Közép-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó készült. Megnéztük hogyan zajlik a gyártás és még a munkások koreai menüjébe is belekóstoltunk.
A Kis-Fátra hegyei alatt, festői háttér elé épített autógyár a koreai márka egyetlen európai gyára és mint olyan, az egyik legmodernebb is. Ezt úgy állítom, hogy a zsolnai gyár előtti héten jártam a Volkswagen wolfsburgi gyárában, csavaroztam a BMW steyr-i motorgyárában és a győri Audi Hungariánál pedig megtekintettem, hogyan készülnek a Cupra Terramarok egy soron az Audi Q3-asokkal.
Zsolnán is flexibilis a gyártás, azaz egymás után készülnek a Kia Sportage és Kia Ceed modellek, utóbbiból négyféle karosszériaváltozat (ötajtós, kombi, shooting brake és crossover) is van. Sok ember nem lézeng a gyárban, az automatizáltság igen magas fokú, látogatásunkon elhangzott, hogy jelenleg 616 robot (Kuka, ABB, Hyundai) dolgozik. Alig egypercenként készül el egy-egy kocsi (óránként 65 autó), az éves kapacitás 350 ezer autó. Ezek mellett még mintegy 450 ezer motor (négyféle) is készül Zsolnán, ezúttal azt a részleget nem tekintettük meg, az autógyártásról azonban a közel kétórás séta során (majdnem) teljes képet kaptunk. A festőüzembe biztonsági okokból nem látogattunk el.
Bár egyelőre még lágy (48 voltos, mhev), sima (hev) és konnektoros hibridek (phev) váltják a benzines és dízel változatokat, hamarosan a szlovákiai gyárban elindul a teljesen elektromos Kia EV4 ötajtós változatának az összeszerelése, amelyet később egy további villanyautó követ majd.
2023-ban a termelés 60 százaléka Sportage szabadidő-autó volt, a Ceedek közül a kombi és az XCeed a legnépszerűbb (37,7 százalék), de jól fogy a sima ötajtós Ceed (21,7 százalék) és a Kovács Miklós által tervezett ProCeed (10,8 százalék) is. A gyár legfontosabb piaca Nagy-Britannia (16 százalék), valamint Németország (11 százalék), világszerte 87 országba jutnak el az autói.
Szlovákia, a világ csodája
De miért éppen Szlovákia? Szomszédunk igazi autóipari nagyhatalom, az egy főre jutó autógyártás tekintetében világelső, ami nem semmi. 5,428 millióan lakják, 49 ezer négyzetkilométer a területe és a GDP 10,4 százalékát adja az autóipara. 170 ezren dolgoznak az autóiparban, amelyet további szolgáltatókkal együtt 255 ezren támogatnak az országban. Jelenleg négy nagy gyártó van jelen, de 2026-2027-ben indul a Volvók összeszerelése is (annak az üzemnek 500 ezer autó lesz az éves kapacitása). A Volkswagen a legnagyobb munkaadó a maga 11 ezer foglalkoztatottjával, a Jaguar/Land Rover gyár 4500 dolgozót, a Stellantis 4200 dolgozót, a zsolnai Kia 3800 dolgozót alkalmaz. Míg 2005-ben még csak 218 ezer autó készült Szlovákiában, addig a csúcsévben (2019-ben) 1 millió 110 ezer. Tavaly ennél kicsivel kevesebb, 1 millió 80 ezer autót szereltek össze.
A Kia Motors 2004 óta 2,3 milliárd eurót fektetett be eddig a zsolnai üzembe, amelynek teljes területe 192 hektár, a fedett csarnokok épületek területe 28 hektár. Tavaly 350 ezer autót szereltek össze a koreai gyárban, ideén 343 ezer fölötti a terv. Az ötmilliomodik zsolnai Kia június negyedikén gördült le a szerelősorról.
Képek: Kia Zsolna
Szöveg: B. Cs.