BMW 230i Coupé teszt: Kedvesem!

BMW 230i Coupé
Izgalmas autó a kettes kupé, főleg ezzel a kétliteres benzinmotorral. Erős, szép, kényelmes és még praktikus is: simán befér egy országúti kerékpár. 1600 kilométeren át udvaroltam neki. Beleszerettem.

Hogy néz ki?
A kettes kupé – ez a legkisebb a bajor márkánál jelenleg – a sportosság mérnökien precíz, összpontosított formáját testesíti meg. A menetdinamika, az atletikus kisugárzás, a szép torkú motor és a kifinomult futómű mind összhangban van egymással.

marci10

A BMW 230i Coupé hossza 4,5 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,4 méter, tengelytávja 2,7 méter (ennek ideális közepén ül a sofőr, a tengelyek közötti tömegeloszlás sem rossz). Bár egy kis kupé a kettes, de a volán és a hosszú motorfedél mögött a vezethetőség miatt olyan mély az ideális üléspozíció, hogy parkolásnál, manőverezésnél nagyon nem látjuk az autó elejét, főleg a jobb oldalát. A vezetés élményéhez tökéletesen passzol az üléspozíció és az ülés is. Hátul nem próbáltam ki a kocsit, de az automatikusan előre-hátra mozgó ülések segítik a bekászálódást. Embert ugyan nem, de biciklit szállítottam hátul, az országúti kerékpárom simán befért, miután egy mozdulattal ideiglenesen megfosztottam az első kerekétől. Nem panaszkodott a helyszűkére, de egy felnőtt biztos megszenvedte volna a Budapest-Kolozsvár távot.

marci_belso

Az utastér visszafogottabb egy picit, mint a nagyobb, frissebb és kissé elszállt BMW-kben. Digitális kijelzőből három van, a középső érintőképernyő 12,3 hüvelykes, a vezető előtti menetkijelző képátlója 10,25 hüvelyk és még van egy vetített kijelző, ami hasznos, ha tempós vezetéssel múlatjuk az időt és kilométerek tucatjait. Például éjszaka – emlékeim szerint egyetlen korábbi tesztautót sem vezettem egész éjjel, úgy értem, késő estétől kora reggelig. Ez a kupé, nevezzük Marcinak, ebben is partner volt.

marci4

A vezető felé forduló műszerfal és a középkonzolon elhelyezett modern vezérlőpanel sportosságot hirdet – ahogyan az alapfelszereltségként kínált sportülések és a bőrözött sportkormány is. A tetőív kialakítása, a magasra húzott középkonzol és a műszerfal vonalvezetésének ajtókárpitokon is alkalmazott, lágy folytatása mindkét első ülésben kagylószerűen körülölelő hangulatot teremt.

marci_hatil

Csomagterének térfogata 390 liter. A csomagtér nyílásának alsó peremét a tervezők a közvetlen elődmodellhez képest 35 milliméterrel lejjebb helyezték. A csomagtér funkcionalitása a hátsó üléssor 40:20:40 arányban osztott háttámlájának ledöntésével fokozható tovább. Nincs is jobb, amikor az ember mögött ott pihen a bringa, így ha a vezetés tiszta, felhőtlen és felelősségteljes öröme már nem elég, bármikor jöhet a tekerés öröme.

marci_bicikli

Hogy megy?
Isteni a 2 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres benzinmotor 245 lóerő (180 kilowatt) maximális teljesítménnyel és 400 Nm csúcs forgatónyomatékkal. Az üresen 15 mázsás BMW 230i Coupé klasszikus hátsókerék-meghajtást kínál (kérem vigyorogni! Szépen dobálja a tomporát…), a hajtáslánc rendszerreakcióit és emisszióját pedig hengerfejbe integrált kipufogócsonk és a BMW TwinPower Turbo technológia fejlett turbófeltöltő rendszere optimalizálja. Az erőforráshoz alapfelszereltségként nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó társul. A felszereltségi tételek és funkciók sorát kormány mögötti váltófülek és rajtprogram színesíti, amely a 230i Coupét 5,9 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre.

marci_vezetes

Milyen vezetni?
Sportosságának a kompakt méretek, a karosszéria és a futómű intelligens könnyűszerkezetes járműépítési vezérelvei, a közvetlen elődmodellhez képest több mint 12 százalékkal nagyobb torziós merevség, 50:50 arányú tengelyterhelés-elosztás és az optimalizált aerodinamikai tulajdonságok egysége ágyaz meg, miközben agilitása, precíz kormányozhatósága és kanyarsebessége kiváló.

marci3

Az BMW 230i Coupé sportos vezethetőségét kifinomult futómű-technológia garantálja: a felhasznált alkatrészek többségét eredetileg a BMW 4-es sorozat modelljeihez fejlesztették ki, így a mérnökök azokat az új BMW 2-es Coupé sajátosságaihoz hangolva építették be a kompakt modellbe. A kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első kerékfelfüggesztést és az ötkaros hátsó kerékfelfüggesztést a súlycsökkentés minimalizálását és a feszesség optimalizálását szem előtt tartva alakították ki. A modell sportos agilitását és menetkomfortját már az alapfelszereltség részeként rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók fokozzák, amelyek nagyobb útegyenetlenségeknél a rugóúthoz igazodva képesek kontrollálni a karosszéria kilengéseit és megakadályozni a hullámzó mozgást. A technológia az útfelület kisebb egyenetlenségeit enyhébb lengéscsillapító hatásokkal reagálja le – persze, az elképesztően rossz minőségű magyarországi utakon sokan vágynának adaptív futómű után – ám a BMW nem ad ilyent ehhez a modellhez. Nekem nem is hiányzott. A kátyúktól féltem. Nagyon. Szerencsére megúsztuk.

marci2

Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M sport futómű a rugók és a rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók még gyorsabb rendszerreakcióját kínálja, változó áttételű sport kormányművel kiegészítve. A kormányzás lehetne sokkal közvetlenebb, de ma már ilyent nem is kíván az ember, mert tudja, hogy egyszerűen kihaltak azok a szakik, akik egy normális kormányművet sportosra tudnak hangolni. Talán Japán eldugott falvaiban van még egy-kettő…

marci1

Mennyibe kerül?
2-es kupénk 15,5 millió forint leszurkolása után lehet, a 218i 156 lovas. A tesztelt 245 lovas 230i alapára 17,95 millió forint, az extralista elég hosszú, könnyedén 23 millió forint körül áll meg az ember, ha beindul a képzelete. Ennyi pénzért ilyen jó autót nem ad másikat a BMW. A 230i a legegyszerűbb és legkönnyebben elérhetőbb bajor örömforrás. Ráadásul nemrég újult meg (hirtelen), tesztünk még a korábbi, 2024-es ráncfelvarrás előtti változat.
Pici üröm az örömben, hogy a kettes kupé csak négy csillagot szerzett 2022-ben az EuroNCAP töréstesztjén, biztonsági arzenálja ennek ellenére teljesnek tűnik.

marci_8

Közvetlen elődmodelljéhez képest az új BMW 2-es Coupé az intelligens vezetést támogató rendszerek jelentősen szélesebb portfólióját nyújtja. A modellhez a gyártó alapfelszereltségként kínálja a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszert, a sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszert, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert és az automata fékező funkcióval dolgozó tempomatot is. Az alapfelszereltségként kínált, teljes LED-technológiás első fényszórókat a tesztautóban elvakítás-mentes intelligens távolságifény-asszisztenssel dolgozó, adaptív LED-technológiás első fényszórók váltották.

marci7

Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető tételek között megtalálható a sávváltásra figyelmeztető rendszerrel, a hátsó ütközést megelőző rendszerrel és a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel dolgozó vezetéstámogató csomag, a manuális sebességkorlátozás-asszisztenssel és az aktív tempomat, a parkolássegítő rendszer, a tolatási segédlet, a tolató- és felülnézeti kamera.

Kép és szöveg: Biró Csongor

marci_fogyasztas marci5