Nem kellett messze mennie a Mercedesnek, hogy a kompakt kategóriában is hadrendbe állíthassa elektromos áruszállítóit és családi kisbuszait. A Renault-Nissan együttműködésben készülő eCitan és a prémium jellegű EQT hazai menetpróbáján kiderült, hogy le lehet húzni az újabb bőrt a Kangoo-Townstar családról.
A haszongépjárművek szegmensében bemutatkozó eCitan zárt áruszállító modell kétféle hosszúsággal, 4498 mm-es kompakt (tengelytávja 2716 mm), valamint 4922 mm-es hosszított verzióban is elérhető (tengelytávja 3100 mm), a rövid menetpróbán az utóbbi, L2-es változatot hajtottuk. Tourer változatban személyszállítóként is elérhető, de az igazán Mercedes-Benz jellemzőkkel bíró EQT az igazi, ha családi használatra kell egy villanyautó.
Hozza a kötelezőt
A terhelhetőség és a raktér mérete hasonló a hagyományos motorral hajtott Citan modellekéhez. A kompakt zárt áruszállító esetében a raktér térfogata 2,9 köbméter és akár 544 kilogramm, a hosszabb változatnál pedig 3,7 köbméter és akár 722 kilogramm terhelést is elbír. A raktér méretei: 1524 x 1806 mm (L1). 1524 x 2170 mm (akár 2 raklap befér az L2-esbe).
A szélesre nyíló tolóajtó és a mindössze 57 centiméteres, alacsony padlómagasság kényelmes hozzáférést biztosít a belső térhez és a rakodáshoz. A tolóajtók praktikusak a szűk parkolóhelyeken, opcionálisan mindkét oldalon elérhetők. A hátsó ajtó két része 90 fokos helyzetben is rögzíthető, de akár 180 fokban is nyitható. A felfelé nyíló csomagtérajtó opcionális, ahogy a vezető és a raktér közötti válaszfal (ablakkal vagy ablak nélkül sőt, rácsos kivitelben is). Az utasoldali rács 90 fokkal elfordítható és rögzíthető a vezető ülése mellett. Ebben az esetben a csomagtér hosszúsága a kompakt verzió esetében 3,05, a hosszú kivitelnél pedig 3,41 méter. Vonóhorog rendelhető. A Tourer esetében alapár része a felfelé nyíló ablakkal ellátott csomagtérajtó és a második tolóajtó, ugyanakkor kérésre kétszárnyú hátsó ajtómegoldással is elérhető. A hátsó sor ülései 1/3-2/3 arányban dönthetők. Számos tárolási lehetőség fokozza az eCitan Tourer praktikumát. Opcionálisan az első ülések háttámlájából lenyíló, pohártartós kisasztalok is rendelhetők.
A csomagtartóban egyrészes kalaptartó védi meg a Tourer-ben szállított csomagokat a napsugárzástól és a kíváncsi tekintetektől. A kalaptartó három helyzetben rögzíthető, valamint a hátsó üléspad mögött is helyezhető, ha nincs rá szükség. A csomagháló elősegíti a csomagok megfelelő rögzítését és javítja a biztonságot. A rövid Tourerben a csomagtartó az ülések ledöntésével közel 2 köbméteres lehet (1979 liter). Az eCitan tömege 18, a Tourer és az EQT tömege mintegy 20 mázsa üresen.
Van másik!
A Mercedes-Benz EQT a kompakt családi egyterű hagyományos hajtású testvére, a T-osztály kimagasló variálhatóságát és prémium felszereltségét kínálja a tisztán elektromos hajtáslánc előnyeivel együtt. Látványos, fényes fekete hűtőmaszkjának és a dinamikusan megformált lamelláknak köszönhetően az új EQT azonnal beazonosítható a Mercedes-EQ család tagjaként. Ebből a rövidebb, azaz L1-es változatot vezettük. A nagyon rövid próba során is kiderült, hogy a hátsó sorban szűk a lábtér, jobban jár, aki megvárja a hosszított változatot, amelyet jövő évben kezdenek nálunk forgalmazni.
A T-osztályhoz hasonlóan az új EQT is számos előnyös tulajdonsággal teszi a hétköznapokat könnyebbé és kényelmesebbé a családok és az aktív életmódot élők számára. Ilyen például az alacsony padló, amely mindössze 561 milliméteres magasságával könnyebbé teszi a nehéz tárgyak elhelyezését a járműben. A buszlimuzin mindkét oldalán elhelyezkedő tolóajtók 614 milliméter szélesek és 1059 milliméter magasak, így különösen kényelmes beszállást biztosítanak a hátsó ülésre. Emellett a csomagok kényelmesen pakolhatóak három különböző nyíláson keresztül beleértve a csomagtérajtót is. A hátsó üléspadon akár három gyerekülés is elfér.
Bőven elég a teljesítmény
Az eCitan elektromotorjának csúcsteljesítménye 122 lóerő (90 kW), a folytonos teljesítmény 51 kilowatt, azaz 69 lóerő. A maximális forgatónyomaték 245 Nm, ami már az indulástól kezdve elérhető. A villanykocsi legnagyobb sebessége 132 kilométer/óra.
A lítium-ion akkumulátor ütközésvédett helyen, az alvázban helyezkedik el a hátsó tengely előtt, nettó kapacitása 45 kWh. Az elektromotor az eCitan első kerekeit hajtja. Az ügyfelek választhatnak komfort- és takarékos menetprogramok, valamint háromféle rekuperációs szint (D- / D / D+) közül. Opciós a hőszivattyú, amely csökkenti az áramfogyasztást. A jármű akkumulátora csak a hőszivattyú kompresszorát hajtja, így közvetlenül nem felel a jármű belső terének klimatizálásáért.
Messze nem visz
Az elektromos Citan és EQT gyárilag megadott hatótávja 280 és 284 kilométer közötti (WLTP szabvány szerint mérve), ami vezető- és időjárásfüggő adat, a rövid teszten nálunk 220-250 kilométerre alakult a reálisan megtehető távolság fűtéssel és dobogókői „élményautózással”. Amúgy tényleg jó volt vezetni hegymenetben és lefelé a kanyargós úton a teherautót.
Kis akksi, lassú töltés
Gyorstöltőn a nyolc modulból álló tasakcellás 45 kWh-ás akkumulátor 10-ről 80 százalékra 38 percen belül tölthető fel 75 kW-os DC töltéssel – ez feláras opció, alapból csak a 11 kilowattos fedélzeti AC töltés jár (azzal is tele az akkumulátor 4,5-5 óra alatt), de plusz pénzért 22 kilowattos AC töltést is kaphatunk.
Jó vezetni
Ahogy az utastérben, a vezetőfülkében és a műszerfalon minden a Mercedes-Benz márkáról árulkodik, úgy a technikában is odatetették magukat a stuttgartiak, nem csak majmolták a francia-japán alapokat. Az eCitan futóműve elöl MacPherson kettős keresztlengőkarokat, illetve egy megerősített stabilizátor rudat az oldalirányú dőlés csökkentésére, hátul pedig Panhard hátsó tengelyt kapott, Mercedes-Benz lengéscsillapítókkal és tekercsrugókkal. Az EQT komolyabb futóművel rendelkezik: ebben első MacPhersonok mellett hátul torziós hátsó tengely, hosszlengőkaros felfüggesztésekkel teljesít szolgálatot és finomabban is rugózik.
Hét légzsák alapfelszereltségként
A biztonság a Mercedes-Benz márka egyik alapvető értéke. Az eCitan és az EQT kimagasló biztonsági színvonalát stabil, energiaelnyelő megoldásokkal rendelkező karosszériája, valamint átfogó vezetői segédrendszerei is biztosítják. Ezek számos helyzetben segíthetik a vezetőt. Az elektromos hajtású kompakt családi egyterű biztonsági funkciók terén is sokat nyújt, például középső légzsákkal rendelkezik, amely erőteljes oldalütközés esetén a vezető és az utas között nyílik ki, megakadályozva a két személy összeütközését. Az EQT alapfelszereltsége hét légzsákot (az eCitanban hatot találunk) tartalmaz, de ez kilencre bővíthető. A vezetői segédrendszerek megalkotása során a fejlesztőcsapat különösen nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a beavatkozások a lehető legsimábbak és zavartalanok legyenek, szinte észrevétlenül működjenek – a rövid menetpróba alatt nem is nagyon zavartak. A vezetői segédrendszerek, radarérzékelők és kamerák segítségével folyamatosan figyelik a forgalmat és a környezetet, szükség esetén pedig figyelmeztetnek vagy beavatkoznak. Mindhárom modell felszerelhető a ma kapható legmodernebb vezetési asszisztens rendszerekkel az oldalszél-segédtől az aktív sávtartóig.
Mennyi az annyi?
Az eCitan rövid zárt áruszállító alapára 16,33 millió forint, a rövid, alap eCitan Tourer 18,37 millió forintért már elvihető. Az EQT alapára 18,9 millió forint, a leggazdagabban felszerelt változat indulóára 20,33 millió forintnál kezdődik.
Kép és szöveg: Biró Csongor