Bizonytalan voltam abban, hogy melyik ma a legjobb üzleti limuzin. Legutóbb még úgy véltem, a Mercedes-Benz E-osztálynál nincs jobb. Egy hajszállal ugyan, de ezúttal előz a BMW 5, az 520d xDrive takarékossága adja a végső érvet. Révbe bért a BMW 5.
Hogy néz ki?
Sokáig kóstolgattam, amikor először élőben láttam, csalódtam. A nemzetközi bemutatón már kezdtem rákapni az ízére, amikor pedig pár hónap múlva hozzám került tesztre, már megszokott és megkedvelt ismerősként üdvözöltem.
Az új BMW 5 közvetlen elődmodelljéhez képest 97 milliméterrel hosszabb (5,06 méter), 32 milliméterrel szélesebb (1,9 méter) és 36 milliméterrel magasabb (1,5 méter), amelyhez 20 milliméterrel megnövelt, 3 méter hosszú tengelytávolság társul. Csomagtartójának térfogata 520 liter (alakja nem túl kedvező – amikor mellém állt Ferike barátom E28-asa, lemérhettem, mennyivel nagyobb annak a csomagtartója), a kocsi tömege 19 mázsa. Alaktényezője romlott, az előd 0,22-as értékéhez képest a nyolcadik generációs, G60 kódjelű ötös BMW légellenállási együtthatója 0,23.
Az utastér eleganciájával csak az összeszerelés minősége érhet fel, a Merino-bőr valódi, ezúttal nem vegán, a műszerfalat uraló hatalmas (képátlója 14,9 hüvelyk) kijelző kissé ívelt, az információ tengerből menet közben kihalászni a fontos és keresett információt felér egy lottó ötössel. Inkább érdemes megállni és kitapogatni, amire kíváncsiak vagyunk. Az Apple CarPlay vezeték nélkül működik, a feláras Bowers&Wilkins hifi szépen szól. A helykínálat bőséges mind elöl, mind pedig hátul, ahová a beszállás is könnyű, elégséges a lábtér. A klíma négyzónás, zónánként ki is kapcsolható. Az óracsoport kijelzőjének átlója 12,3 hüvelyk, ezt még felárért szélvédőre vetített kijelző egészítheti ki. A LED-mátrix fényszórók ügyesen világítanak, tökéletesen időzítik a távfényt és kitakarják a forgalom többi résztvevőjét, nem zavarunk senkit, miközben jól látunk éjszaka is.
Hogy megy?
Megnyugvással tölt el, amikor beindítom a négyhengeres dízelmotort, majd ránézek az 520d hatótávjára. Tankolás után négyszámjegyű, amikor a közel 500 kilométeres tesztelés végén visszaadtam a kocsit, még 700 kilométernél több potenciált hagytam benne. A trükk benne a lágy hibrid hajtás (48 voltos), a villanymotor (indító generátor, menet közben a stop-start rendszer működését is dirigálja) legnagyobb teljesítménye 11 lóerő, legnagyobb nyomatéka 25 Nm. Erejét a kis, 0,48 kilowattórás akkucsomagból szerzi. A kétliteres dízelmotor legnagyobb teljesítménye 197 lóerő, maximális forgatónyomatéka 400 Nm. A váltó a szokásos nyolcfokozatú ZF automata, amely puhán kapcsol.
Álló helyzetből a BMW 520d xDrive 100 kilométer/óra sebességre 7,3 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 228 kilométer/óra.
Milyen vezetni?
A vezetés élménye nem üres frázis a bajor márkánál, még akkor sem, ha az alapmotorral szerelt ötösről beszélünk. Tényleg jó vezetni a kocsit. A korábban tesztelt BMW i5-höz képest könnyedebb, játékosabb, lágyabb, kényelmesebb és kevésbé stresszes a vezetése. Ha előzni kell, van nyomaték bőven, de nem tépi ki a kezünkből a kormányt, nem szaladnak ki a lovak alólunk és a kéjesen búgó dízelmotor azt beszéli be nekünk, hogy mi uraljuk. Azt történik, amit mi akarunk, a kocsi a szolgánk és nem a parancsolónk. Az elektromos BMW-kben sokkal inkább a technika rabszolgájaként éreztem magam, örültem minden közösen eltöltött percnek, kilométernek, de ugyanakkor feszültebb voltam, mint az 520d-ben. Normál körülmények között simán öt liter körül tartható 100 kilométerenkét az étvágya, ami elképesztő teljesítmény egy ötméteres, nehéz, összkerekes, közel 200 lovas autótól. A teszt első felében 4,1-4,2 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, ami tényleg hihetetlen. A teszthét vége felé már többet autóztam az M0-áson, így a tempós hajtás elrontotta a mesés átlagomat, de az 5,1 liter/100 kilométeres fogyasztás még mindig elképesztő adat.
A futómű fejlett (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink), de nem légrugós, extraként elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal rendelhető (M Sport Pro, 8 milliméteres ültetéssel). Határozottan fekszi az utat, rendkívül stabil, mégis mozgékony és könnyen kezelhető autó. A kormányzás gyorsan és pontosan reagál, határozott visszajelzéseket ad. Kanyarodáskor az történik, amit szeretnénk, a kormány pontos, de az extraként bevásárolt négykerék-kormányzás (2,5 fokban fordulnak el a hátsó kerekek) révén sokszor szürreálisan egyszerű minden manőver (fordulókörének átmérője 12 méter alatt marad). Legyen az egy szűk parkoló, vagy egy tempós autópálya-felhajtó. A 20 hüvelykes felnik nem igazán barátai a kátyús magyar utaknak, ha lehet, engedjük lentebb az egót és elégedjünk meg az alap 18 hüvelykes felnivel. Abból is van szép.
Érdekes tapasztalat, hogy az összkerékhajtás meglepően korán sodródásra készteti az autó hátsóját, ami aztán működésre készteti az ESP-t. A fékek rendesen harapnak, az AutoBild tesztjében hideg tárcsákkal 100 kilométer/óra sebességről fékezve 33,6 méteren belül állt meg az 520d, meleg fékekkel pedig 32,4 méteren belül.
Mennyibe kerül?
Az új ötös számos technikai csemegével is felszerelhető. Az automatizált járművezetést és parkolást lehetővé tevő rendszerek fénypontja az autópálya asszisztens, amely 130 kilométer/órás sebességig képes folyamatosan tartani az autó előtt haladó jármű mögött kijelölt távolságot és elvégezni a sávtartáshoz szükséges kormánymozdulatokat, így a vezető kényelmes pozícióban pihentetheti karjait és maximálisan az autó körüli forgalmi szituációra koncentrálhat. Ezt a tesztelt modellben nem tudtuk kipróbálni, félpercenként a kormányt meg kell fogni, de az önvezetés amúgy biztonságosnak és határozottnak tűnt. A Németországban elsőként engedélyezett technológiát egy forradalmi innováció világpremierje egészíti ki: a szemmozgással is aktiválható, aktív sávváltó asszisztens, amely az ember és autó közötti interakció új szintjét váltja valóra. Amint a vezető a külső visszapillantóba néz, a technológia automatikusan kezdeményezi az automatizált sávváltás folyamatát. Ha a vezető jóváhagyja és a forgalmi szituáció is lehetővé teszi, a technológia felveszi a szükséges sebességet és elvégzi a szükséges kormánymozdulatokat.
A technikai tudását és kényelmét megtapasztalva nem túlzó a BMW 520d xDrive 25,24 millió forintos alapára, a tesztelt változat ára meghaladta a 32 millió forintot – több szerénységgel jobb ár-érték arányú kocsit kapunk.
Kép és szöveg: Biró Csongor