Tágasabb, praktikusabb és zöldebb, mint valaha. Helykínálata pazar, akár hétszemélyes kivitelben is választható, széles a motorkínálata és csomagtartója mindent elnyel. Nincs nála családszállításra alkalmasabb Skoda. Ilyenek láttam az új Kodiaqot.
Hatalmas a kocsi
Az új Skoda Kodiaq hossza 4,76 méter (61 milliméterrel nőtt), szélessége 1,86 méter, magassága 1,66 méter, miközben tengelyek közötti távolsága 2,79 méter. Az ötüléses változat csomagtartója 910 literes (ülések döntésével 2105 literes), a hétülésesé 340-845 liter (2035 literig bővíthető), a Kodiaq iV névre keresztelt phevé pedig 745 literes (1945 liter a lehetőségek határa). Áramvonalassága javult, légellenállási tényezőjének értéke 0,282.
Hatszögletű hűtőmaszkja az Enyaqhoz hasonlóan kaphat díszkivilágítást, igaz, szerencsére ez nem annyira bazári, mint a villanyos esetében. A Kodiaq most először LED-mátrix fényszóróval is rendelhető, amely egész komolyan világít (36 fényszegmenssel rendelkezik) miközben nem zavarja a többi közlekedőt. Újdonság a szélvédőre vetített kijelző, ami ráadásul az egyik legjobb is a kategóriában.
A sebességváltó (csakis DSG automata lehet) karja a kormány mögött kapott helyet, mint az elektromos Enyaqban, illetve az elektromos Volkswagenekben (és a Superbbel szinte azonos Passatban).
Az utastérben csak igényes anyagokat találunk, bizonyos szempontból még az Audinál is többet ad a cseh márka, a környezetbarát anyaghasználat sem megy a minőség rovására, a skodás okosságok pedig megmaradtak, sőt tovább bővültek – ilyen a testre szabható három digitális-analóg tekerentyű a középkonzolon. Az ülések kényelmesek, ergonomikus és masszázzsal kényeztető verziók is elérhetők. Jól szól a 13 hangszórós (két surround csipogóval és a pótkerék helyére beszúrt mélynyomóval) Canton hangrendszer.
Sokszínű motorkínálat
2016 óta írják a Kodiaq sikeres sztoriját, a kocsiból eddig közel 870 ezret értékesítettek világszerte. Most érkezett meg a második generáció, amely minden bizonnyal az előzőnél is sikeresebb lesz. Széles a motorkínálat, 110-150 kW közötti erőforrásokkal választható a Kodiaq, újdonság a konnektoros hibrid, amely akár 100 kilométer elektromos hatótávra is képes. A belépő motorváltozat lágy hibrid. De nézzük részletesebben.
A plug-in hibrid rendszerteljesítménye 150 kW (204 LE) és 350 Nm, a belépő lágy hibrid benzines 150 lovas (250 Nm nyomatékkal, valamint hétfokozatú DSG-vel; 9,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre), később érkezik a 204 lovas kétliteres benzines (320 Nm nyomatékkal, illetve 7 fokozatú DSG-vel) összkerékhajtással, és végén a szintén kétliteres motorral szerelt RS változat (később árulják el a teljesítményét, de 280 lóerő körülire saccolom). Dízelből kettő van, a gyengébb kétliteres TDI 150 lovas (legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm), az erősebb 193 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm). Ez alaphelyzetben 4×4-es (az összkerekes változatok vontatási kapacitása 2 tonna). Mindkét dízelben hétfokozatú a DSG. Nekem a kisebb lesz a kedvencem, annak ellenére, hogy csak 9,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre. Hangja határozott, de nem tolakodó, az utastérbe alig szűrődik be.
A csakis ötszemélyes változatban kapható – akár 100 kilométeres elektromos hatótávra képes – plug-in hibrid belső égésű motorja a jól ismert 1.5 TSI 150 lóerővel. Ezt támogatja a 110 lóerős villanymotor, amely a CATL által gyártott 25,7 kilowattórás (bruttó, ebből kb. 20 kilowattóra autózható ki), 173 kilogrammos NMC lítiumion-akkumulátorból táplálkozik. A váltó hatfokozatú DSG. Benzintankja 45 literes.
Az akku kapacitása 10-ről 80 százalékra 2,5 óra alatt feltölthető váltakozó áramú, legfeljebb 110 kilowattos fali töltőről. Jó hír, hogy egyenáramról is tölthető, legfeljebb 50 kilowattal (CCS). A rövid tesztúton 18-19 kilowattóra/100 kilométer fogyasztást mutatott a kijelző, a lágy hibrid benzines 6,5-7 liter között, a dízel 5,5-6 liter között fogyasztott üzemanyagot 100 kilométerenként.
Repülő szőnyeg kényelmét adja
Futóműve kiváló, inkább lágy, komfortos, puha – egyszóval nagyon kényelmes. Technikája elöl MacPherson, hátul négy lengőkaros. Kapható sportfutóműves, 15 milliméterrel leültetett Kodiaq (Sportline), és újdonságként rendelhető adaptív lengéscsillapítással is a kocsi (húzó- és nyomófokozatban külön-külön szeleppel elektronikusan 15 fokozatban állítható karakterisztikájú lengéscsillapítóval). A kanyarokat jól veszi, de a kormányzás túl könnyed, ami nem is baj, ha a kocsi tele van Haribót zabáló csöppségekkel. A sportoláshoz majd elkérjük a mérges RS változatot, ha megérkezik.
Legolcsóbban 13,96 millió forintért lehet új Kodiaqunk (kedvezményes ár), a tesztelt és kedvelt belépő dízelmotorral és Selection felszereltséggel 15,22 millió forintért lehet enyém a kocsi (a listaárból kb. 1,5 millió forintos kedvezmény jött le a cikk áprilisi megjelenésekor).
Kép és szöveg: Biró Csongor