A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint az új járművek kiszállításai Kínában éves szinten 12 százalékkal, 30 millió 94 ezerre emelkedtek 2023-ban, ami új rekord.
Először lépte át az értékesítés a 30 milliós határt, az eladott járművek közül 26 millió 63 ezer a személygépkocsi (+10,6 százalék) és 4 millió 31 ezer a haszongépjármű (+22,1 százalék). Decemberben 3 millió 156 ezer járművet (ebből 2,792 millió személyautót) szállítottak ki az ügyfeleknek, ami 23,5 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. 2023-ban a járműgyártás 11,6 százalékkal 30 millió 161 ezer járműre emelkedett, ebből 26 millió 124 ezer a személygépkocsi (+9,6 százalék) és 4 millió 37 ezer a haszongépjármű (+26,8 százalék). Az teljesen vagy részben villannyal hajtott (ev és phev) járművek (NEV ezeknek a gyűjtőszava Kínában) 2023-ban is rekordot döntöttek, az eladások 37,9 százalékkal 9 millió 495 ezerre nőttek, és a teljes újautópiac 31,6 százalékát tették ki, szemben a 2022-es 25,7 százalékkal. A személygépjárművek között az NEV modellek 34,7 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek.
Az export 2023-ban +57,9 százalékkal 4 millió 910 ezer járműre nőtt, így Kína a világ legnagyobb exportőr országává vált, megelőzve Japánt és Németországot. A NEV-ek a 2023-as exportvolumen 14,5 százalékát teszik ki (1,203 millió jármű), ami 77,6 százalékos növekedést jelent 2022-hez képest. A Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adatai (ezekbe nem számítják be a külföldi gyártású autók értékesítését) némileg eltérnek, a személygépkocsik nagykereskedelmét 25 millió 531 ezerre teszik, ami 10,2 százalékos növekedést jelent a 2022-es 23 millió 173 ezer járműhöz képest. A négy- és ötajtós személygépkocsik értékesítése 1,8 százalékkal 11 millió 262 ezerre, a szabadidő-autóké (SUV) 18,1 százalékkal 13 millió 153 ezerre, a többcélú terepjárók eladásai pedig 15 százalékkal 1 millió 116 ezerre nőttek. A CPCA további adatai szerint a hazai márkák 52 százalékos részesedéssel rendelkeznek a személyautópiacon, szemben a 2022-es 47,4 százalékkal.
A márkák rangsorában történelmi eseménynek lehettünk tanúi: 1986 óta, amikor a VW Santana bemutatkozott, először fordult elő, hogy nem a Volkswagen a legnépszerűbb autógyártó az országban. A már hazánkban is értékesítő, sőt gyárat építő BYD (+43,3 százalék) előretört, és 2,6 milliós eladással megszerezte az éves első pozíciót. A BYD minden hónapban az első helyen állt; januárban és az év utolsó hét hónapjából hatban megdöntötte az eddigi havi volumenrekordját, 220 ezer 600-ról 281 ezer 607 autóra emelve azt. Az autógyártónak öt modellje is bekerült az év végi top 10-be. Az új Seagull októberben és novemberben az összesített lista 2. helyén végzett, jól teljesített első eladási évében a Corvette 07 (+3561,1 százalék) és a Song Pro (+931,8 százalék), sikeres a Yuan Plus (+84,7 százalék), a nálunk is forgalmazott Seal (+84,5 százalék), a nálunk is kapható Dolphin (+46,3 százalék), a Qin Plus (+40,8 százalék) és a Destroyer 05 (+38,2 százalék).
A Volkswagen (-2,8 százalék) nem tudta megújítani palettáját, de politikai hatásra a vásárlók el is fordultak a külföldi gyártóktól. A sorban harmadik Toyota (-7,3 százalék) és a negyedik Honda (-13,6 százalék) utóbbiban még erősebben érintett. A Volkswagen számára nem minden rossz és borús, hiszen az ID.3 (+209,7 százalék) hat egymást követő hónapban megdöntötte volumenrekordját, a Tavendor (+713,2 százalék) első teljes éve sikeresnek mondható, a Polo (+64,5 százalék), a Tayron (+34 százalék), a Talagon (+32,9 százalék), a Sagitar (+26,4 százalék), a Magotan (+24,3 százalék), a T-Cross (+11,8 százalék) és a Tiguan L (+11 százalék) pedig stabilan teljesített. A Toyota elkerülte a rosszabb eredményt, köszönhetően az iker Corolla Cross (+71,6 százalék) és Front Lander (+89,8 százalék) ikerpárnak, amelyeket együttesen 326 ezren vásárolták meg 2023-ban. A Venza (+19,2 százalék), a RAV4 (+8,7 százalék) és a Wildlander (+7,6 százalék) eladásai szintén pozitívan alakultak.
A Honda viszont jégre lépett és hevesen csúszik lefelé. Pedig az Integra (+46,2 százalék), a ZR-V (+354,2 százalék), az e:NS1 (+80,4 százalék) és az e:NP1 (+25,8 százalék) kifejezetten jól teljesített, és a Civic (+5 százalék) sem veszített ügyfeleket. A Geely (+13,1 százalék) megelőzte a Changant (-8,3 százalék) az 5. helyen, míg a BMW (+8,8 százalék) négy helyet javítva a 7. helyre ugrott a tavalyi évhez képest.
A Wuling (-5,4 százalék) és a Nissan (-17,8 százalék) küszködik, de az Audi (+13,6 százalék) karikái ragyognak és a német márka visszatér a top 10-be a 10. helyen. A Tesla (+37,2 százalék) három helyet lépett előre a 12. helyre, a Buick (-21,4 százalék) és a Chery (-22,2 százalék) a 13., illetve a 14. helyen, a Haval (-6,5 százalék) pedig egy helyet rontva a 15. helyre került. Az Aion (+78,4 százalék) elképesztő évet tudhat maga mögött, és négy helyet javítva a 16. helyen áll, de az év sikertörténete (a BYD mellett) a Li Auto (+182,2 százalék), amely tavalyhoz képest 15 helyet javítva a 17. helyen áll, és decemberig kilenc egymást követő alkalommal döntötte meg az eddigi rekordját (a csúcs 50 ezer 354 autó). A Hongqi (+25,3 százalék) szintén remek formában van a 18. helyen és decemberben több mint 45 ezres eladással megdöntötte volumenrekordját. A Lynk & Co (+22 százalék) és a Jetour (+39,5 százalék) kiválóan szerepeltek mögötte, utóbbi decemberben közel 30 ezres volumenrekordot ért el.
A modellek rangsorában a Tesla Model Y (+44,7 százalék) foglalja el az első helyet, négy helyet javítva tavalyhoz képest. Idén ötször végzett az első helyen, és decemberben lépte át először a 60 ezres havi darabszámot. A BYD Qin Plus (+40,8 százalék) szintén négy helyet javítva a 2. helyen áll, átvéve a BYD armada vezetését. A Song Plus (-15,1 százalék) és a Nissan Sylphy (-15,3 százalék) egyaránt két helyet rontva a 3., illetve a 4. helyen áll. Ötödik a Volkswagen Lavida (-6,8 százalék). A BYD Yuan Plus (+84,7 százalék) 15 helyet javítva feljött a hatodikra, a BYD Dolphin 9 helyet javítva a hetedikre, a VW Sagitar (+26,4 százalék) pedig hatot ugorva a nyolcadik. A BYD Seagull (10. hely) messze a legsikeresebb 2023-as bevezetés, amely közvetlenül az éves top 10-ben landolt annak ellenére, hogy csak májusban indult az értékesítése. A Wuling Hongguang Mini EV (-46,4 százalék) népszerűsége megkopott, 8 helyet esett vissza a 11. helyre. Ezzel szemben az Aion Y (+96,9 százalék) 38 helyet javítva a 12. helyen áll.
Forrás: CAAM