A legnagyobb elektromos Mini masszív, kompakt és kiválóan összerakott autó. Utastere különleges, finom, eredeti és vidám. A hajtáslánc sokoldalú, elérhető dízel-, benzines és elektromos motorral. Ezúttal az utóbbi csúcsváltozatát teszteltük – gazdagon fűszerezve. A Mini Countryman SE modell megadja a Mini életérzés java részét, de ne várjunk tőle gokartos élményeket.
Hogy néz ki?
A fényszórók és a hűtőrács kissé szögletesebbek a megszokottnál, de a Mini Countryman harmadik generációja így is hamisítatlan Mini. Abból is a legnagyobb…
A Mini Countryman SE 4445 milliméter hosszú, 1843 milliméter széles és 1635 milliméter magas, tengelyek közötti távolsága 2692 milliméter, légellenállási együtthatója 0,26, fordulókörének átmérője 11,5 méter. A kerekek akár 21 hüvelykesek is lehetnek. Mondjuk, már a 19-es felnikkel is kínszenvedés a magyar utakon közlekedni.
Az utastér látványos, mint egy trendi divatszalon. Jó benne lenni. A három részre osztott háttámla (40:20:40 arányban) egyenként állítható és hat állásban, akár 12 fokig dönthető. Lehajtott hátsó ülésekkel az alapesetben 460 liter térfogatú csomagtér 1450 literig bővíthető, ezáltal még a terjedelmes tárgyak is könnyedén elférnek benne (a német ADAC autóklub saját mérése szerint a valós csomagtér 355-1280 liter). Az országúti bringám simán befért lehajtott ülésekkel.
A csomagtér padlója alatt egy tárolórekeszt találunk a töltőkábelek számára. És ezzel be kell érnünk, mert elöl nincs csomagtartó (frunk).
Az ülések kialakítása csak az átlagos testmagasságú emberekre passzol, az ülőlap rövid, az integrált fejtámla magassága nem állítható. Bár nem vagyok magas, nem sikerült a tarkómat nekitámasztanom, pedig én úgy szeretek vezetni. Az ülések fűthetők, de szellőztetést nem lehet rendelni.
Új formanyelv öltözteti (a LED-es külső világítás vicces unionjackes gegeket villant nyitáskor és záráskor), utasterének kényelmét és prémium hangulatát innovatív anyaghasználat fokozza. A széleskörű személyre szabhatóságról négyféle felszereltségi szint gondoskodik. A leggazdagabban felstafírungozott változatot vezettük elképesztően egyedi és elegáns belsővel, valamint olyan technológiai arzenállal, amely már nem is autókra, hanem inkább számítástechnikai és szórakoztatóipari eszközökre jellemző.
A szövettel borított műszerfal (a bumfordi kormány harmadik, alsó küllője is szövet) nagyon tetszett, este a rajta átszűrődő egyedi hangulatvilágítástól pedig majdnem berosáltam. Dizájnban nagyon erős a Mini, az autóipari szereplők közül csak a francia DS tudja tartani a lépést vele. Hogy melyik dizájnosabb, azt döntse el mindenki maga. Nekem mindkettő bejön. A motorindítás slusszkulcs-elfordítás imitációval történik, menetmódból több van, de ezúttal nem a vezetés minősége változik meg inkább, hanem a kijelző és a beltér tartalma.
A kör alakú, 240 milliméter átmérőjű oled kijelző (gyártója a dél-koreai Samsung) látványos, a tartalma gazdag (az Apple CarPlay négyzetes képernyője sajnos elég kicsiben jelenik meg, tömzsibb ujakkal szinte lehetetlen eltalálni mozgó autóban az ikonokat), de a klíma csak onnan vezérelhető, ami rontja az autó ergonómiáját, furcsa, hogy az előre és hátra tologatható könyöklőben nincs tároló, igaz, a középkonzol alján található, szövettel burkolt kincsesdobozka mindenért kárpótol. Tökéletes kulcs- és kacattartó.
Akár nyolc különböző élménymódot is beállíthatunk a kerek kijelzőn, a váltást optikai és akusztikus hatások jelzik. A multimédiás rendszer a BMW legújabb szoftverével, az OS9-el működik.
Hogy megy?
Ugyanarra a méretezhető architektúrára épül, mint a BMW X1-es és X2-es, és a BMW-khez hasonlóan első ízben teljesen elektromos is lehet, ráadásul németországi gyártósoron épül (Lipcsében). Korábban Hollandiában gyártották a VDL Nedcar bérmunkájában. A belépő villanyos a Countryman E, melynek első kerekeit 204 lóerős villanymotor hajtja. Tesztünk alanya a Countryman SE ALL4, amelynek az elsők mellett a hátsó kerekeit külön hajtja egy másik motor. A két erőforrás együtt 313 lóerős csúcsteljesítménnyel dolgozik (30 percen keresztül leadott teljesítménye 140 lóerő). Egy az egyben ugyanaz a technika, mint a korábban általunk vezetett BMW iX2-ben (a karosszéria gyári kódja szintén U25).
Ideiglenes teljesítmény-többlettel a maximális forgatónyomaték 494 Nm lehet. Ezzel 5,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra a Mini Countryman SE 4ALL, a kocsi végsebessége 180 kilométer/óra. Előzni bárhol és bármikor tudunk, nagyon erős ez a Mini.
Nagyfeszültségű akkumulátorának 64,6 kWh a nettó energiasűrűsége, a gyártó egy töltéssel 399-426 kilométer (WLTP) tisztán elektromos hatótávolságot ígér – a teszt során ez inkább 380-400 kilométerre alakult takarékoskodó vezetési stílus mellett. Üres tömege 2,1 tonna, szabad hasmagassága 167 milliméter. A villanyautó váltakozó áramű töltőn 11 kilowatt (hasznos opció a 22 kilowattos töltés), egyenáramú töltőn maximum 130 kilowatt töltési sebességgel táplálható.
A több mint 300 kilométeres tesztelés során, 18-19 kilowattóra/100 kilométer átlagfogyasztást mértem.
Az a mód, ahogy a Countryman SE a teljesítményét megmutatja, lenyűgöző. Az elektromos autókra jellemző módon a jobb láb minden mozdulatát azonnal sebességre váltja, a több mint két tonna tömeg látszólag alig fejt ki ellenállást. A kis SUV könnyedén elviharzik, az országutakon pillanatok alatt teljesíti az előzési manővereket, és az összkerék-hajtásnak köszönhetően mindig elegendő tapadással rendelkezik.
A hasonló teljesítményű John Cooper Works morcos hangja az elektromos Countrymanban nem hiányzik, helyette az utastér csndjét és a kiválóan szóló harman/kardon hangzórendszert élvezhetjük.
Milyen vezetni?
A rossz, kátyús magyar utakon csak óvatosan repesszünk a 19 hüvelykes felniken. A futómű elöl-hátul független, elöl rugóstagos MacPherson szerkezetű, hátul négylengőkaros. Fordulóköre nagy ezeken a malomkerekeken, de a parkolósegédekkel, kamerarendszerrel mégsem kín a parkolás.
A futómű elfogadhatóan rugózik, de a nagy kerekek miatt rossz úton kellemetlen. A tempós kanyarokat bírja, tömegközéppontja lent van az akkuk miatt, az elöl és hátul is hajtó villanymotorok miatt stabil szinte minden hétköznapi helyzetben a Mini Countryman SE 4ALL. A kormány jó fogású, a kormányzás pontos.
Számos vezetéstámogató rendszere közül az egyik leghasznosabb a vetített kijelző. Szélvédő helyett az autó műanyaglapkára vetíti az információkat a látóterünkbe. A kocsiból amúgy is jó a kilátás, tágas, jól rálátunk a forgalomra.
A fékezés, a fékhatás kiváló, valódi egypedálos hajtással és könnyen szabályozható teljesítménnyel (három fokozatban, menüből állítható), a B fokozat erősen lassít, inkább csak meredek lejtőkön érdemes kapcsolni. Csendessége felületfüggő, szélzaj és útzaj egyaránt van. A vezetősegédek közvetlen gombbal is elárhetők a műszerfalon, az egyik kormánygomb hosszú megnyomásával pedig a sebességtúllépésre figyelmeztető hangjelzést kikapcsolhatjuk.
Vontatni is lehet az elektromos Countrymannel, legfeljebb 1200 kilós fékezett utánfutót köthetünk az erősebb verzió után, az autó megengedett terhelése 570 kilogramm.
Mennyibe kerül?
Sose volt olcsó autó a Mini Countryman, a friss sem az, sőt, elég drága: 13 millió 490 ezer forint a háromhengeres benzines alapára. A kétmotoros villanyos alapára 19,59 millió forint (a Countryman E már 17,1 millió forintért elvihető), a tesztelt változat azonban legalább 25 millió forintba kerül.
Kép és szöveg: Biró Csongor