A tavalyi statikus bemutatót követően idén kipróbálhattuk a legkisebb Lexust. A Lexus LBX a Toyota Yaris Cross alapjain bizonyítja, hogy mit is jelent a prémium a kompakt kategóriában.
Az eddig készült legkisebb Lexus ugyanarra az alapra épül, mint a konszerntárs Toyota Yaris Cross. Hossza 4,2 méter, szélessége 1,82 méter, magassága 1,54 méter, a tengelytávja 2,58 méter. Ha az összes hátsó ülés a helyén van, az elsőkerék-hajtású LBX csomagtere 402 literes (a gyártó tájékoztatása szerint), és a kalaptartó alatt akár két 75 literes táska is elfér – az összkerékhajtású változatban 317 liter áll rendelkezésre. A helykínálatot a mélyedések és kiálló részek kiküszöbölésével maximalizálták, és a csomagtérpadló alatt tárolóhelyet alakítottak ki a szerszámok, a gumiabroncsjavító-készlet és egyéb tárgyak számára. A könnyű, összecsukható kalaptartó laposan tárolható a csomagtér padlóján, ha nagyobb tárgyakat kell szállítani.
A szűk, 5,2 méteres fordulókör ideális a városi közlekedéshez. Hajtáslánca hibrid, az 1,5 literes háromhengeres szívó benzinmotor és a villanymotor közös teljesítménye 136 lóerő, az összkerékhajtású változatban további villanymotor dolgozik hátul.
Részleteiben is prémium
Már a statikus bemutatón beülve meglepett a luxus, amivel felszerelték, de valójában nem is vártam mást, hisz egy egy Lexus, még ha a legkisebb is. A kormánykerék tapintása különleges. Az ülések kényelme megragadó, az utastér csendje pedig meglepő ebben a méretosztályban. Az első ülések nyolc irányban elektromosan állíthatóak. A hátsó ülések 60:40 arányban oszthatók és dönthetők. Az LBX a legújabb modell, amelybe olyan rendszert építettek be, amely figyelmeztet, ha gyermekeket, csomagokat vagy más tárgyakat hagynak az első utasülésen vagy a hátsó üléseken.
A prémium minőség és a részletekre való odafigyelés a kárpitok és díszítések használatában is megmutatkozik. A csúcsminőségű fél-anilin bőr mellett a lehetőségek között szerepel a vegán belső tér, amely szintetikus bőrt és anyagokat használ az üléshuzatokhoz, valamint a kormánykerékhez, a váltókarhoz és az ajtókárpitokhoz. Az LBX faszén betéteket is felvonultat, amelyek egy új, több rétegből álló technika segítségével készültek, és mélységérzetet keltő, erősen strukturált megjelenést biztosítanak.
A teljesen digitális műszeregység – modellváltozattól függően 7, vagy 12,3 hüvelykes. A műszerek és adatok elrendezése és kiemelése a kiválasztott vezetési módtól függően változik, és az egyéni igényeknek megfelelően testre szabható. Az egységen belüli multiinformációs kijelző tartalma is beállítható.
Opcionális szélvédőre vetített vezetési információs kijelző is rendelhető, amely háromféle üzemmódot vonultat fel, és ezeknek megfelelően különböző mennyiségű információt nyújt a jármű teljesítményéről és a vezetőtámogató rendszerek állapotáról.
A belső világítás kialakítása fokozza az úgynevezett omotenashi hatást, azaz, hogy az emberek úgy érezzék, az autóban szívesen látják őket és teljesen otthon érezhetik magukat. A közvetett világítás prémium hangulatot teremt, például az ajtók kilincsei, a lábtér, a vezeték nélküli töltő és az alsó konzol tárolódoboza körül. Öt témakörben, 14 csoportban 50 különböző szín áll rendelkezésre olyan hangulatok megteremtésére, mint a gyógyulás, a pihenés, az éberség, a koncentráció vagy az izgalom. Ezeket a vezető hangulatának, az utazásnak vagy a napszaknak megfelelően lehet kiválasztani.
Az LBX középkonzoli érintésvezérelt kijelzője 9,8 hüvelyk képátlójú, tükröződésmentes bevonattal rendelkezik, így bármilyen fényviszonyok között jól olvasható. Funkciói közé tartozik a felhőalapú navigáció, amely valós idejű információkkal optimalizálja az utazástervezést a forgalmi események és késések függvényében. További kényelmet nyújt a dinamikus hangfelismerés és a „Szia, Lexus!” hangvezérlés. Ez mind a vezető, mind az első ülésen ülő utas hangutasításaira reagál, felismerve az egyszerű köznyelvet. Az okostelefon-integráció az Apple CarPlay esetében vezeték nélküli vagy vezetékes, az Android Auto esetében pedig vezetékes kapcsolat segítségével lehetséges.
A legújabb Lexus modellekhez hasonlóan az LBX is zökkenőmentes, „over-the-air” szoftverfrissítéseket kínál multimédiás és biztonsági rendszereihez, így a tulajdonosok anélkül részesülhetnek a frissítésekből, hogy el kellene látogatniuk egy Lexus márkakereskedésbe.
A Mark Levinson, a Lexus exkluzív audiopartnere opcionális prémium rendszert tervezett az autóhoz, amely 13 optimálisan elhelyezett hangszórót foglal magában. A rendszer 10 darab 9 centiméteres Unity hangszóróból áll – mindegyikben egy-egy integrált magas hangszóróval – valamint egy-egy 22,9 centiméteres mélynyomókból az első ajtókban és egy 22,4 centiméteres mélynyomóból a csomagtér padlója alatt. Az LBX alap audiorendszere hat hangszórót tartalmaz, négy 9 centiméteres középsugárzóval és egy-egy 18 centiméteres mélysugárzóval az első ajtókban.
Jó vezetni
Dinamikus módon is kipróbáltam a legkisebb Lexust, azaz az Etyek környéki dombságban rendesen meghajtottam. Az alacsony súlypont, a széles nyomtáv és a merev karosszéria, a kis tömeg és a feszesen hangolt felfüggesztés révén igazán élvezetes volt vezetni. Sőt, vigyorogtam végig az LBX kormány mögött. Ennek szervója elektronikus vezérlésű, érzete szintetikus, de nem zavaró. A vezető tengelyirányban 50, magasságában pedig 40 milliméteres skálán tudja állítani manuálisan a kormánykereket.
A hibrid rendszer összteljesítménye 136 lóerő (100 kW), csúcsnyomatéka pedig 185 Nm, ami az elsőkerék-hajtású modell esetében 9,2, összkerékhajtással 9,6 másodperces 0-100 kilométer/órás gyorsulást ad. Az 1,5 literes háromhengeres motor világklasszis termikus hatékonysággal rendelkezik, amelyet a nagysebességű égés támogat, amelyet a Forma-1-es műszaki megoldásokból kifejlesztett technológiákkal érnek el, többek között hosszabb lökettérfogattal, megnövelt szelepszöggel és lézerrel bevont szívószelepülésekkel. Az ultrakönnyű dugattyúkat magas fordulatszámon nyújtott teljesítményre tervezték, és gyantaszoknyás bevonattal rendelkeznek, amely csökkenti a hengerfallal való súrlódást. Még magasabb termikus hatékonyságot eredményez a változó hűtőrendszer, amely a motor üzemállapotának és a külső hőmérsékletnek megfelelően állítja be a hűtőfolyadék áramlási sebességét. Ez gyorsabb motormelegedést eredményez és csökkenti a súrlódási veszteségeket, hozzájárulva az üzemanyag-fogyasztáshoz és támogatva a légkondicionáló hatékony működését. Elektronikus, intelligens, változó szelepvezérlés a szívóoldalon: a VVTi-E támogatja az üzemanyag-fogyasztás és a teljesítményre adott válasz jó egyensúlyát, még alacsony fordulatszámon vagy alacsony olajhőmérséklet esetén is.
Az LBX az RX után a második Lexus modell, amely új, nagyteljesítményű, bipoláris nikkel-fémhidrid (NiMH) hibrid akkumulátorral rendelkezik. Ez lehetővé teszi, hogy egy kompaktabb és könnyebb akkumulátoregységből nagyobb teljesítménysűrűséget lehessen elérni. A válaszkésleltetés a felére csökken, ami hozzájárul a dinamikus, élvezetes vezethetőséghez, és alacsony fordulatszámon is olyan nagy nyomaték leadását biztosítja, amely általában a tisztán elektromos járművekre jellemző. Az akkumulátor élettartamának és teljesítményének meghosszabbítása érdekében újratervezett hűtőrendszer is segíti az egység működését. A teljes akkumulátorcsomagot a hátsó ülések alatt helyezték el, elkerülve az utas- vagy a csomagtér feláldozását.
Japánban készül
Az LBX az első Lexus modell, amely a Japán keleti részén található Iwate üzemben készül, egy olyan gyárban, amely a Toyota Motor Corporation befektetéseiből profitált, hogy segítse a 2011-es tohokui földrengés és cunami által elpusztított régió regenerálódását. A gyártás tavaly indult, az első hazai autók pedig már a kereskedésekben sorakoznak, sőt Kárpáti László márkaigazgató elmondása szerint az éves 250 darabos terv első 200 példányát már értékesítették.
Kép és szöveg: Biró Csongor/Lexus