Ki hinné, hogy már négy év eltelt amióta bemutatták az első elektromos Opel Corsát. A modell frissült, de ami a lényeg, hogy tartalmában is megújult: új motor, új akku, új lehetőségek.
Hogy néz ki?
A tavaly megújult – teljesen új arcot kapott – Opel Corsa Electric 4061 milliméter hosszú, szélessége 1765 milliméter, magassága 1435 milliméter, tengelytávja 2538 milliméter. A B oszlopon és a farán e betű jelzi, hogy villanyos, valamint a váltó B fokozata, az aerodinamikus felnik és a kipufogó hiánya is beszédes.
Az utastér kissé szomorkás hangulatú, ódivatúnak is mondhatnám, de amúgy funkcióit tekintve nem találtam benne kivetnivalót – a jó tartású, masszírozós ülések alcantara betétje kifejezetten gusztusos. A 10,25 hüvelykes központi érintőképernyő jól strukturálja az információkat, gyors (a rendszer támogatja a vezeték nélküli, távoli frissítéseket is), a klímapanel önálló helyet kapott. Az Apple Carplay gond- és vezeték nélkül működött, kábel nélkül is lehet tölteni a kocsiban az erre alkalmas telefonokat.
Hogy megy?
Bruttó 54 (nettó 51) kilowattórás, folyadékkal temperált, 340 kilogrammos kínai (a BYD tulajdonában lévő FDB szállítja) lítiumion-akkumulátorát (102 cellából áll, amelyet 17 modulba rendszereztek) akár 30 perc alatt gyorstöltéssel (100 kilowattossal) 80 százalékra lehet feltölteni (11 kW-os fali töltőről ez közel 6 óra). Az akkumulátorra a gyártó 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal. Az akkumulátorokat az első és a hátsó ülések alatt keresztben helyezték el, de pár modul hosszában is bekerült a kardánalagútba.
Hajtóművének teljesítménye 100 kW (136 LE) és 115 kW (156 LE) lehet, nyomatéka minden esetben legfeljebb 260 newtonméter. Nálam ezúttal az erősebb változat járt, amellyel izgalmasabb a villanyautózás, mint a hasonló technikai paraméterekkel rendelkező, de mérete miatt nehezebb elektromos Astrával. A villany Corsa tömege 15,5 mázsa, csomagtartója alaphelyzetben 267 liter, ledöntött ülésekkel ez 1042 literesre bővíthető. Sík padlót nem kapunk, de annyi baj legyen.
Az Opel Corsa Electric álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,1 másodperc alatt jut el, végsebessége eléri a 150 kilométer/órát.
Milyen vezetni?
Az elméletileg több mint 400, de reálisan inkább 350-360 kilométeres hatótávot nyújtó akkumulátor az utastérből egyáltalán nem rabol helyet, a csomagtér padlószint feletti részének befogadóképessége nem csökkent. Hogy a hatótáv légkondicionáló használatával se csökkenjen jelentős mértékben, szerény energiaigényű, hőszivattyús fűtést és hűtést alkalmaznak. Az erővel amúgy spóroltam, többnyire eco, azaz takarékos módban használtam, ilyenkor a villanymotor 83 lóerőt ad le, a 156 lóerővel csak sport módban gazdálkodhatunk. Takarékosból sportba kapcsolva lórúgással egyenértékű a kicsi kocsi meglódulása, élvezet így előzni, a legszebb trófea egy búsan cammogó holland Tesla Model S volt, amelyet úgy otthagytam, hogy a fickó azóta sem érti, mi történt.
Pont olyan, mint egy sportos Corsa, de az örömautózáshoz kevés. Kormányzását, a rugókat és a gátlókat is a nagyobb tömeghez igazították. Ez már elég ahhoz, hogy egy picit élvezetes legyen az autózás. Igaz, elöl MacPherson rugóstagú, hátul csatolt hosszlengőkaros futóműve keményebb az átlagos Corsáknál, így a nagyobb kátyúkat atomtámadásként élik meg a bent ülők. Rossz úton különösen döcögős az elektromos Corsa felfüggesztése, függőleges elmozdulásai kissé bizonytalanná teszik.
Két éve a gyengébb és kisebb akkus elektromos Corsával megpróbáltam 400 kilométert megtenni egy töltéssel (ezzel a mostani nagyobb akkuval és frissített szoftverekkel, erősebb és könnyebb villanymotorral a WLTP szerinti hatótávja a kocsinak 405 kilométer), az majdnem sikerül is, akkor az összesen több mint 600 kilométeres teszt során az átlagfogyasztás igen kedvezően alakult, a 11,2 kWh/100 kilométeres adat továbbra is az egyik legalacsonyabb villanyfogyasztás a röpke 20 éves tesztelési gyakorlatom alatt. Ezúttal nem a rekord volt a cél, hétköznapi módon autóztam, legtöbbször sietve, de ezúttal is elkerültem az autópályákat. A több mint 600 kilométeres tesztelés során 11,5 kilowattóra/100 kilométer fogyasztást mértem, amely igen jónak mondható.
A töltéssel kapcsolatban már nem vagyok ennyire optimista, az bizony elég lassú művelet egy Corsával. Bár egyenáramon akár 100 kilowattos töltési teljesítménnyel is tölthető (azzal állítólag 30 perc alatt 80 százalékosra tölthető az akku), az alap 7,4 kW-os töltővel elég hosszadalmas a váltakozó áramú (AC) töltés. Jobban járunk, ha megvesszük felárért a 11 kW-os fedélzeti töltőt, azzal nulláról 80 százalékra hat óra alatt feltölthetjük az akkumulátorokat.
Mennyibe kerül?
Az elektromos Corsa számos felső kategóriában természetes extrát tesz elérhetővé, ilyen az adaptív, vakításmentes LED-mátrix világítás, amelyet tökéletesen működött. Összesen 14 fénydiódát vezérel nagyfelbontású frontkamerája; a fénykéve automatikusan és folyamatosan alkalmazkodik a mindenkori közlekedési helyzethez, illetve környezethez. Jelentős biztonsági plusz a többféle modern asszisztens is. A jelzőtábla-asszisztens kamerája több információt gyűjt be, például dinamikus LED-falakról. A navigációs készülék a monitoron mutatja a tárolt sebességlimiteket. Újdonság továbbá a holttér-figyelő, a távközradar és a szenzorvezérlésű oldalvédelem. Ezekhez olyan rendszerek járulnak, mint a holttér-figyelő és a beparkolást segítő többféle rendszer. Ezek szerencsére menet közben visszafogottan viselkednek, nem szórakoztat a kocsi állandó csipogással vagy csilingeléssel. Nyugi van a Corsában – szerencsére.
Az Opel Corsa Electric a belső égésű motorral szerelt verziókkal együtt az Opel spanyolországi, zaragozai flexibilis gyárából érkezik, egy soron készülnek a hagyományos és az elektromos modellek. A gyengébb motoros változat alapára 12,99 millió, a tesztelt erősebb GS verzió alapára 14,03 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor