Kifejezetten jó vezetni a Toyota C-HR kompakt szabadidő-autót, amelyből immár csak hibrid készül. 1,8 literes, illetve 2.0 literes változatokban teszteltük.
Az első C-HR 2016-ban robbant be és forgatta fel a kompakt szabadidő-autók piacát. A C-HR-t mindenki meglepetésére igen jól fogadta a közönség, hazánkban is sok fut az utakon – szegmensében az egyik legnépszerűbb autó –, a modell 2019 végén kapott komolyabb műszaki frissítést. Egymás után teszteltük az 1,8-as hibridet, illetve a kétliteres, összkerekes változatot.
Hogy néz ki?
A kocsi hossza 4360 milliméter, szélessége 1830 milliméter, magassága 1570 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2640 milliméter. Légellenállási együtthatója 0,24, csomagtartójának térfogata az elsőkerék-hajtású változatban 388 liter, az összkerekes esetében 362 liter.
Törökországban gyártják, de a legtöbb technikai részletét a Toyota belgiumi fejlesztőközpontjában tervezték, fejlesztették, tesztelték és tökéletesítették.
Az A oszlopokba szerelt, feláras JBL hangszórók külső borítása igazi fémből készült, egész jó hangzást nyújtanak. A B oszlop 3,5 kilóval könnyebb, mint az elődben, más az anyaga (2GP acélból készült). A kéttónusú (feláras) fényezés új stílusú, a kontrasztos fekete tetőszín egészen a hátsó lökhárítóig és az autó fenekéig nyúlik – ilyen volt az erősebb motorral szerelt változat.
Az utastérben az ajtópanelekre átfutó műszerfali ívekkel, plasztikus felületekkel találkozunk, amit a gyáriak egyszerűen szárnynak neveznek. Minden kezelőszerv a vezetőtérben összpontosul, míg a vízszintes műszerfal-elrendezés és a szárnyas formai kialakítás az utasok számára azt az érzést adja, hogy az utastér körülöleli őket.
Látványra nagyon tetszetős, a vezetőoldalon szinte tökéletes az ergonómia és a harmónia. A jól formázott ülések kiváló oldaltartást nyújtanak, a vezetőoldali elektromosan állítható. Hátulra beszálláskor, mint minden kupé jellegű SUV-ban, le kell hajtani a fejünket. A hátsó ülések elég kényelmesek, a pad jól formázott. Puha, kellemes anyagokkal találkozik a térdünk a hátsó sorban, erre pont figyeltek a mérnökök, ami a minőségérzet mellett a zajkomfortra is jó hatással van. Könyökben szűk az autó hátul, a fejtér bőséges, a lábtér is rendben van, de térdünk azért ütközik az ajtóval. Ketten még rendben van, de három felnőttnek nem ajánlott a hátsó sor.
Bár a hátsó üléstámla 40:60 arányban lehajtható, a C-HR ritkán fog terjedelmes tárgyakat szállítani – az ablaktörlő nélküli hátsó ablak egyszerűen túl lapos ehhez. A csomagtartó átlagos, túl sok praktikummal nem szolgál. Tárolórekeszt gazdagon találunk, bár nem túl tágasak, az ajtózsebekbe csak kisebb palackok férnek el. Szerencsére a nagy méretű okostelefonoknak is van helyük az induktív töltőbölcsőben.
Felszereltségi szinttől függően 12,3 hüvelykes digitális műszeregységen és 8, illetve 12,3 hüvelykes, magyar nyelvű és nem túl bonyolult, testre szabható központi érintőképernyőn tájékozódhatunk az aktuális menetadatokról. Fut rajta vezeték nélkül az Apple CarPlay és az Android Auto, illetve online szolgáltatásokat is nyújt. Újdonság, hogy az autó felismeri vezetőjét és automatikusan előhívja személyes megjelenítési beállításait, ha az okostelefonhoz kapcsolt digitális kulccsal nyitja ki a C-HR-t.
A fedélzeti szoftverek vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissíthetők, így az új funkciók bevezetése rugalmasan és jóformán észrevétlenül mehet végbe. Az autót olyan vezetőtámogató szolgáltatásokkal vértezték fel, mint a véletlen gázadást visszafogó biztonsági rendszer, a kormányrásegítést a kanyar és a sebesség függvényében változtató segéd.
Hogy megy?
Csakis villamosított hajtásláncokkal kapható a második generációs Toyota C-HR. Az 1,8 és 2,0 literes, ötödik generációs hibridek átdolgozott komponenseiknek és vezérlésüknek köszönhetően erősebbek, mint eddig. A kisebb benzinmotor legnagyobb teljesítménye 98 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 142 Nm (percenként 3600-as főtengelyfordulatnál). Ehhez csatlakozik a bolygóművel egybeépített, 94 lóerős (70 kW), 185 Nm maximális nyomatékkal az első kerekeket hajtó villanymotor, a rendszer összteljesítménye 140 lóerő, ez a verzió 9,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100-as tempóra.
A kétliteres változatban a benzinmotor 152 lovas (190 Nm 4000-5200-as fordulat között), az elöl található szinkron mágneses villanymotor 111 lóerős, 206 Nm nyomatékú, a rendszerteljesítmény így 198 lóerő. Végsebessége ebben az összeállításban 180 kilométer/óra, álló helyzetből 8,1 másodperc a 100-as sprint.
Újdonság, hogy a kétliteres változatban a hátsó tengelyre szerelt extra, a japán Aisin által gyártott 41 lóerős (84 Nm) villanymotorral 4×4-es hajtást is kaphat. Úttartása mellett a gyorsulása is javul, 7,9 másodperc alatt teljesíti a százas sprintet. Az összkerekes változattal élmény a tempós kanyarodás, imádtam vele a körforgalmakat.
Milyen vezetni?
Meglepően jó vezetni az új C-HR-t, a B üzemmódban olyan erős a visszatermelés, hogy egy pedállal is vezethető (szinte nem is kell fékezni), a visszatöltés erőssége három fokozatban állítható. A kormányzás precíz, remek visszajelzéseket kapunk az útról. Az elöl McPherson, hátul több lengőkaros futómű kényelmes.
Sportos módba kapcsolva élénkebb lesz a gázreakció, feszesebbre változik a kormányzás és a benzinmotornak megjön a hangja – főleg, ha előtte villanyos, illetve hibrid módban autóztunk. Kemény gázadásra határozottan reagál, a motorhang felerősödik, de a váltó továbbra is finoman kapcsol, nem rángat. Az autó amúgy nagyon csendes, a komfortosra hangolt futómű gördülési zaja alig hallható.
Mindkét hibridet vezetve én magam a gyengébbet választanám, bár a kétliteres nem fogyaszt többet: a közel 300 kilométeres túrát 4,8 liter/100 kilométerrel, a kisebb motorral szerelt hibrid pedig 4,9 liter/100 kilométerrel zárta a több mint 700 kilométeres próbát és egyáltalán nem érződik gyengébbnek kétliteres társánál.
Mennyibe kerül?
Az 1,8 literes hibrid hajtással szerelt C-HR Comfort felszereltsége 17 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákat, LED-es nappali menetfényt, LED-es ködfényszórókat, LED-es fényszórókat automatikus távfénnyel, Toyota Smart Connect rendszert, T-Mate harmadik generációs aktív biztonsági rendszert, adaptív sebességtartó automatikát, 8 hüvelykes színes érintőképernyőt HD felbontással, 12,3 hüvelykes digitális műszeregységet és multiinformációs kijelzőt ad kedvezménnyel 11,85 millió forintért.
Az erősebb, 197 lovas kétliteres motorral szerelt hibridért Style felszereltséggel (18 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákat, fűthető kormánykereket, fűthető első üléseket, intelligens nyitási és indítási rendszert, esőérzékelős ablaktörlőket, automatikusan elektromosan behajtható külső tükröket holttér-visszajelzővel, 12,3 hüvelyk képátlójú színes érintőképernyőt, vezeték nélküli telefontöltőt, elöl és hátul parkolásérzékelőt koccanásgátlóval és hátsó keresztforgalomra figyelmeztető rendszert ad) 13,78 millió forintot kell fizetni (kedvezménnyel). Az összkerékhajtás felára 660 ezer forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor