Jól dolgoztak a Fordnál, kiváló pickup lett az Amarok

Teszt

Amarok
Alaposan kipróbáltuk az Év Magyar Autója 2024 versenyben nevezett – február 29-ig erre az autóra is szavazhat a közönség – Volkswagen Amarok platós kisteherautót. A Ford Ranger ikertestvérét közúton és terepen is jó vezetni.

Hogy néz ki?
A tesztelt Aventura verzió exkluzív karaktert kapott, az alapváltozattól eltérő, egyéni orrkialakítással. De nem csak ettől különleges. Utastere luxusnak mondható a teherautók világában, persze ezzel nincs egyedül, szinte minden pickup ilyen úri muri manapság. A kezelőszervek elrendezése kiváló, jól áttekinthető, a Touaregre és persze a Rangerre emlékeztet az utastér. Az ülések kényelmesek, jól kilátunk a hatalmas autóból, a manőverezésben 360 fokos kamerarendszer segít.

amarok1

Az Amarok Aventura felszereltséghez 20 hüvelyk átmérőjű, polírozott könnyűfém keréktárcsák járnak, a tesztautó 21-es, feláras felnijein  Continental téli gumik feszültek.. Az Aventura külső visszapillantó tükrei krómozott házaiban és ugyancsak krómozott ajtókilincseiben, a karosszéria színére fényezett hátsó bukókeret, valamint oldalsó fellépői krómozott díszcsíkjaiban tér el az összes többi változattól. A hátsó lökhárító szintén krómozott betétekkel egészül ki. Az Aventura műszerfalát puha tapintású műbőr borítja, dekoratív díszvarrással. Az üléseken és az ajtókárpit-betéteken ez esetben elegáns Savona bőrt használ a Volkswagen, a tetőkárpit fekete.

amarok_valto

Az új, Dél-Afrikában a Rangerrel egy soron és azonos alkatrészekből épített Amarok 5350 milliméter hosszú (96 milliméterrel haladja meg az elődjét), szélessége 1910 milliméter. Magassága a választott keréktárcsa/gumiabroncs kombinációtól függően 1751 és 1884 milliméter között alakul, tetőantennával (+205 milliméter) pedig 2089 milliméterre is adódhat. Mélygarázsban is parkoltam vele, ott 2,1 méter volt a magassági határ – befértem. Tengelyek közti távolsága 3270 milliméterre nőtt (173 milliméterrel több, mint a hannoveri Amaroknak). Mindez tágasabb belteret jelent a fülkében, a dupla kabin hátul három felnőtt számára is bőséges helyet ad.. Mivel tengelytávja nagyobb mértékben nőtt külső hosszúságánál, rövidültek a karosszéria-túlnyúlások, ami feszesebb arányokban, illetve a nagyobb első és hátsó terepszögnek – a dupla kabinos Amarok esetében elöl akár 30, hátul akár 26 fok, a rámpaszög legfeljebb 21 fok – köszönhetően jobb terepjáró képességekben is megmutatkozik. Vízmosásokon könnyen hajtunk át az 500-ról 800 milliméterre növelt gázlómélységével. Szabad hasmagassága a felszereltségtől és a gumiabroncsmérettől függően a 237 millimétert is elérheti, a fordulókör átmérője 12,93 méter.

amarok6

Több mint 20 vezetői segédrendszer támogatja a vezetőt, a 12,3 hüvelyk képátlójú kijelzőn el lehet veszni az információk tengerében. A kijelző amúgy túl mélyen van, vezetés közben lepillantani elég veszélyes, mégis meg kell tenni minduntalan. Az Apple CarPlay gond nélkül futott vezetékkel és vezeték nélkül is, a rendszer azonban néha belassult és párszor lefagyott. Szerencsére a klíma menüjét ilyenkor is tudtam vezérelni.

Az Amarok Aventura alapfelszereltségéhez járnak az intelligens, LED-mátrixos fényszórók, amelyek tökéletesen tették a dolgukat: vakításmentesen varázsoltak nappalt az éjszakából. Persze, fagyban és télies körülmények között ezek az okos funkciók bemondták az unalmast, de a LED fényereje maradt, így kézzel kapcsolva is jól beláttam az utat és környezetét, hamar kiszúrtam a közeledő vadveszélyt.
Szépen szól a 640 watt teljesítményű, tízhangszórós Harman Kardon hangrendszer – amely az Amarok PanAmericana és az Aventura esetében az alapfelszereltséghez tartozik.

amarok_plato

A rakfelület mérete nem változott: a kerékjáratok között rendelkezésre álló 1227 milliméternyi szélességű és 1624 milliméter hosszú plató keresztben vagy hosszában elhelyezett euro-raklap számára is elegendő helyet kínál. A plató hosszúsága zárt ajtóval a dupla  fülkés kivitelen 1624, míg a szimpla fülke mögött 2332 milliméter, így utóbbi esetben akár két Euro-paletta is felrakható. A rakomány a plató és az oldalfalak masszív gyűrűivel rögzíthető. Az oldalfalak magassága szintén a felszereltségtől függően legfeljebb 21 milliméterrel akár 529 milliméterre nőtt. A tesztautó motoros platóborítása kulcsról is vezérelhető. Csípős mínuszban rendesen befagyott, nem nyílt a platóajtó sem, szerencsére a meleg víz csodát tett. A plató oldalanként három-három rögzített gyűrűt kínál, az összesen hat rögzítőgyűrű együttesen 400 kilogramm húzóterhelés felvételére alkalmas. A plató felső részén, mindkét oldalon elcsúsztatható rögzítőhorgokkal szerelt sín húzódik, egyenként 250 kilogramm terhelhetőséggel. A sínrendszer négy ilyen horgot tartalmaz.

Hogy megy?
Bár van belőle négyhengeres dízel is, a tesztre az új csúcs háromliteres, V6-ossal kaptuk az Amarokot, amely az Euro 6 kipufogógáz-szabvány szerinti változatában 177 kW (241 LE) teljesítményt ad le. Ahol enyhébb kibocsátási normák vannak, ott ez a motor 250 lóerős is lehet (Ausztrália, Új-Zéland vagy Dél-Afrika). Akinek még ez is kevés, viheti négyhengeres turbós benzinessel, az 302 lovas.

amarok_motor

A közös nyomócsöves befecskendezéssel és változó turbinageometriájú turbófeltöltővel működő, 2993 köbcentis motor két hengersora 60 fokos szöget zár be egymással. A legnagyobb teljesítmény 3250-es percenkénti fordulatszámtól, a 600 newtonméter maximális forgatónyomaték pedig az 1750 és 2250 percenkénti fordulat közötti tartományon áll a vezető rendelkezésére. A motorhang minden helyzetben élmény, a dél-afrikai erőforrás szépen duruzsol, sosem túl hangos, de mindig jól hallható. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,5 másodperc alatt gyorsul fel az Amarok, végsebessége 190 kilométer/óra.

amarok8

Az Amarok is megkapta a Ford tízfokozatú automatikus sebességváltóját, a V6-oshoz alapból ez jár. Szépen, finoman dolgozik, kézzel is kapcsolhatjuk, ha akarjuk. Hátramenetbe nehezen tudtam betalálni, mert ha erősen toljuk a kart, a parkoló (P) állásig meg sem áll. Szokni kell, ami hirtelen manővereknél hátrány.

amarok5

Motorváltozattól függően kétféle 4Motion rendszer szerepel a kínálatban, egy három-, valamint a tesztelt csúcsváltozatban négy hajtásüzemmóddal használható, kapcsolható összkerékhajtás. A negyedik üzemmódként (4A) a csúcsváltozat többlamellás tengelykapcsolón keresztül változó, így automatikus forgatónyomaték-elosztást kínál az első és a hátsó tengely között. Az összkerékhajtás képességeit extrafelszereltségként rendelhető differenciálzár és az intelligens menetüzemmódok (hó, sár, homok, stb.) tökéletesítik tovább.

amarok_asztal

Az Amarok bizonyos változatai akár 1,19 tonna hasznos terhet is cipelhetnek (a tesztelt változat csak 863 kilót), valamint 3,5 tonnás tömeget vontathatnak. A Volkswagen Amarok tömege modellváltozattól függően 2184 és 2540 kilogramm közötti.

amarok_fogyasztas

Az Amarokba közel 100 liter üzemanyagot tankolhatunk, ebből 19,3 liter az AdBlue, az elődmodellhez hasonlóan az Amarok minden változata 80 literes üzemanyagtartállyal készül. Fogyasztása attól függ, hogy munkára vagy csak személyszállításra használjuk. Utóbbi esetben beéri kevéssel, a több mint 800 kilométeres téli teszt során 10,5 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként. Kemény igára befogva ennek a dupláját is benyeli.

Milyen vezetni?
Az összkerékhajtási rendszer a választott üzemmódtól függően osztja el a forgatónyomatékot az első tengely (MacPherson független kerékfelfüggesztés) és a hátsó tengely (nagy terhelhetőségű merev tengely) között. A hátsó tengely gombnyomásra kapcsolható differenciálzárjával (extrafelszerelés) is kiegészíthető, amely egyenletesen osztja el a hátra érkező forgatónyomatékot a hátsó kerekek között, az Amarok így akkor is tovább haladhat a terepen, ha – megfelelő tapadás mellett – csupán egyik hátsó kereke érintkezik a talajjal. Az összkerékhajtású Amarok változatok kapaszkodóképessége a 30 fokot is elérheti.

amarok_vezetes

Meglepően kényelmes menet közben a kocsi, nem dülöngél, nem pattog, nem billeg, hanem stabil, puhán lép át az úthibákon, és fekvőrendőröket reggelizik. Kormányzása pontos, de sok visszajelzést nem ad az útról – mégiscsak egy teherautó. A fagyos aszfalton nem kísértettem a határait, de takarékossági megfontolásból a teszt 80 százalékát hátsókerék-hajtással tettem meg, egyetlen komolyabb megcsúszás nélkül. Csikorgó mínuszban és terepen kapcsoltam automatikus összkerékhajtási (4A) módba csupán.

amarok4

Mennyibe kerül?
A Volkswagen Amarok 170 lovas alapváltozata 19,033 millió forintba kerül, az Aventura változat indulóára 25,397 millió forint, a jól felextrázott tesztautóért 28 millió forintot kell fizetni.

Kép és szöveg: Biró Csongor

amarok_monitor amarok3 amarok2