Sokat mentem vele, intenzíven használtam, kerestem a határait, de a kis benzintankján kívül nem találtam fogást rajta. Ma ez a legjobb kisautó a magyar autópiacon.
Hogy néz ki?
Nemrég frissült az immár 25 éve az utakon futkározó, immár negyedik generációs modell, de ez alig látszik rajta (a korábbi egy ledes egység helyett például oldalanként már három van), mert már az elődje is dögös. Hossza 3,9 méter, szélessége 1,75 méter, magassága 1,5 méter, tengelytávja 2,6 méter. Minden porcikája erőtől és büszkeségtől duzzad. Ezt a különlegesen kék fényezés (neptun kék) csak erősíti, a japán kisautó eleganciáját emeli.
Az ülések jól tartanak, kényelmes autó a Yaris, de egy háromórás vezetési etap után nem szálltam ki túl frissen. Az utastér modern, a beltérben alkalmazott anyagok minősége jó. Műszeregysége a Premiere Edition csúcsfelszeretlségben 12,3 hüvelykes, a négy különböző stílusú grafikai megjelenítés tartalma testre szabható. A kapcsolók és gombok ergonómiájára nem lehet panasz, a klíma külön konzolon állítható, a 10,5 hüvelyk képátlójú érintőképernyőn a vezetés biztonságához nem szükségszerű funkciókat állíthatjuk. A telefontükrözés vezeték nélkül is megy. A színes vetített kijelző az iPhone és a kocsi saját navigációjának utasításait is mutatja. Nagyon menő!
Amilyen jó elöl ülni, olyan szűk a hátsó fertály, még az ajtó is kicsire nyílik. Ember nem is utazott mögöttem, annál inkább az országúti kerékpárom, amely az első kerék levételét követően simán befért. A csomagtartó átlagos, vagy inkább annál kisebb, 286 literes. A hátsó ülések támlái osztottan dönthetők, igaz, nagy lépcsőt képeznek.
Hogy megy?
Az új „Hybrid 130” nevű motorverzióval igazán a fürge a Yaris (a gyengébb hibrid változat 116 lovas). Az 1,5 literes hibrid rendszerben a legfontosabb változás egy új hibrid tengelykapcsoló bevezetése egy nagyobb teljesítményű elektromos motor-generátorral (teljesítménye 59 kW-ról 62 kW-ra nőtt), valamint a teljesítményvezérlő egység (PCU) szoftverének és hardverének módosítása. Az eredmény a rendszer összteljesítményének 12 százalékos növekedése, 116-ról (85 kW) 130 lóerőre (96 kW).
Nemcsak az adattáblában szereplő teljesítményadat javult, hanem a valós felhasználás során tapasztalt képességek is, amit többek között a kettes számű (két villanymotor is segíti a hajtást: Az MG 2 az első kerekekkel áll kapcsolatban, képes a jármű hajtására. Az, hogy a villanymotor milyen fordulatszámmal hajtja meg a kerekeket, meghatározza azt a legnagyobb sebességet, amellyel a gépkocsi elektromos üzemben haladhat. Az MG 2 ezért kulcsfontosságú szerepet játszik az autó emissziómentes haladása szempontjából. Az MG 1 a benzinmotor indításában, illetve az akkumulátor töltésére használt elektromos energia előállításában jut szerephez.) villanymotor maximális forgatónyomatékának 30 százalékos növekedése tesz lehetővé: 141 Nm-ről 185 Nm-re nőtt a nyomaték, amely a teljes fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll.
Mindez jobb gyorsulást eredményez: fél másodpercet javult a 0-100 kilométer/órás referenciaérték, amely így 9,2 másodperc. Hasonlóképpen javult a teljesítmény a rugalmasság terén, amely az előzéseknél fontos: a 80-120 kilométer/órás tempóváltást 7,5 másodperc alatt teljesíti az autó. Végsebessége 175 kilométer/óra.
A közel 12 mázsás kocsi már-már kellemetlenül keveset fogyasztott, pedig az 1300 kilométeres teszt felét autópályán tettem meg, állandóan ment a klíma és gyakran nem ültem benne egyedül. A végső fogyasztási adat a kezdeti 3,7-3,8 liter/100 kilométerről felkúszott 4,1 liter/100 kilométerre, ami jelzi, hogy van még lehetőség a benzinmotorban, csak a japánokra kell bízni a hatékonyságjavítást.
A Yaris kedvező fogyasztását támogatják az olyan funkciók, mint például a lejtmenet és a torlódások esetén alkalmazott prediktív töltöttségi szint vezérlés, amely a navigációs rendszer adatainak kombinációját felhasználva növeli a hatékonyságot.
A Yarisban a Toyota lítium-ion hibrid akkumulátort alkalmaz (0,765 kWh, azaz 4,3 Ah kapacitással), 177,6 V feszültséggel. A cellák száma 48. Ebből táplálkozva a 80 lóerős villanymotor akár a városban eltöltött menetidő 70-80 százalékában is képes hajtani a kocsit. Kompakt méreteinek köszönhetően az akkumulátor a 12 voltos akkumulátorral együtt elfér a hátsó ülések alatt, így nem rabol helyet a csomagtartóból.
Milyen vezetni?
Sokat ültem a Yarisban, főleg városban jó vele tekeregni, fordulékony (fordulókörének átmérője ideális gumikkal 9,8 méter), könnyű vele manőverezni. Országúton is jó vele menni, lehet vele haladni, hacsak nem nehezítik meg az életünket a magyar kátyúk. Azokon egyáltalán nem viselkedik szelíd módra a hátsó csatolt lengőkart hordozó Yaris, amíg a kis úthibákat elegánsan kirugózza, addig ezeken a gödrökön nagyot ugrik, a rövid rugóút végén pedig ott a csattanó. A fék erős, határozott, de a nagy melegben a Bridgestone Ecopia gumikkal nem voltam elégedett – számos esetben kellett vészfékeznek nyulak és őzek miatt -, elég sokat csúsztkáltam tehetetlenül.
A motorhang néha felerősödik, akkor nem jó, de mivel a forgalom jelentős részében a villanyhajtás érvényesül és a zene szépen szól a kocsiban – ezzel sem volt bajom.
Mennyibe kerül?
A Yarist gazdag alapfelszereltség és prémium kategóriákban megszokott funkciók jellemzik, legolcsóbban 7,8 millió forintért juthatunk (július végén érvényes kedvezménnyel 6,999 millió forintért) hozzá sima benzines, kézi váltós változatban. A legolcsóbb hibridért kedvezménnyel 8,3 milliót kell fizetni, a tesztelt erősebb verzió alapára 10,38 millió forint.
Mennyire biztonságos?
A Toyota Yaris új generációja még magasabbra tette a biztonság és könnyű használat szintjét a továbbfejlesztett Toyota T-Mate funkciókkal. Ilyenek: az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS), a proaktív vezetési asszisztens (PDA), az adaptív sebességtartó automatika (ACC), a sáv- és nyomtartó rendszer (LTA). A Yaris korszerű kamerával és radarral van felszerelve, amely a korábbinál messzebbre és szélesebb körben képes pásztázni, jelentősen növelve a baleseti kockázatok felismerését. Ez például azt jelenti, hogy az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) most már képes felismerni a frontális ütközés lehetőségét és az autó útjába kerülő tárgyak szélesebb körét, beleértve a gyalogosokat, a kerékpárosokat és – most először – a motorkerékpárokat is. A véletlen gyorsítást megelőző rendszer egy új biztonsági funkció, amely beavatkozik, hogy lelassítsa az autó hirtelen, véletlen gyorsulását, ha fennáll az előttünk haladó járművel való ütközés veszélye. Szintén újdonság a proaktív vezetési asszisztens (PDA), amelynek célja, hogy alacsony sebességgel haladva segítsen elkerülni az ismert balesetveszélyeket. A rendszer egyenletes lassítást biztosít, amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, mert egy lassabb járműhöz vagy egy kanyarhoz közelít. A PDA kormányzási asszisztenst is biztosít: amikor az autó kanyarhoz közeledik, a rendszer beállítja a szervorásegítést, hogy segítse a vezetőt a sima és stabil kanyarodásban. Az új vészmegállító rendszer (EDSS) támogathatja a vezetőt, ha rosszul lesz vagy egyéb okból cselekvőképtelenné válik. A sáv- és nyomtartó asszisztens bekapcsolásakor aktiválódik, és érzékeli, ha a vezető egy bizonyos ideig nem nyúlt a kormányhoz, nem fékezett vagy nem gyorsított. Kezdetben a rendszer hangos és vizuális figyelmeztetéseket ad, és ha a vezető továbbra sem reagál, a rendszer finoman megállítja az autót, bekapcsolja a vészvillogót és kinyitja az ajtózárakat.
Az opcióként elérhető biztonságos kiszállást segítő rendszer (SEA) vizuális és hangjelzéssel segít megelőzni, hogy az autó ajtaját véletlenül a hátulról közeledő járművek és kerékpárosok útjába nyissák az utasok. A hátsó ülés emlékeztető rendszer (RSRS) egy másik újítás, amely figyelmeztető és hangjelzésekkel emlékezteti a vezetőt, ha gyermeket vagy háziállatot hagyott a hátsó ülésen, így segítve csökkenteni a felforrósodó utastérből származó balesetek kockázatát. Az előzésmegelőző rendszer megakadályozza a másik jármű rossz oldalán történő akaratlan előzést (elhaladást), míg az előzetes lassítás/irányjelzővel összekapcsolt vezérlés pedig segít a vezetőnek abban, hogy előzés után biztonságosan, megfelelő sebességgel és a többi járműtől megfelelő távolságban térjen vissza a forgalmi sávba. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer úgy lett átdolgozva, hogy felismeri, ha a járművezető egy akadály (gyalogos vagy más közlekedők) kikerülése közben kilépett a sávból, és ideiglenesen megszünteti a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert. A sáv- és nyomtartó rendszer (LTA) sávtartó funkcióját újrakalibrálták, hogy természetesebb érzést nyújtson működés közben, és most már csak a sebességhatároló egy érintéssel történő beállítása elegendő ahhoz, hogy a közlekedési tábla felismerő rendszer által felismert közlekedési táblák szabályaihoz igazodjon. A sebességhatárokra figyelmeztető csipogás elviselhető, de ki lehet szerencsére kapcsolni – nem egyszerű, ezért én inkább megszoktam a jelzés hangját.
Kép és szöveg: Biró Csongor