A BMW 1-es sorozat új fejezetet nyit a bajor prémiumgyártó húszéves, kompakt szegmensben írt sikertörténetében. Idén világszerte közel félmillió egyes BMW kelt el, 2004 óta már több, mint 3 millió. Kipróbáltuk a negyedik generációt.
Lipcsében gyártják, osztrák motorokkal
A prémium kompakt kizárólag a BMW Group lipcsei gyárában készül, akár naponta 500 példányban. A BMW 2-es Gran Coupé, a BMW 2-es Active Tourer és a Mini Countryman hármasával kiegészülve Lipcsében naponta akár 1300 új autó is napvilágot láthat. Az újdonság fő piaca Európa (80 százaléka az eladásoknak a kontinensen történik), Németország viszi a prímet (40 százalék), második legfontosabb piaca a világon Olaszország (15 százalék) és Nagy-Britannia (12 százalék).
2018 óta a BMW Group lipcsei gyára szisztematikus bővítésen megy keresztül. Csak a járműgyártási területen további 900 ember alkalmazása várható, akikkel 2024 végére a lipcsei létesítményben dolgozó munkatársak száma mintegy 7 ezerre nő. A létesítmény ma éves szinten mintegy 350 ezer új autó előállítására képes – 100 ezerreel többre, mint korábban. Az üzem egyazon gyártósorán jelenleg két márka összesen négy modellsorozata lát napvilágot, háromféle hajtáslánc-technológiával, a motorjainak 70 százaléka a BMW Steyr-i üzemében készül.
Dinamikus formanyelv
Elődjéhez képest látványosan laposabb, mélyre húzott frontrészével az újdonság minden korábbinál intenzívebben helyezi előtérbe sportos adottságait. A lapos kontúrok mentén megtervezett BMW hűtőrács most először függőlegesen, illetve átlósan rajzolt lamellákat visel. Az alapfelszereltségként kínált LED-technológiás első fényszórók függőleges és enyhén nyíl alakú nappali menetfényekkel, valamint irányjelzőkkel dolgoznak. Az opcionális extrafelszereltség részeként mátrix távolsági fénnyel dolgozó adaptív LED-technológiás első fényszórók, kanyarfény-funkció és kék fényszóró-betétek is megrendelhetők.
Utasterét alapfelszereltségként bőr használata nélkül álmodták meg a tervezők. Progresszív hangulatát kiváló minőségű betétek és kellemes kárpitok, az automatikus váltó újratervezett előválasztó kapcsolója (a műszerfalról az összes gomb a kapcsoló mellé került) és az ívelt kijelző nyomatékosítja.
Alig nőtt
Közvetlen elődmodelljéhez képest az egyes külső méretei csupán kis mértékben változtak. A karosszéria 42 milliméterrel hosszabb (4361 milliméter) és 25 milliméterrel magasabb (1459 milliméter) lett. Szélessége változatlanul 1800 milliméter, tengelyek közötti távolsága pedig 2670 milliméter.
BMW M Performance modell egyedi teljesítménnyel
Az európai piacokon, opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Sport csomag és M Sport Design csomag még tovább fokozza az 1-es BMW menetdinamikai adottságait. M-specifikus stílusjegyei között a nagyméretű légbeömlőkkel dolgozó első lökhárító, a markáns küszöbtoldatok és a hátsó lökhárító háromdimenziós diffúzor eleme is megtalálható.
A paletta csúcsán a BMW M135 xDrive modell trónol jelentősen megnövelt teljesítménnyel. A BMW M modell meghajtásáról 221 kW / 300 lóerő maximális teljesítmény leadására képes, négyhengeres benzinmotor gondoskodik, amely az alapfelszereltségként kínált, sport kormányművel dolgozó adaptív M futómű és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás párosával 4,9 másodperc alatt teljesíti a nulla-százas sprintet. A BMW M Performance modell motorsportos génjeit vízszintes lamellákkal szerelt BMW M hűtőrács, fekete színű BMW M külső visszapillantó-házak és négy kipufogóvég hirdeti.
Az exkluzív M Technology csomag speciális lengéscsillapítókat, stabilizátorrudakat és padlólemez-merevítéseket, könnyűszerkezetes járműépítési megoldásokat, BMW M fékrendszert és 19 hüvelyk méretű, sport gumiabroncsokkal szerelt BMW M kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat kínál, kizárólag az új BMW M135 xDrive modellhez. Az M Sport Pro csomag és a típus-specifikus BMW M Performance alkatrészek az új BMW 1-es sorozat összes modellváltozatához elérhetők.
Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető sportülésekhez új Econeer kárpit is elérhető, amely újrahasznosított PET palackokból készül. A modellhez a BMW M sportülések is megrendelhetők, ahogyan a bőrszerű tulajdonságokkal rendelkező és látványos dekor-, illetve kontrasztvarrást viselő Veganza ülésfelületek is. Az M Sport csomag és a BMW M135 xDrive modell alapfelszereltsége Veganza/Alcantara kettős kárpitozást kínál. A hátsó üléstámla ledöntésével a csomagtér alapesetben 380 literes térfogata akár 1200 literig bővíthető (a BMW 120 és a BMW 120d modellek esetében 300–1135 liter).
Új motorok
Ahogyan a BMW M135 xDrive erőforrása, úgy az új BMW 1-es sorozat összes többi motorváltozata is a BMW Group legkorszerűbb, moduláris motorgenerációjának tagja. Az új BMW 120 (nincs már i betű a végén a motorvariáns jelzésére) háromhengeres benzinmotorjának és az új BMW 120d négyhengeres dízelmotorjának hatékonyságát, illetve azonnali teljesítmény-leadását 48 voltos indítógenerátorral dolgozó lágy hibrid technológia fokozza. Mindegyik erőforráshoz alapfelszereltségként duplakuplungos, hétfokozatú Steptronic automatikus váltó kapcsolódik.
125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményével a BMW 120 modell 7,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra. A 120 kW / 163 lóerő maximális teljesítményre képes, BMW 120d modell ugyanezt 7,9 szekundum alatt teljesíti. A négyhengeres BMW 118d modell 110 kW / 150 lóerő maximális teljesítményre és 8,3 másodperces nulla-százas sprintre képes.
Fejlett futómű
A megnövelt karosszériaváz-merevség és a feszesebb futómű-bekötési pontok az új 1-es BMW agilitását, pontos kormányozhatóságát és kanyardinamikáját is fokozzák. Az optimalizált kinematika szerint hangolt kerékfelfüggesztések, a nagymértékben előfeszített stabilizátorrudak és az új lengéscsillapítók egyaránt a fejlett futómű-technológia részei. Az első kerekek 20 százalékkal megnövelt csapszegdőlései jobb iránystabilitást és optimális kormány-visszajelzéseket eredményeznek.
A közvetlenül vezérelt kipörgésgátló technológia mellett az új BMW 1-es sorozat alapfelszereltségének az integrált fékrendszer és a 17 hüvelyk méretű (a BMW M135 xDrive modell esetében 18-as méretű) könnyűfém keréktárcsák is részei. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Sport csomag akár 8 milliméteres hasmagasság-csökkenést is kínáló, adaptív M futóművet, sport kormányművet és 18 hüvelyk méretű könnyűfém keréktárcsa-garnitúrát kínál. Az opcionális extrafelszereltség részeként BMW M sport fékrendszer és akár 19 hüvelyk méretű könnyűfém felnik is megrendelhetők.
Stabil kétszázötvennél is
Meglepően kényelmes az egyes BMW futóműve, még az M135 sportmodell esetében is, igaz a német, illetve osztrák utakon hírből sem ismerik a kátyúkat. A kormányzás élénk, jól közvetíti az út állapotát, a gázreakció vehemens, a sportmodell esetében a hangzás izgalmas, még ha jórésze hangszóróból érkezik is. Nagy tempónál – 200 kilométer/óra fölött, sőt 250-nél is – stabil az autó, érződik, hogy még nagyobb sebességgel is megbirkózna. A szélzaj 180 kilométer/óra fölött már határozott, de még 250-nél sem zavaró. A teszt alatt átlagban 7-8 liter körül alakult az M135 fogyasztása, a 120-as modell ennél egy literrel kevesebbet kért úgy, hogy autópályán rendszeresen belekósoltunk a 200 kilométer/óra sebességbe.
Kép és szöveg: Biró Csongor