Sokat ígér és sokat is ad a legkisebb bajor kupé terepjáró felpaprikázott M-es változata. Igaz, hogy csak négyhengeres, de olyan dögös, ütős és akkorát szól, hogy odaképzelünk további kettőt.
Hogy néz ki?
Határozott kiállású, nagyobbnak látszik, mint amekkora és ezt hangsúlyozza is minden szegletében. Az X6 kicsinyített mása, a dizájn kissé túlzó, de látványos. Nem tervem minden BMW-nek nevet keresni, de erre a kocsira illik a Teodor név.
A BMW X2 194 milliméterrel hosszabb (4554 milliméter), 21 milliméterrel szélesebb (1845 milliméter) és 64 milliméterrel magasabb (1590 milliméter), mint elődje. A tengelytávolság (2692 milliméter) és a nyomtávok (1677 milliméter elöl és 1679 milliméter hátul) növelése jót tett az utastér helykínálatának és a csomagtér tágasságának egyaránt. A puttony térfogata 560-1470 liter között változtatható, nem kell mondanom, hogy az országúti bringám könnyedén befért (az első kereket azért kivettem, hogy ne kínlódjak túl sokat).
A sokkoló külső visszafogott, de mégis sportos belsőt takar, az X1-esben megismert utastér kellemes és jól használható, hosszabb utazást is bevállalhatunk benne. A sportülések kényelmesek, van elég tároló, az ergonómiára nem lehet panasz, a hatalmas érintőképernyő kaotikussága kiismerhető – a klíma kezelése azonban továbbra sem a legjobb, hiányoznak a közvetlen gombok. Az anyagminőség és az illesztési pontosság tökéletes, az X2-őt Németországban gyártják. A kormány jó fogású nagy méretű, a piros színű középjelző vonzó, de a kormányzás érzete ettől persze még nem lett sportautós.
Hogy megy?
A teljesítményre optimalizált BMW X2 M35i xDrive modell sportosságát hátulnézetből a kipufogórendszer M-specifikus, dupla ikervégződése nyomatékosítja. Az M Sport aerodinamikailag optimalizált karosszériaelemekkel fűszerezi meg a sportos hangulatot. Az opcionális extrafelszereltségek között az M Sport Pro csomag is megtalálható, többek között a BMW M magasfényű külső felszereltségi csomag kibővített tételeivel, a fejlett világítási opciókkal, hátsó légterelő szárnnyal és a vörösre fényezett féknyergekkel dolgozó BMW M sport fékrendszerrel. Az X2 M35i nálunk Európában 221 kW / 300 lóerő maximális teljesítményre képes (maximális forgatónyomatéka 400 Nm), 2.0 liter hengerűrtartalmú, soros négyhengeres benzinmotorral (az Egyesült Államokban és más piacokon 233 kW / 317 lóerő maximális teljesítménnyel).
Az üresen közel 18 mázsás csúcsmodell 5,4 másodperc alatt abszolválja a nulla-százas sprintet (végsebessége eléri a 250 kilométer/órát), M-specifikus futómű-hangolása pedig BMW xDrive intelligens összkerékhajtással dolgozik együtt. Az alapfelszereltségként kínált adaptív M futómű nem csupán a modell agilitását, de menetkomfortját is fokozza. Az autót kiváló vezetni, példásan összerakott jószág, a kipufogók helyett a hangszórókból érkező sportos hang csalódást kelt – de ezzel sok más márka sportos és sportautóival így vagyunk.
Milyen vezetni?
A legújabb BMW elődjénél hosszabb tengelytávolságot és szélesebb nyomtávokat kínál, miközben az első tengely szimpla ágyazású lengőkarra támaszkodó MacPherson rugóstaggal kialakított kerékfelfüggesztése és a hátsó tengely háromkaros kerékfelfüggesztése egyaránt célzott módosításokat kapott. A hajtásfüggő kipörgés-korlátozás az alapfelszereltségének része. Újdonság továbbá az integrált fékrendszer és az első tengely rugóút-szinkronizált lengéscsillapítása.
A futómű normál módban elfogadhatóan rugózik, de a 21 hüvelykes kerekek miatt rossz, kátyús úton rémálom vele a közlekedés. Tempós kanyarokat bírja, de a túl könnyed, gyerekesen játékos kormányzás nem illik sportautóhoz. Bármennyire erős és bármennyire sportosan néz ki, az X2 M35i xDrive nem sportautó, csak egy extrovertált macsó, aki nem bír a tesztoszteronnal és a benzinnel. A fogyasztásra amúgy nem lehet panaszom, a kezdeti 10 literes slukkolás a közel 1600 kilométeres teszt végére megszelídült és 9 literrel zártuk a hetet.
Sportmódban csattog a betonkemény futómű, a kormány is felkeményedik, de nem eléggé, a gázreakció azonban olyan élénk, hogy komoly önuralom kell, ahhoz, hogy visszafogjuk magunkat és ne száguldozzunk. Az összkerékhajtás partner a kanyarvadászatban, de a profik érzik az X2-őn, hogy elsőkerekesnek készült. A kipufogónak van ugyan hangja, de amint már korábban megjegyeztem, a csatazaj nagy része nem onnan, hanem a harman/kardon hangrendszerből érkezik.
Mennyibe kerül?
Bár X2-esünk lehet már 16,2 millió forintért is, a combos változatért alaphangon 22,7 millió forintot kérnek el, a egekig extrákkal megpakolt tesztautó ára pedig megközelítette a 29 milliót.
Kép és szöveg: Biró Csongor/BMW