A kínai autópiacon szinte naponta jelennek meg újabb és újabb autómodellek, amelyek közül néhány igen ígéretes, akár európai karrierre is számíthat. Nézzük az elmúlt hónapban bemutatott 10 legizgalmasabb kínai kocsit.
- Neta X (7091 értékesítés piaci bevezetését követő első hónapban)
Az X egy kompakt elektromos SUV, 4,62 méter hosszú, 2,77 méteres tengelytávval. A belsőt lebegő 15,6 hüvelykes szórakoztató és információs kijelző uralja, csempe ikonokkal berendezve. A fedélzeti számítógépet Qualcomm Snapdragon 8155 csip hajtja, a vezető előtt 8,9 hüvelykes a műszerfal. Az akku lítium-vasfoszfát kémiával rendelkezik. 6,5-7,5 millió forintnak megfelelő jüanért kínálják, versenytársa a BYD Yuan Plus, az Aion Y és a Leapmotor C11.
- Dongfeng Aeolus Haohan (4012 értékesítés)
Egy ideje nem dobott piacra autót a Dongfeng Aeolus bevezetést, és a Dongfeng mint márka 2023-ban elég gyengén teljesített. A Haohan ezért üdvözlendő újdonság a márka számára. A 4,65 méter hosszú, 2,74 méteres tengelytávval rendelkező kompakt SUV tisztán belső égésű, hibrid és plug-in hibrid változatban is kapható. A benzines változat 205 lóerős 1,5T motorral rendelkezik, míg a hibridekben ezt a motort villanymotorral kombinálják. A gyártó szerint a hev és phev változatok elméleti hatótávja 1200, illetve 1350 kilométer.
Kilincsei rejtettek, sziluettje dinamikus. Bent két képernyő tájékoztat. A Haohan legfőbb előnye az ára, amely átszámítva 4,5 millió forinttól indul. Versenytársai: a Haval H6, a COS Z6 és a GAC Emkoo.
- Wuling Starlight (2146 értékesítés)
Az SGMW anyacég a Baojun helyett a Wuling márkára összpontosította figyelmét 2023-ban, és hangos sikert ért el Hongguang Mini EV-vel. A Starlight a Wuling legelső szedánja. Az eredetileg kisbuszokra és haszongépjárművekre specializálódott Wuling a gyilkos árképzéshez szokott (a Mini EV ára mindössze 3,5 millió forinttól indul), de a Starlight nem annyira olcsó (4,5-5,2 millió forint). A dizájn nem egyedi, különösen az autó hátulja emlékeztet a Hyundai legújabb modelljeire.
Kezdetben konnektoros hibridként kapható, a teljesen elektromos változat 2024 elején érkezik. A phev változatban egy 105 lóerős 1,5 literes motor dolgozik, amelyhez egy villanymotor párosul, a bev változat 134 lóerős villanymotort kap. Utastere prémium jellegű. A központi érintőképernyő 15,6 hüvelykes a műszerfal képátlója 8,8 hüvelyk. A kínai piacon a BYD Destroyer 05, a BYD Qin Plus és Qiyuan A05 modellekkel versenyez.
- Aion Hyper HT (1910 értékesítés)
Mióta az Aion különvált a GAC-tól egyre erősebb, 2023 első 11 hónapjában 82,3 százalékkal nőttek az eladásai az előző évhez képest. A Hyper HT a 2022 júniusában bemutatott, hasonló árú (kb. 10-16 millió forint) Hyper GT szedánt követi. A Hyper sorozathoz tartozik az SSR szuperautó is. A HT 4,93 méter hosszú, 2,93 méteres tengelytávval rendelkező középkategóriás elektromos szabadidő-autó. A HT sokat idéz a Teslától: orra a Model Y-ra emlékeztet, míg a jellegzetes hátsó szárnyas ajtók, amelyek csak a legfelső felszereltségi szinteken érhetőek el, a Model X-ből ismerősek. A süllyesztett ajtókilincsek is teslás jegyek.
A műszerfal megegyezik a Hyper GT műszerfalával, letisztult megjelenésű, gombok nélküli, 14,6 hüvelyes fő digitális infotainment képernyővel, amelyet a GAC ADiGO 5.0 operációs rendszere működtet. A HT 70 kWh-s akkumulátoros változata támogatja az akkumulátorcsere-technológiát. Konkurensei: Tesla Model Y, Rising R7, Xpeng G6, IM LS6.
- Roewe D7 (1603 értékesítés)
A D7 az első a Roewe zöldautó sorozatát jelző termékcsaládból. 4,89 méter hosszú, 2,81 méter tengelytávú, közepes méretű szedán. A phev változat nagyobb, könnycsepp alakú fényszóró-üvegeket kapott. Az elektromos változatot kétsoros fényszórókról és a hegyesebb lökhárítóról lehet felismerni. Csak a villanyos változatnak vannak rejtett ajtókilincsei.
Az ev változat felszereltségtől függően 510 vagy 610 kilométer hatótávolsággal rendelkezik, míg a phev változatban a belsőégésű motort két villanymotor segíti. Ezekkel a D7 125 kilométert tehet meg tisztán elektromosan és 1250 kilométert vegyes üzemben. Az utastérben két egymás melletti 12,3 hüvelykes képernyő tájékoztat. A D7 ára 7-9 millió forintnak megfelelő kínai fizetőeszköz. A BYD Qin Plus, a Geely Galaxy L6 és a Qiyuan A07 modellekkel fog versenyezni.
- Fang Cheng Bao Bao 5 (626 értékesítés)
A Fang Cheng Bao a BYD offroad prémium márkája, amely a márkaértékben a Denza és a Yangwang között helyezkedik el. A márka már 70 közvetlenül kiszolgált kereskedésből álló hálózattal rendelkezik Kína-szerte, és 2024-ig további 80 kereskedést terveznek létrehozni. A márka első modelljét, a Bao 5-öt 2023 augusztusában mutatták be. A Land Rover Defender és a Ford Bronco Sport stílusjegyeit kölcsönözte. 4,89 méteres, középkategóriás plug-in hibrid hajtású összkerekes szabadidő-autó, amely elég gyors is: 4,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. Csúcsváltozata Cloud-P futómű-technológiával rendelkezik, amely a Yangwang U8-ban is használt, állítható magasságú hidraulikus aktív felfüggesztési rendszer.
Hajtásáról 194 lóerős, 1,5 literes, turbófeltöltős benzinmotor gondoskodik, amely két villanymotorral párosítva összesen 677 lóerőt ad le. A Bao 5 kombinált hatótávolsága 1200 kilométer. A belső térben nem kevesebb, mint három digitális képernyő található: egy 15,6 hüvelykes központi képernyő és két 12,3 hüvelykes képernyő a vezető tájékoztatására és egy másik az utasok szórakoztatására. A Bao 5 ára 15-18 millió forint, versenytársa a Tank 400, a Tank 500 és a BYD Tang.
- Wey Gaoshan (612 értékesítés)
A Wey a Great Wall prémium márkája, amely nehezen teljesítette az előzetes várakozásokat, de összességében tavaly pozitív évet zárt. A Wey eredetileg szabadidő-autókra összpontosított, de ezzel a Gaoshannal belépett az egyterű szegmensbe. Kétféle hosszúságban kapható: 5,04 méter a Noble és a Flagship változat, valamint 5,40 méter az Executive változat, amely a Kínában kapható leghosszabb MPV-nek számít. A tengelytáv 3,08 vagy 3,27 méter. Hétüléses a kocsi, 2+2+3-as elrendezésben. Érdekesség, hogy a Gaoshan 12,5 literes hűtőszekrénnyel rendelkezik.
156 lóerős 1,5T turbófeltöltős benzinmotorjához, 184 lóerős villanymotor párosul. A 37,96 kWh kapacitású Svolt terner lítiumakkumulátorának köszönhetően a tisztán elektromos hatótávolság 175 kilométer. A műszerfalon két 12,5 hüvelykes képernyő található, de emellett 15 hüvelykes vetített kijelző is a vezető rendelkezésére áll. USB portból tizenegy található az autóban. A Gaoshan ára 16-20 millió forint közötti. Versenytársai: a Denza D9, a Voyah Dreamer és a GAC Trumpchi E9.
- Venucia VX6 (534 értékesítés)
A Venucia a Dongfeng Nissan belépő szintű márkája. A VX6 a márka első elektromos kompakt SUV-ja. Hossza 4,66 méter, tengelytávja 2,85 méter. Hajtásáról 217 lóerős villanymotor gondoskodik, amely egy CATL lítium-vas-foszfát akkumulátorból merít energiát. A külső dizájn szakít a korábbi Venucia modellekkel. Az utastér kialakítása visszafogott, de a kötelező két képernyő jelen van, a műszerfalon gyakorlatilag nincsenek gombok. A VX6 ára 7,5-8,5 millió forintnak megfelelő jüan. A kocsi olyan modellekkel versenyez, mint az Aion Y, a BYD Song Plus, a Kia EV5 és a Leapmotor C11.
- Jetour Shanhai L9 (496 értékesítés)
A Jetour sikertörténet Kínában. A Chery kalandokra összpontosító márkája azonnal megértésre talált a kínai fogyasztók körében, tavaly novemberben 27 ezer 167 értékesítéssel minden idők második legjobb havi forgalmát érte el. A márka zöldautó-sorozata (NEV), a Shanhai bemutatta első modelljét: az L9 szabadidő-autót. Ezt a következő 24 hónapban további nyolc követi majd. Az L9 lényegében a Jetour X90 Plus SUV plug-in hibrid változata. 4,86 méter hosszú, tengelytávja 2,85 méter. 7 üléses SUV, 2+3+2 elrendezéssel.
Az L9-et 156 lóerős 1,5 literes benzinmotor és egy 271 lóerős villanymotor hajtja. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,8 másodperc alatt képes felgyorsulni. Hatótávolsága elérheti az 1100 kilométert. Műszerfali kijelzője 10,25 hüvelykes, a központi monitor 15,6 hüvelykes. Az L9 ára 8-9,5 millió forint körüli. A Chery Tiggo 8 Pro, a Chery Tiggo 9 és a Haval Raptor ellenfele.
- Yangwang U8 (408 értékesítés)
A 2022 novemberében bejelentett Yangwang a BYD luxus-villanyautó márkája. A Yangwang márka járműveit a 40-100 milliós árkategóriában kell keresni. Első járműve egy dobozos terepjáró, az U8. Négy villanymotorja hatalmas, 1197 lóerős teljesítményt ad le, és mindössze 3,6 másodperc alatt gyorsul 0-100 kilométer/órára. Képes 360 fokban helyben megfordulni.
Az U8 5,32 méter hosszú, 3,05 méteres tengelytávval, vagyis 50 centiméterrel hosszabb, mint a Mercedes-Benz G-osztály, amellyel versenyez. Ötüléses, így a csomagtartóban bőséges hely marad. Fel van szerelve egy Disus-P hidraulikus karosszériavezérlő rendszerrel, amely 15 centiméterrel megemeli, vagy csökkenti a jármű magasságát. Elektromos meghajtású jármű hatótávnövelővel (erev). Kétliteres benzinmotor táplálja a 49,05 kWh-s akkumulátorcsomagot, de a benzinhajtás nincs összekötve a kerekekkel. Hatótávolsága ezer kilométer. Bent rengeteg a képernyő: két 23,6 hüvelykes képernyőt találunk a műszerfali adatok megjelenítésére és az utasok szórakoztatására, valamint egy 12,8 hüvelykes központi képernyőnk is van. Aztán van két képernyő az első ülések háttámláján és egy hatodik képernyő a két hátsó ülés közötti konzolon.
Most pedig jöjjön a móka! Az U8 az alapkivitelben 1 méteres vízben is képes gázolni, a sznorkellel felszerelt Off-road Master Edition pedig 1,40 méteres vízben. Az autó automatikusan vészhelyzeti úszó üzemmódba kapcsol, ha a vízmélység meghaladja a határértéket. A belsőégésű motor leáll, a légkondicionáló belső keringtetésre kapcsol, a felfüggesztés a maximális szintre emelkedik, a napfénytető pedig kinyílik, így biztosítva a vészkijáratot. Az U8 ezután 30 percig képes a vízen maradni, és gyorsítással és a kerekek forgatásával 3 kilométer/óra sebességgel halad előre. Úszás közben még tankfordulókat is képes végrehajtani. A Yangwang hangsúlyozza, hogy a lebegő üzemmód csak vészhelyzetekre, például árvizek esetén használható. Várhatóan a tulajdonosok nehezen állnak majd ellen a jármű képességeinek tesztelésének.
Az U8 ára nagyjából 56 millió forintnál kezdődik, ami a legdrágább kínai tömeggyártású elektromos járművé teszi. Versenytársai: a Land Rover Defender és a Mercedes-Benz G-osztály. Az U8-ra 2023 decemberéig 30 ezer megrendelés érkezett.