A koronavírus-járvány okozta zavarok és következményei, mint például a félvezető-ellátási válság, rávilágítottak arra, hogy az autóiparnak világosabb stratégiára van szüksége az ellátási láncban, hogy megoldja a rugalmas gyártást és a járművek időben történő szállítását.
Az autógyártók és beszállítóik a válság alatt felgyorsították a digitális eszközök bevezetését az ellátási lánc jobb átláthatóságát célzó stratégiáik támogatására. A Münchenben november elején megtartott Automotive Logistics and Supply Chain Digital Strategies konferencián a BMW Group folyamatmenedzsmentért és digitalizációért felelős vezetője, Michael Ströbel számos olyan területet ismertetett, ahol az autógyártó javítja a bejövő ellátási lánc átláthatóságát és nagyobb rugalmasságot épít a gyártásba. Ezzel párhuzamosan a kész járművek végfelhasználóknak történő értékesítésének módját is megváltoztatja.
Úttörő szerep Oxfordban
A BMW a gyártás és a logisztika globális átalakítását az angliai Oxfordban található Mini gyárban kezdte meg. Az SAP-szoftveren alapuló raktárrendszer köré építve az autógyártó az alapvető funkciókat a régi rendszerekből egy felhőszolgáltatásba helyezte át, olyanokat, mint a sorvégi válogatás és a komissiózás. “Kikapcsoltuk az örökölt rendszerek összes funkcióját, és áttértünk a felhőszolgáltatásra, ez beletelt néhány hétbe, de megérte” – magyarázta Ströbel.
A BMW az oxfordi üzemben áttért az SAP bevezetésére jellemző horizontális struktúrára, ez azt jelenti, hogy a vámügyek, a pénzügyek és a logisztika mind integrálva vannak, lehetővé téve a végponttól végpontig tartó tranzakciókat. Az autógyártó emellett átállt a kiterjesztett raktárkezelésre (EWM) az SAP segítségével, ami javította az átláthatóságot. Az SAP EMW lehetővé teszi a BMW számára a nagy volumenű raktári műveletek kezelését és a komplex ellátási lánc logisztikájának integrálását a raktározási és elosztási folyamatokkal.
“Most már képesek vagyunk nyomon követni a kezelőegységeinket a gyártási folyamat minden szakaszában, beleértve az összeszerelést is” – mondta Ströbel. “Korábban egyetlen nagy összeszerelési raktárkészletünk volt, de most minden konténert és raklapot nyomon tudunk követni egészen addig az autóig, amelybe az alkatrész kerül… A felhő inkább technikai szempont, de a mostani szolgáltatásorientált és integrált platformból is kihozzuk a legtöbbet.”
Operatív bevezetés
Az oxfordi Mini gyárban történt sikeres bevezetésből kiindulva a BMW felgyorsítja a közös felhőarchitektúrába való átállás ütemét egyik gyárból a másikba. “Amikor minden összeáll és több üzemünk is egy megoldással rendelkezik, akkor például azt is kezelhetjük, hogy egy beszállító több üzemnek is szállít alkatrészeket” – mondta Ströbel.
A beszerzés és az anyagirányítás szempontjából a BMW jobban áttekintheti üzemei készletszintjét. “A következő lépés a generatív mesterséges intelligencia alkalmazása a fennmaradó papíralapú áruátvételi folyamatok automatizálására” – mondta Ströbel.
Hatékony autószállítás
A kész járművek ügyfélhez való eljuttatását illetően a BMW jelenleg Európában a közvetlen értékesítési modellre való áttérés folyamatában van. “A Minivel kezdjük a közvetlen online értékesítést” – mondta.
Amint azt a félvezetőhiány is mutatta, az autógyártók a kritikus gyártásokat helyezték előtérbe, és még mindig forgalmazzák azokat a járműveket, amelyekből hiányoztak bizonyos alkatrészek. Ezeket utólagosan javítják azokon a telephelyeken, ahol tárolják. A BMW alkalmazza az akkor tanultakat, hogy a jövőben enyhítse az esetleges alkatrészhiányt.
A BMW történelmileg nagyon rugalmas gyártási rendszerrel rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy az ügyfelek a gyártás megkezdése előtt néhány nappal is megváltoztathassák autójuk konfigurációját. Ezt a rugalmasságot az elmúlt, alkatrészhiánytól sújtott években arra is felhasználták, hogy az üzemek folyamatosan működhessenek, elkerülve a “stop and go” üzemmódot. “A vállalaton belül vitákat folytattunk arról, hogy szükségünk van-e erre a gyártási rugalmasságra a közvetlen értékesítéssel és a készletre épített piacokkal jellemezhető jövőben – de a közelmúltbeli ellátási lánc zavarai megmutatták, hogy ez a rugalmasság olyan érték, amelyre büszkék lehetünk” – mondta Ströbel.