Volvo EX30 teszt: üde színfolt a villanyautók között

Volvo EX30
Nemcsak a színe vadító, hanem a lénye is vonzó. A Volvo EX30 igazi különlegesség, nem csoda, hogy felrázza az elektromos kompakt szabadidő-autók piacát. Egyelőre Kínából érkezik, de hamarosan megkezdődik a modell európai gyártása is. 

Hogy néz ki?

A Volvo EX30 hossza 4,2 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,65 méter, szabad hasmagassága 0,165 méter, fordulókörének átmérője 10,7 méter, légellenállási együtthatója 0,28. Csomagtartója nem túl nagy, alaphelyzetben 318 literes (lehajtott hátsó ülésekkel 904 literes), az üresen 19 mázsás kocsi orrában is van tároló, de az csak 7 literes, az egyik kábel begyűrve épp befér. Vontatásban nem gyenge, 1,4 tonnás fékezett utánfutót húzhat hivatalosan.

v7

Jól néz és tetszik az Zeeker X és a Smart 1 platform testvére, legyen szó a külsejéről vagy a belsejéről. Kívül-belül szép. Ritkán mondok ilyent, de igaznak érzem. A mohasárgának nevezett fényezés feltűnő, a fém ajtóbehúzó, a svéd dizájn legjobb mestereit idéző utastéri megoldások, a melegséget árasztó gyapjú ülések és újrahasznosított anyagokból készülő kárpitok pedig kedvemre valók. Az élére állított, 12,3 hüvelyk képátlójú tablettől persze frászt kapok, de ez a nemszeretemadigitálisvezérléstigazigombokatakarok attitűd nem vezet semmire, tudom. Mégsem könnyű az autó fedélzeti menüjének a kezelése. Csak egy példa: a külső (keret nélküli) visszapillantó tükröket is innen a középső (nincs is más) Google alapú kijelzőn kell beállítani. Nem könnyű művelet. Plusz minden mást is. Isten hozta 2024-ben! Szoftveres fennakadást a rövid, kevesebb, mint egyhetes teszt során nem tapasztaltam, de ahogy olvasom, rengeteg szoftverfrissítést adnak ki a kocsihoz, mert van baj vele rendesen.

v-tablet

A többfunkciós könyöklő igen praktikus, mondanom sem kell, hogy a kesztyűtartót is a képernyőt nyomogatva nyitjuk – nem hagyományos megoldás. Az ablakemelők is ezen kaptak helyet (hogy szidtuk régen emiatt a Daciát), a négy ablakot összesen két gombbal húzhatjuk le, Volkswagenekből ismerős ez a megoldás (nem túl praktikus). Az autó nyitása és zárása, sőt elindítása is érintésmentes. Ha a közelébe érünk üdvözöl és nyílik, távozáskor záródik – ha nem merült le az elem a gyufás skatulya méretű és formájú kulcsban. Nincs indítógomb, menetválasztóval indulunk, előre vagy hátra, a parkolóállást a kormány jobb oldalán található kapcsoló végének megnyomásával tudjuk aktiválni.

v5

Az utastér hátul kissé szűkös, nagyobb családoknak nem alkalmas az autó, vagy ha igen, összébb kell húzni a lábakat. Az ülések kényelmesek, az autó szaga mesés, letisztult, üde, befogadó, otthonos.

v_utaster

A környezetvédelmet tényleg komolyan gondolták a kínai Geelynek hasznot termelő svédek: az autóban használt műanyagok hatvan százaléka (volumenben) korábban más módon szolgálta az emberiséget, többségük italos palack formájában. Az alumíniumötvözetek negyede, és egyes források szerint az acélok 17 százaléka is újrahasznosított.

v4

Hogy megy?

200 kilowatt, azaz 272 lóerő maximális teljesítményt ad a Volvo, az egymotoros változatban a  legnagyobb nyomaték 343 Nm. A farmotoros Volvo álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 5,3 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 180 kilométer/óra.

v2

Elméleti hatótávja 480 kilométer, valós használatban 400-450 kilométer kiautózható a teljesen feltöltött akkuból, autópályán és klímával/fűtéssel ennél jóval kevesebb. A 250 kilométeres, főleg városi teszt során 16 kilowattórát fogyasztott klíma nélkül a Volvo 100 kilométerenként.

v_fogyasztas

Alapáron 11 kilowattal táplálható váltakozó áramú töltőn, de felárért 22 kilowattos opció is választható (a tesztelt Ultra felszereltségben ez alapáras). Egyenáramon legfeljebb 153 kilowatt teljesítménnyel tölthető.

v_hatotav

Milyen vezetni?

Mivel hátsókerék-hajtású, a vezetési élmény garantált ekkora teljesítmény mellett. A kormányzás feszessége két fokozatban állítható, a fékek jól és határozottan adagolhatók.

v1

Kényelmes az elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros futóműve, nem ráz, erőszakos kigyorsításokat és a városi eszement szlalomozást is bírja. Városon kívül azonban már nem annyira májer a kocsi, kanyarokban erősen dől a puha futómű, az első szerpentinen kiderül, hogy nincs összhangban a temérdek lóerő a felfüggesztés hangolásával.

v_ezetes

A volvósok nem variáltak, az autóban nincsenek menetmódok, erősebb regeneratív visszatöltés (B fokozat), egypedálos üzemmód. Csak beülünk és hajszoljuk az elektronok segítségével a kilométereket. Vigyorgó arccal, az élettel elégedetten.

v_6

Mennyibe kerül?

Az állami támogatást jól használta ki a Volvo, pont akkor vezették be az EX30-ast, amikor végre a kormányzat meghirdette a kedvezményes céges vásárlást. Jól is fogy az autó, a legnépszerűbb támogatott modellek közt van annak ellenére, hogy nemrég árat emeltek a svédek.

v_hatul

A kocsi alapára egy motorral és a nettó 49 kilowattórás lítium-vasszulfát akksival 15,13 millió forint, a nagyobb, nettó 64 kilowattórás lítium-nikkel-mangán-kobalt elemmel 17,23 millió forint, kétmotoros változatban 19,73 millió forint. A tesztelt Volvo EX30 Single Extended Ultra változat alaphangon 19,93 millió forintba kerül.

Kép és szöveg: Biró Csongor

v_koltozes_csomagtarto v_csomag