint 20 százalékkal növekedett a számuk a személyhajókon – emelte ki.
A vezérigazgató hangsúlyozta, az új hajók műszaki színvonalukban, üzembiztonságukban, környezeti kibocsátásukban, utaskomfortjukban, valamint vezetési technológiában is XXI. századi, színvonalat képviselnek. “Olyan prototípusokról van szó, amelyeket kifejezetten a Balatonra, a Bahartnak építettek, figyelembe véve a Balaton speciális adottságait” – fogalmazott.
Kitért arra is, hogy az új katamaránok elsősorban menetrendi hajóként fognak üzemelni, de fontos szerepet kapnak majd programokban, vagy rendezvények helyszíneként is. Végül reményét fejezte ki, hogy a négy új hajó az első része lesz a Bahart teljes megújulásának, amit majd a rév- és személyhajó-kikötők megújulása, valamint a cég flottájának további bővítése követhet.
A régi balatoni katamaránok maximális utazósebessége 12-13, a fiatalabbaké 17-18 kilométer/óra, a régi kompoké 12-13, míg az újaké 15-16 kilométer/óra, ezért, de az új járművek befogadókapacitása is nagyobb ezért csökkenhet a várakozási idő a parton – hangzott el a bemutatón.