Igazi sikertörténet az X2, az első sorozat néhány éve alatt több mint 390 ezer talált gazdára. Megérkezett a nagyobb és elegánsabb második generáció dízel-, benzines- és elektromos változatokban. A legésszerűbb változatot teszteltem.
Hogy néz ki?
A BMW X2 és az elektromos BMW iX2 egyazon gyártósoron lát napvilágot a BMW egyik legmodernebb, regensburgi létesítményében. A tisztán elektromos modell nagyfeszültségű akkumulátorai ugyancsak a regensburgi üzem területén készülnek.
Az új BMW X2 szabadidő-autó 194 milliméterrel hosszabb (4554 milliméter), 21 milliméterrel szélesebb (1845 milliméter) és 64 milliméterrel magasabb (1590 milliméter), mint elődje. A tengelytávolság (2692 milliméter) és a nyomtávok (1677 milliméter elöl és 1679 milliméter hátul) növelése jót tett az utastér helykínálatának és a csomagtér tágasságának egyaránt. A puttony térfogata 560-1470 liter között változtatható. Jól rejtik, de a gúnya és a lapos szélvédő alatt az X1 technikája bújik meg.
A BMW X2 optikailag igencsak átalakult: a meglehetősen klasszikus vonalvezetésű, kissé játékos szabadidő-autóból elegáns szabadidős kupé lett. Első ránézésre ugyan nem volt köztünk szerelem (sőt), de a kéthetes teszt végére nagyon megkedveltem, bele tudnék szeretni még a világító veséi ellenére is. Kompaktok között az első, amely megkapta ezt a látványosságot, amit a BMW valójában a kínai vásárlók kedvéért vett be a kínálatba. Nem véletlenül kedveznek nekik, a modell eladásainak harmada ott valósul meg. Valószínűleg ezért is lett hosszabb. Ennek örülhetnek az európai vásárlók is, kényelmesen elfér két felnőtt a hátsó sorban.
A pilótafülke nem különbözik az X1-esétől, minőségi az összhatás, a digitális kijelzők és tartalmuk megszokott az új BMW-kben, a 9-es operációs rendszer gyorsabb és összeszedettebb a korábbinál. A menürendszer használata igényel némi felkészülést és korábbi tapasztalatot, de gyorsan hozzászokunk a különböző funkciók kezeléséhez. A tesztautóban nem a vendég profil volt az elsődleges, hanem Tímeáé, így minden motorindításkor egy teljes partitúrát kellett végigjátszanom: szlovén/szlovák rádió kikapcsolás, telefon csatlakozás, Biró iPhoneja kiválasztás, Waze és zenelejátszás elindítása, 22 fokra állított süvöltő klíma leállítása, sebességtúllépésre figyelmeztető jelzés elnémítása (kormány bal oldala, set gombot hosszan nyomni).
Hogy megy?
Már a hazai bemutatón a kedvencemmé vált a kis dízel, az immár elsőkerék-hajtású sDrive18d. Négyhengeres dízelmotorjának maximális teljesítménye 110 kW / 150 lóerő (legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm). Csendes, takarékos, erős, élvezetes a vezetése. Alig tűnik, fel hogy elöl hajt. Néha, hirtelen meglóduláskor kipörögnek az első kereke, felvisítanak a gumik és nem lóbálja a fenekét. Azok a pillanatok furcsák egy BMW-ben. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,9 másodperc alatt gyorsul, a kocsi legnagyobb sebessége 210 kilométer/óra lehet. Dízelből van másik is, szintén négyhengeres, de már 163 lóerős, alapból összkerékhajtással és lágy hibrid rásegítéssel. A kocsi alapfelszereltségként hétfokozatú, dupla kuplungos Steptronic automatikus váltót kapott.
A legjobban a dízel X2-ben az étvágytalansága tetszett – talán azért mert éppen koplalok magam is. Rendesen hajtottam, ha sietni kellett, siettem. Főleg városban és országúton használtam, de a közel 900 kilométer során nem tudtam megizzasztani a tankját. Takarékos módban vezettem – bocsánat, de ha van ilyen lehetőség az autóban, bekapcsolom -, így nem csoda, hogy a teszt végén 4,7 liter/100 kilométer átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép. A vezetési stílusom és a kellemes időjárás következtében a hatótáv meghaladta az 1100 kilométert. Egy erős és élvezetesen kezelhető szabadidő-autóról beszélünk.
Milyen vezetni?
Az új X2 elődjénél hosszabb tengelytávolságot és szélesebb nyomtávokat kínál, miközben az első tengely szimpla ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított kerékfelfüggesztése és a hátsó tengely háromkaros kerékfelfüggesztése egyaránt célzott módosításokat kapott.
A futómű inkább sportos, mint kényelmes, de nem ráz. A kormányzás élénk, tetszett a dinamikája, nagyon egyben van a kocsi, masszív, kompakt, feszes, mint egy fiatal test. Vonzó és kívánatos – mondja egy vén kecske…
A hajtásfüggő kipörgés-korlátozás az alapfelszereltségének része. Újdonság továbbá az integrált fékrendszer és az első tengely rugóút-szinkronizált lengéscsillapítása. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető adaptív M futómű folyamatosan alkalmazkodó lengéscsillapítókkal, sport kormányművel és 15 milliméteres hasmagasság-csökkenéssel dolgozik együtt.
Mennyibe kerül?
Ugye azt nem kell részletezni, hogy a BMW X2 igen gazdag alapfelszereltséggel fut? Jó, akkor mégis: széria a kétzónás automatikus légkondicionáló, a BMW Maps felhőalapú navigációs rendszer és a bőrözött sportkormány, ahogyan a csomagtérajtó automata működtetése, a négy USB-C csatlakozó, valamint a középkonzolba és a csomagtérbe épített egy-egy 12 voltos aljzat is. A vezetést támogató rendszerek és a digitális szolgáltatások száma jelentős mértékben nőtt az elődmodellhez képest. A célzott személyre szabhatóságot újragondolt felszereltségi csomagok segítik. A jó zenét a Magyarországon gyártott Harman Kardon hangzó rendszer szolgáltatja. Az opcionális extrafelszereltségi tételek egyik éke a sötétített panoráma üvegtető, amely közvetlenül a szélvédőtől indul, mindkét oldalt az ajtókig nyúlik és egészen a tető hátsó harmadáig ér. Az opcionális extrafelszereltségi tételek között az elektromosan működtethető vonóhorog is megtalálható.
A tesztelt dízel verzió alapára 16,255 millióról indul, az összkerekes változatért 17,595 millió forintot kell kifizetni.
Kép és szöveg: Biró Csongor