Mini Countryman C teszt: szépnek szép!

Mini Countryman C
Új köntösbe öltöztették a legnagyobb Minit, de a Countryman maradt ugyanolyan masszív, kompakt és kiválóan összerakott autó, mint volt. Utastere teljesen megújult: különleges, finom, eredeti és vidám. A hajtáslánc sokoldalú, elérhető dízel-, benzines és elektromos motorral. Ezúttal a benzines alapváltozatot teszteltük – gazdagon fűszerezve.

Hogy néz ki?

Az új, immár csakis Németországban (Lipcsében) gyártott Mini Countryman 4433 milliméter hosszú, 1843 milliméter széles és 1656 milliméter magas, tengelyek közötti távolsága 2692 milliméter, légellenállási együtthatója 0,26. A kerekek akár 21 hüvelykesek is lehetnek. Mondjuk, már a 20-as felnikkel is kínszenvedés a magyar utakon közlekedni.

Mini Countryman

A Mini Countryman harmadik nemzedéke tovább nőtt, elődjéhez képest 18 centivel lett hosszabb. A hátsó ülések 13 centiméteres távban csúsztathatók előre és hátra, így választhatunk nagyobb lábteret vagy nagyobb csomagteret. A három részre osztott háttámla egyenként állítható és hat állásban, akár 12 fokig dönthető. Lehajtott hátsó ülésekkel az alapesetben 450 liter térfogatú csomagtér 1450 literig bővíthető, ezáltal még a terjedelmes tárgyak is könnyedén elférnek benne.

hatsolampak

Az ülések kialakítása csak az átlagos testmagasságú emberekre passzol, az ülőlap rövid, az integrált fejtámla magassága nem állítható. Bár nem vagyok magas, nem sikerült a tarkómat nekitámasztanom, pedig én úgy szeretek vezetni. Az ülések fűthetők, de szellőztetést nem lehet rendelni.

utaster

Új formanyelv öltözteti (a LED-es külső világítás vicces unionjackes gegeket villant nyitáskor és záráskor), utasterének kényelmét és prémium hangulatát innovatív anyaghasználat fokozza. A széleskörű személyre szabhatóságról négyféle felszereltségi szint gondoskodik. A leggazdagabban felstafírungozott változatot vezettük elképesztően egyedi és elegáns belsővel, valamint olyan technológiai arzenállal, amely már nem is autókra, hanem inkább számítástechnikai és szórakoztatóipari eszközökre jellemző. Csak egy példa: a hallgatott zeneszám közben akár scratch-elni is lehet a kör alakú, 240 milliméter átmérőjű oled kijelzőt tapogatva, a saját telefonunkat konzolként használó, hálózatba kötött, többszereplős videojátékról nem is beszélve. Ilyenkor az autó egy játékterem, a megfelelő fény- és hanghatásokkal. Töltés közben nem rossz ezzel elütni az időt, de nekünk ezúttal nem kellett kábelekkel bajlódni és elektromos töltőt keresni, a tesztautót háromhengeres, 1,5 literes benzinmotor hajtotta, kellő vehemenciával.

szellouo

A szövettel borított műszerfal (a bumfordi kormány harmadik, alsó küllője is szövet) nagyon tetszett, este a rajta átszűrődő egyedi hangulatvilágítástól pedig majdnem berosáltam. Dizájnban nagyon erős a Mini, az autóipari szereplők közül csak a francia DS tudja tartani a lépést vele. Hogy melyik dizájnosabb, azt döntse el mindenki maga. Nekem mindkettő bejön. A motorindítás slusszkulcs-elfordítás imitációval történik, menetmódból több van, de ezúttal nem a vezetés minősége változik meg inkább, hanem a kijelző és a beltér tartalma.

vezetes

A kör alakú oled kijelző (gyártója a dél-koreai Samsung) látványos, a tartalma gazdag (az Apple CarPlay négyzetes képernyője sajnos elég kicsiben jelenik meg, tömzsibb ujakkal szinte lehetetlen eltalálni mozgó autóban az ikonokat), de a klíma csak onnan vezérelhető, ami rontja az autó ergonómiáját, furcsa, hogy az előre és hátra tologatható könyöklőben nincs tároló, igaz, a középkonzol alján található, szövettel burkolt kincsesdobozka mindenért kárpótol. Tökéletes kulcs- és kacattartó. Vinném magammal a lakásba.

Hogy megy?

A márka a C és az S típusjelölések segítségével különbözteti meg a Countryman benzinüzemű modellváltozatainak teljesítményszintjeit. Az összesen 170 lóerő (125 kW) maximális teljesítményre képes, villanymotorral támogatott benzinmotor (csúcsnyomatéka 280 Nm) 8,3 másodperc alatt gyorsítja fel a modellt álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 212 kilométer/óra. A lágy hibrid technológia részben tárolja a lassulások során felszabaduló energiát, hogy majd a kigyorsítások közben azt felhasználva 14 kW többlet teljesítménnyel támogassa az amúgy csak 115 kilowattos belsőégésű erőforrást (156 lóerő). A szíjhajtású önindító-generátor legnagyobb forgatónyomatéka 55 Nm. Az energiát tároló, a villanymotornak tápot adó lítiumion-akkumulátor kapacitása 0,9 kilowattóra.

mini2

Egyes motorverziókhoz (például a 218 lóerős, négyhengeres benzinmotorral szerelt S ALL4 modell) alapáron jár az összkerékhajtás. Az UKL-padlólemez (Untere Klasse) 4×4-es rendszerében az első kerekek hajtása a hangsúlyos.

Milyen vezetni?

A karosszéria 202 milliméteres szabadmagassága és a dinamikus futómű-technológia még járatlan utakon is magabiztos menetdinamikát diktál, de a rossz, kátyús magyar utakon azért csak óvatosan repesszünk a 20 hüvelykes felniken. A futómű elöl-hátul független, elöl rugóstagos MacPherson szerkezetű, hátul négylengőkaros. Fordulóköre nagy ezeken a malomkerekeken, de a parkolósegédekkel, kamerarendszerrel mégsem kín a parkolás.

indito

Kanyarban nagyon stabil az autó, jó vezetni. Egyedül az amúgy is steril kormány hajtási befolyásoltsága nem tetszett, hirtelen gázadásra bizonytalanul riszál az első tengely, előzésnél erősen kell markolni a kormányt és figyelni kell, hogy megfelelő távolságot tartsunk kigyorsításkor a megelőzött autótól. A turbólyuk érezhető, kis tétovázás után – ezt a lassú váltó számlájára is írhatjuk – azonban nagyon megindul a kocsi. Túlságosan is.

Számos vezetéstámogató rendszere közül az egyik leghasznosabb a vetített kijelző. Szélvédő helyett az autó műanyaglapkára vetíti az információkat a látóterünkbe. A kocsiból amúgy is jó a kilátás, tágas, jól rálátunk a forgalomra.

dobozka

A motor hangja visszafogott, a háromhengeres zakatolása alig hallatszik be az utastérbe, jó a zajcsillapítás, még 150 kilométer/óra sebességnél sem zavaró a menetzaj. A harman/kardon hangzórendszer kiváló minőségben szól.

Az üresen 16 mázsás Mini Countryman C étvágya városban nagy, ott 9 liter fölötti fogyasztást mértem, de amint kimegyünk az országútra ez jelentősen normalizálódik. A több mint 700 kilométeres tesztelés során 6,7 literes fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép.

Mennyibe kerül?

Sose volt olcsó autó a Mini Countryman, a friss sem az, sőt, elég drága: 13 millió 490 ezer forint a háromhengeres benzines alapára. A tesztelt, extradús változat ára eléri a 19 millió forintot.

kilincs

Utolsó megjegyzésként engedjék meg nekem, hogy megosszam egy tapasztalatomat: nem jó aludni a Countrymanben. Se elöl, se hátul, se hosszában, se keresztben – ráadásul a belső világítást is nehéz kiiktatni. Fesztiválozók, sofőrszolgálatot drágálók, szerelmi fészekből spiccesen kiugrók, pecázók, vadászok figyelem, semmi kényelemre ne számítsanak! Ugyanakkor az országúti bringám simán befért lehajtott ülésekkel. Székely bringások, szevasztok!

Kép és szöveg: Biró Csongor

csomagter