10 durva autócsodával támad Kína

Yangwang kínai
A kínai autópiacon szinte naponta jelennek meg újabb és újabb autómodellek, amelyek közül néhány igen ígéretes, akár európai karrierre is számíthat. Nézzük az elmúlt hónapban bemutatott 10 legizgalmasabb kínai kocsit.
  1. Neta X (7091 értékesítés piaci bevezetését követő első hónapban)

Az X egy kompakt elektromos SUV, 4,62 méter hosszú, 2,77 méteres tengelytávval. A belsőt lebegő 15,6 hüvelykes szórakoztató és információs kijelző uralja, csempe ikonokkal berendezve. A fedélzeti számítógépet Qualcomm Snapdragon 8155 csip hajtja, a vezető előtt 8,9 hüvelykes a műszerfal. Az akku lítium-vasfoszfát kémiával rendelkezik. 6,5-7,5 millió forintnak megfelelő jüanért kínálják, versenytársa a BYD Yuan Plus, az Aion Y és a Leapmotor C11.

Neta kínai

  1. Dongfeng Aeolus Haohan (4012 értékesítés)

Egy ideje nem dobott piacra autót a Dongfeng Aeolus bevezetést, és a Dongfeng mint márka 2023-ban elég gyengén teljesített. A Haohan ezért üdvözlendő újdonság a márka számára. A 4,65 méter hosszú, 2,74 méteres tengelytávval rendelkező kompakt SUV tisztán belső égésű, hibrid és plug-in hibrid változatban is kapható. A benzines változat 205 lóerős 1,5T motorral rendelkezik, míg a hibridekben ezt a motort villanymotorral kombinálják. A gyártó szerint a hev és phev változatok elméleti hatótávja 1200, illetve 1350 kilométer.

Dongfeng kínai

Kilincsei rejtettek, sziluettje dinamikus. Bent két képernyő tájékoztat. A Haohan legfőbb előnye az ára, amely átszámítva 4,5 millió forinttól indul. Versenytársai: a Haval H6, a COS Z6 és a GAC Emkoo.

Aeolus

  1. Wuling Starlight (2146 értékesítés)

Az SGMW anyacég a Baojun helyett a Wuling márkára összpontosította figyelmét 2023-ban, és hangos sikert ért el Hongguang Mini EV-vel. A Starlight a Wuling legelső szedánja. Az eredetileg kisbuszokra és haszongépjárművekre specializálódott Wuling a gyilkos árképzéshez szokott (a Mini EV ára mindössze 3,5 millió forinttól indul), de a Starlight nem annyira olcsó (4,5-5,2 millió forint). A dizájn nem egyedi, különösen az autó hátulja emlékeztet a Hyundai legújabb modelljeire.

Wuling kínai autó

Kezdetben konnektoros hibridként kapható, a teljesen elektromos változat 2024 elején érkezik. A phev változatban egy 105 lóerős 1,5 literes motor dolgozik, amelyhez egy villanymotor párosul, a bev változat 134 lóerős villanymotort kap. Utastere prémium jellegű. A központi érintőképernyő  15,6 hüvelykes a műszerfal képátlója 8,8 hüvelyk. A kínai piacon a BYD Destroyer 05, a BYD Qin Plus és Qiyuan A05 modellekkel versenyez.

Wuling

  1. Aion Hyper HT (1910 értékesítés)

Mióta az Aion különvált a GAC-tól egyre erősebb, 2023 első 11 hónapjában 82,3 százalékkal nőttek az eladásai az előző évhez képest. A Hyper HT a 2022 júniusában bemutatott, hasonló árú (kb. 10-16 millió forint) Hyper GT szedánt követi. A Hyper sorozathoz tartozik az SSR szuperautó is. A HT 4,93 méter hosszú, 2,93 méteres tengelytávval rendelkező középkategóriás elektromos szabadidő-autó. A HT sokat idéz a Teslától: orra a Model Y-ra emlékeztet, míg a jellegzetes hátsó szárnyas ajtók, amelyek csak a legfelső felszereltségi szinteken érhetőek el, a Model X-ből ismerősek. A süllyesztett ajtókilincsek is teslás jegyek.

GAC kínai autók

A műszerfal megegyezik a Hyper GT műszerfalával, letisztult megjelenésű, gombok nélküli, 14,6 hüvelyes fő digitális infotainment képernyővel, amelyet a GAC ADiGO 5.0 operációs rendszere működtet. A HT 70 kWh-s akkumulátoros változata támogatja az akkumulátorcsere-technológiát. Konkurensei: Tesla Model Y, Rising R7, Xpeng G6, IM LS6.

GAC Aion

  1. Roewe D7 (1603 értékesítés)

A D7 az első a Roewe zöldautó sorozatát jelző termékcsaládból. 4,89 méter hosszú, 2,81 méter tengelytávú, közepes méretű szedán. A phev változat nagyobb, könnycsepp alakú fényszóró-üvegeket kapott. Az elektromos változatot kétsoros fényszórókról és a hegyesebb lökhárítóról lehet felismerni. Csak a villanyos változatnak vannak rejtett ajtókilincsei.

Roewe D7

Az ev változat felszereltségtől függően 510 vagy 610 kilométer hatótávolsággal rendelkezik, míg a phev változatban a belsőégésű motort két villanymotor segíti. Ezekkel a D7 125 kilométert tehet meg tisztán elektromosan és 1250 kilométert vegyes üzemben. Az utastérben két egymás melletti 12,3 hüvelykes képernyő tájékoztat. A D7 ára 7-9 millió forintnak megfelelő kínai fizetőeszköz. A BYD Qin Plus, a Geely Galaxy L6 és a Qiyuan A07 modellekkel fog versenyezni.

  1. Fang Cheng Bao Bao 5 (626 értékesítés)

A Fang Cheng Bao a BYD offroad prémium márkája, amely a márkaértékben a Denza és a Yangwang között helyezkedik el. A márka már 70 közvetlenül kiszolgált kereskedésből álló hálózattal rendelkezik Kína-szerte, és 2024-ig további 80 kereskedést terveznek létrehozni. A márka első modelljét, a Bao 5-öt 2023 augusztusában mutatták be. A Land Rover Defender és a Ford Bronco Sport stílusjegyeit kölcsönözte. 4,89 méteres, középkategóriás plug-in hibrid hajtású összkerekes szabadidő-autó, amely elég gyors is: 4,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. Csúcsváltozata Cloud-P futómű-technológiával rendelkezik, amely a Yangwang U8-ban is használt, állítható magasságú hidraulikus aktív felfüggesztési rendszer.

Bao 5

Hajtásáról 194 lóerős, 1,5 literes, turbófeltöltős benzinmotor gondoskodik, amely két villanymotorral párosítva összesen 677 lóerőt ad le. A Bao 5 kombinált hatótávolsága 1200 kilométer. A belső térben nem kevesebb, mint három digitális képernyő található: egy 15,6 hüvelykes központi képernyő és két 12,3 hüvelykes képernyő a vezető tájékoztatására és egy másik az utasok szórakoztatására. A Bao 5 ára 15-18 millió forint, versenytársa a Tank 400, a Tank 500 és a BYD Tang.

kínai

  1. Wey Gaoshan (612 értékesítés)

A Wey a Great Wall prémium márkája, amely nehezen teljesítette az előzetes várakozásokat, de összességében tavaly pozitív évet zárt. A Wey eredetileg szabadidő-autókra összpontosított, de ezzel a Gaoshannal belépett az egyterű szegmensbe. Kétféle hosszúságban kapható: 5,04 méter a Noble és a Flagship változat, valamint 5,40 méter az Executive változat, amely a Kínában kapható leghosszabb MPV-nek számít. A tengelytáv 3,08 vagy 3,27 méter. Hétüléses a kocsi, 2+2+3-as elrendezésben. Érdekesség, hogy a Gaoshan 12,5 literes hűtőszekrénnyel rendelkezik.

Wey kínai

156 lóerős 1,5T turbófeltöltős benzinmotorjához, 184 lóerős villanymotor párosul. A 37,96 kWh kapacitású Svolt terner lítiumakkumulátorának köszönhetően a tisztán elektromos hatótávolság 175 kilométer. A műszerfalon két 12,5 hüvelykes képernyő található, de emellett 15 hüvelykes vetített kijelző is a vezető rendelkezésére áll. USB portból tizenegy található az autóban. A Gaoshan ára 16-20 millió forint közötti. Versenytársai: a Denza D9, a Voyah Dreamer és a GAC Trumpchi E9.

egyterű

  1. Venucia VX6 (534 értékesítés)

A Venucia a Dongfeng Nissan belépő szintű márkája. A VX6 a márka első elektromos kompakt SUV-ja. Hossza 4,66 méter, tengelytávja 2,85 méter. Hajtásáról 217 lóerős villanymotor gondoskodik, amely egy CATL lítium-vas-foszfát akkumulátorból merít energiát. A külső dizájn szakít a korábbi Venucia modellekkel. Az utastér kialakítása visszafogott, de a kötelező két képernyő jelen van, a műszerfalon gyakorlatilag nincsenek gombok. A VX6 ára 7,5-8,5 millió forintnak megfelelő jüan. A kocsi olyan modellekkel versenyez, mint az Aion Y, a BYD Song Plus, a Kia EV5 és a Leapmotor C11.

Venucia VX6

  1. Jetour Shanhai L9 (496 értékesítés)

A Jetour sikertörténet Kínában. A Chery kalandokra összpontosító márkája azonnal megértésre talált a kínai fogyasztók körében, tavaly novemberben 27 ezer 167 értékesítéssel minden idők második legjobb havi forgalmát érte el. A márka zöldautó-sorozata (NEV), a Shanhai bemutatta első modelljét: az L9 szabadidő-autót. Ezt a következő 24 hónapban további nyolc követi majd. Az L9 lényegében a Jetour X90 Plus SUV plug-in hibrid változata. 4,86 méter hosszú, tengelytávja 2,85 méter. 7 üléses SUV, 2+3+2 elrendezéssel.

Jetour kínai

Az L9-et 156 lóerős 1,5 literes benzinmotor és egy 271 lóerős villanymotor hajtja. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,8 másodperc alatt képes felgyorsulni. Hatótávolsága elérheti az 1100 kilométert. Műszerfali kijelzője 10,25 hüvelykes, a központi monitor 15,6 hüvelykes. Az L9 ára 8-9,5 millió forint körüli. A Chery Tiggo 8 Pro, a Chery Tiggo 9 és a Haval Raptor ellenfele.

Jetour belső

  1. Yangwang U8 (408 értékesítés)

A 2022 novemberében bejelentett Yangwang a BYD luxus-villanyautó márkája. A Yangwang márka járműveit a 40-100 milliós árkategóriában kell keresni. Első járműve egy dobozos terepjáró, az U8. Négy villanymotorja hatalmas, 1197 lóerős teljesítményt ad le, és mindössze 3,6 másodperc alatt gyorsul 0-100 kilométer/órára. Képes 360 fokban helyben megfordulni.

YangwangU8_2

Az U8 5,32 méter hosszú, 3,05 méteres tengelytávval, vagyis 50 centiméterrel hosszabb, mint a Mercedes-Benz G-osztály, amellyel versenyez. Ötüléses, így a csomagtartóban bőséges hely marad. Fel van szerelve egy Disus-P hidraulikus karosszériavezérlő rendszerrel, amely 15 centiméterrel megemeli, vagy csökkenti a jármű magasságát. Elektromos meghajtású jármű hatótávnövelővel (erev). Kétliteres benzinmotor táplálja a 49,05 kWh-s akkumulátorcsomagot, de a benzinhajtás nincs összekötve a kerekekkel. Hatótávolsága ezer kilométer. Bent rengeteg a képernyő: két 23,6 hüvelykes képernyőt találunk a műszerfali adatok megjelenítésére és az utasok szórakoztatására, valamint egy 12,8 hüvelykes központi képernyőnk is van. Aztán van két képernyő az első ülések háttámláján és egy hatodik képernyő a két hátsó ülés közötti konzolon.

YangwangU8_3

Most pedig jöjjön a móka! Az U8 az alapkivitelben 1 méteres vízben is képes gázolni, a sznorkellel felszerelt Off-road Master Edition pedig 1,40 méteres vízben. Az autó automatikusan vészhelyzeti úszó üzemmódba kapcsol, ha a vízmélység meghaladja a határértéket. A belsőégésű motor leáll, a légkondicionáló belső keringtetésre kapcsol, a felfüggesztés a maximális szintre emelkedik, a napfénytető pedig kinyílik, így biztosítva a vészkijáratot. Az U8 ezután 30 percig képes a vízen maradni, és gyorsítással és a kerekek forgatásával 3 kilométer/óra sebességgel halad előre. Úszás közben még tankfordulókat is képes végrehajtani. A Yangwang hangsúlyozza, hogy a lebegő üzemmód csak vészhelyzetekre, például árvizek esetén használható. Várhatóan a tulajdonosok nehezen állnak majd ellen a jármű képességeinek tesztelésének.

Az U8 ára nagyjából 56 millió forintnál kezdődik, ami a legdrágább kínai tömeggyártású elektromos járművé teszi. Versenytársai: a Land Rover Defender és a Mercedes-Benz G-osztály. Az U8-ra 2023 decemberéig 30 ezer megrendelés érkezett.