A kérdés rossz, hisz az Opel Corsa ugyanolyan jó kis kocsi nyolcfokozatú automatikus váltóval és hatfokozatú kézi váltóval egyaránt. De mivel egymás után teszteltem őket, nézzük a tapasztalatokat.
Hogy néz ki?
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, a Zaragozában összeszerelt Opel Corsa picit mégis más, mint a konszernhez tartozó kisautó. Kis motorja, de nagy szíve van. Az egyliteres, 100 lovas, automatikus váltóval szerelt verziót teszteltem először. 2500 kilométert mentem vele, miközben megmásztunk pár 2000 méter fölötti hágót.
A 2019-ben érkezett, azóta Peugeot-alapú Corsa hatodik generációja a 2023-ben esett át ráncfelvarráson. Megkapta az Opel új arcát (Opel Vizor), amely GS kivitelben fényes fekete, ami jól mutat a vörös fényezéssel. A kézi váltós változat esetében ez pech, hisz a kocsi színe fekete, a fekete feketén pedig nem mutat túlságosan jól. A logót sem lehet látni, az is fekete. Messziről arról ismerjük fel, hogy nem ismerjük fel… Hátulról könnyebb a helyzet, ott látványos felirat jelzi a nevét. Méretei nem változtak, az Opel Corsa hossza 4,06 méter, szélessége 1,77 méter, magassága 1,44 méter, tengelyek közötti távolsága 2,54 méter, fordulókörének átmérője 10,74 méter (nem a legjobb érték a kategóriában). A csomagtér 309 literes, ledöntött, 2/3-1/3 arányban osztott hátsó ülésekkel 1081 literesre bővíthető. Jó hír, hogy két személy sok csomaggal simán autózhat hetekig, sőt, magam mögött még az országúti kerékpár is ott pihenhetett, igaz ehhez le kellett szednem az első kereket.
Az utastér komorságát a frissített tartalmat adó információs- és szórakoztató rendszer 10 hüvelykes kijelzője töri meg, a digitális középső műszeregység is új a Corsában. Ugyan fizikai gombokról is tudjuk vezérelni a klímát, de sajnos nem minden funkciót, a szellőztetés irányát csak a kijelzőn tudjuk beállítani. Az Apple CarPlay és az Android Auto egyaránt működik vezeték nélkül.
A sportosra tervezett ülések (ezek járnak a GS-szinthez) átlagosak, ahogy a kocsi kényelme is csak átlagos, az első ülések és a kormány is fűthető (GS felszereltséggel jár, de amúgy ezek feláras tételek). Hosszabb út fárasztó a hátnak és a deréknak, az Astrában és a nagyobb Opelekben megismert ergonomikus ülések hiányoznak 8-900 kilométeres etapok megtétele után. Hátul kissé szűk a kocsi – bejutni sem könnyű a lyukon.
Hogy megy?
Akinek kevés lenne a 100 lóerő (percenként 5500-as tengelyfordulaton) és a 205 Nm nyomaték (percenként 1750 fordulaton), gondoljon arra, hogy a belépőmodell még ennél is gyengébb, pusztán 75 lovas. A háromhengeres, 12 szelepes, vélhetően Szentgotthárdon gyártott, 1199 köbcentis erőforrás turbós (fix lapátgeometriájú) és 100 lóerőt teljesít, a manuális váltó hatfokozatú, az automatikus nyolcfokozatú, Aisin gyártmány, és a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható.
A kézi váltóval szerelt változatot alkalmam volt kétszer is tesztelni, az első próbán azt tapasztaltam, hogy néha akadozik, míg mintegy 5000 kilométerrel és pár hónappal később vezetve ugyanazt az autót semmi ilyent nem vettem észre, sőt. A motor halk alapjáraton és kihúzatva sem vészes a hangja, néha, ha megfelelő a széljárás férfias morgást hallat. Van sport gomb (de minek?), alig változik valami tőle (picit élénkebb a gátreakció és határozott a motorfék), csak érzésre tűnik kissé hangosabbnak – de valójában nem az. Placebo.
A manuális változat nagyjából 11,75 mázsás, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,9 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 194 kilométer/óra. Fogyasztása kedvező a pénztárcánkra, a közel 1500 kilométeres tesztelés során 5,5 liter benzint fogyasztott a kocsi átlagban 100 kilométerre vetítve. Az automata változat sokat futott autópályán és alpesi utakon, de a fogyasztásra nem lehetett panaszom állandó klímázás mellett sem: 6,2 litert égetett el 100 kilométerenként a drága olasz/osztrák és a kevésbé drága német/magyar benzinből. A tartály mindkét modellben 44 literes.
Az automatikus váltós Corsa tömege 1203 kilogramm, a 0-100 kilométer/órás sprintidőt pedig érezhetően lassabban teljesíti, 10,8 másodpercre van szüksége. A motor hangos felpörgésétől nem kell tartanunk: 50 kilométer/órás tempónál 1600-at forog a főtengely, 90-nél hetedikben 1900-at, 130 kilométer/óra sebességnél 2200-at forog a főtengely, immár nyolcadikban. Végsebességben nem marad el a kézi váltóstól, legfeljebb 192 kilométer/órás tempóval haladhatunk – ezt én meg is tettem a német autópályán.
Mivel szerszám nélkül is leszedhető vonóhoroggal is szerelhető (felára 341 ezer forint), nem mellékes adat, hogy az Opel Corsa 1,2 tonna fékezett, 0,58 tonna fék nélküli vontatmányt húzhat. Mindkettőre igaz ez.
Milyen vezetni?
A kormányzás átlagos, az Alpokban sem érezzük úgy, hogy közvetlen, sportos lenne a kocsi. A futóműve siralmasan teljesít a szánalmasan rossz magyar utakon. Ugyanezt azonban sem Erdélyben, sem Dél-Tirolban, sem Ausztriában és persze Németországban sem tapasztaltam. A hazai kátyúkkal megküzd, nem kedveli a nyomvályúkat, de nem barátkozik a töredezett aszfalttal sem. Városban és finom aszfalton barátságos az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés, a fekvőrendőröket meglepően jól kezeli.
A fékek elfogadhatóan lassítanak, a hátsók dobfékek. A kézifék a manuálisban valódi, aki szereti hóban veretni, az télen örülni fog neki.
Az automatával szerelt változat érezhetően lomhább, van viszont eco, azaz takarékos, normál és sport menetmódja, utóbbiban kissé fickósabban kapcsol az automatika, de nem adja a kézi váltós verzió lendületét így sem.
Mennyibe kerül?
Takaros felszereltségi csomagot és öt év garanciát (vagy 100 kilométert) kap alapáron is a Corsa vásárlója. Felár nélkül jár a vezetéstámogató csomag, amely tartalmaz sebességtartót, a sebességkorlátozást felismerő, a gyalogos- és kerékpáros azonosítást és automatikusan vészfékező rendszert, valamint aktív sávtartót, fáradtságjelzőt és tempomatot – ez viszont nem adaptív.
A hazai autópiac egyik legolcsóbb autója a 6,79 millió forintért kínált 75 lovas motorral és ötgangos váltóval szerelt belépő Corsa. A GS felszereltséggel szerelt 100 lovas változatért (400 ezer forint a 25 lóerő felára) közel 7,9 millió forintot kell kifizetni – igaz, a tesztautó még nyomokban tartalmaz pár extrát. Hasznos az oldalanként 7-7 diódával világító mátrixos LED-fényszóró. Éjszaka ezek parádésan világítanak – kisautók között ritka technológia még mindig, de az alap LED-es fényszóró is megfelel a célnak, jól teríti a fényt.
Automata Corsánk 7,79 millió forintért lehet, a GS felszereltség felára 680 ezer forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor