Volkswagen Passat teszt: nem hibrid, mégis 4,7 litert fogyaszt és kimegy a világból

Volkswagen Passat
A Volkswagen Passat a világszerte több mint 34 millió eladott példányával jelenleg a három legkelendőbb Volkswagen egyike a Tiguan és a Polo mellett. Európában 2022 óta kizárólag kombi változatban kínálják – nagy népszerűséggel: Németországban például a Passat Variant 2023-ban közel 46 ezer új forgalomba helyezéssel az első számú középkategóriás autó volt. Dízelmotorral teszteltük a Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt autót.

Sikerének titka: az ötven éve létező Passat Variant (most már csak Passat, mivel limuzin már nincs) két autó egyben – praktikus cégautó és családi mindenes egyszerre.

passat2

A teszt elején lelövöm a poént, a VW-hívők kapaszkodjanak meg: a kilencedik generációs Passat már nem német, ez a Passat cseh és valójában egy Skoda. Ez tény, ezt le kell nyelni. Ettől még lehet jó kocsi, nem?

A Škoda Superb a Volkswagen Passat testvérmodellje, amely nagyjából azonos technikával és méretekkel rendelkezik (az A oszlop előtti rész, valamint a csomagtérajtó és a hátsó lökhárító kivételével az elemek csereszabatosak). Mindkét MQB evo platformos modell a szlovákiai Pozsonyban található közös gyárban gördül le a gyártósorról, ahová a Škoda Kvasiny-ból, a VW pedig Emdenből telepítette át a termelést. Az emdeni üzemben augusztus óta gyártják a VW ID.7-est, ami valójában az „elektromos Passat”.

passat_superb

Mennyit fogyaszt?

A Passat légellenállási együtthatója 0,31-ről 0,25-re csökkent. Ez azt jelenti, hogy az aerodinamikának és ezáltal az üzemanyag-hatékonyságnak mostantól lényegesen jobbnak kell lennie. És bingó! Hatszázötven kilométert vezettem, jártam vele országúton, városban és még autópályán is; fűtéssel, klímával sem tudtam 5 liter fölé vinni a fogyasztását. 4,7 litert égetett el a motor 100 kilométerenként – a fedélzeti számítógép adatai szerint. Hatótávja 1300 kilométer körüli (az üzemanyagtank űrtartalma 66 liter), azaz meg lehet vele tenni egy Budapest-München túrát tankolás nélkül. Azért ez aligha piskóta! Nem rossz egy eltemetett dízeltől…

passat_fogyasztas

Mennyit nőtt?

A 4,92 méter a Volkswagen Passat hossza, azaz pontosan 15 centimétert nőtt. 2,84 méter hosszú tengelytávja elegendő helyet kínál a hátsó ülésen tartózkodóknak és a csomagoknak is. Normál körülmények között 690 liter a puttony űrtartalma (két hokis táska simán befér egymás mellett hosszában pakolva, sőt, rétesként akár négy is), a hátsó üléstámlák lehajtásával pedig 1920 liternyi hellyel gazdálkodhatunk. A rakodóperem alacsony (63 centire magasodik a talajtól), így nem kell nagyot emelni a cuccokon. Az ötödik ajtó 1,94 méter magasra nyílhat, a rakodópadló teljesen sík, a padló alatt is tárolhatunk dolgokat, a tesztautóban is volt bőven ott, ami zörögjön…

passat_csomagtarto_hokis

A hátsó utasok lábtere öt centiméterrel nőtt. Ez elsőre nem hangzik soknak, de valójában sokkal szellősebbnek érződik. A Passat utastéri anyagainak minősége kifogástalan. Ami azonnal feltűnik, hogy az automatikus választókar (csak DSG-vel szerelik a Passatot) a középső alagútban megszokott helyéről a kormányoszlop jobb oldalára került – pont mint az ID.7-ben és a többi elektromos Volkswagenben. Az ablaktörlő funkcióit mostantól balra, az indexkaron keresztül lehet kiválasztani, míg a világítás kapcsolói a műszerfal alján találhatók.

A középkonzol praktikus tárolóhelyként áll rendelkezésre, kisebb és nagyobb rekeszekkel: mobiltelefonoknak, italoknak, kulcsoknak.

passat_belso

A 12,9 hüvely képátlójú központi képernyő alapfelszereltség, de felár ellenében egy 15 hüvelykes (2240 x 1260 pixel felbontású), teljes értékű táblagép formátumú kijelző is rendelhető – tesztautómban ez volt. A képernyő felbontása és reakciósebessége kiváló. A kijelző tetején és alján található két menüsáv, ezekkel gyorsabban és egyszerűbben elérhetők az alapfunkciók. A klímavezérlő egység a levegőelosztással, a fúvókával, az ülésfűtés beállításaival az alsó sávban található. Persze, néha mellé nyomunk, a fűtésnek külön gomb kellene, de a VW ezt még nem vágja. A vezető előtti színes kijelző 10,25 hüvelyk képátlójú, gazdag tartalommal bír a szélvédőre vetített kép is. Az aktuális sebesség mellett megjeleníti a navigációs rendszer utasítását, jelzi sebességhatárt, illetve az aktív vezetőtámogató rendszer állapotát – természetesen testre szabható, hogy mit és hol lássunk.

passat_vezetes

A felső sáv tetején legfeljebb öt olyan menüpontot határozhatunk meg, amelyeket közvetlen elérési pontként szeretnénk használni: például a rádió/média, a telefon, a navigáció, az asszisztensrendszerek (ez fontos, hogy kikapcsolhassuk a sebességhatár-jelző idióta csipogását) vagy az automatikus parkolás menüpontja.

A hangerőszabályzó csúszkái megvilágítást kaptak, hurrá! Forgókapcsolónak jobban örülnék, hallottam arról, hogy a Volkswagen esetleg visszatér a hagyományoshoz (a kormányon már rendes gombok vannak), hátha…

A TDI örök

Háromféle dízelmotor érhető el, a gyengébb 122 lovas, az erősebb 193 lovas. Nálam a középutas 150 lovas változat járt, ami egyszerűen tökéletesen illik ehhez a kocsihoz. Legnagyobb forgatónyomatéka (360 newtonméter) már kétezer percenkénti fordulat alatt megérkezik (gyártó szerint 1600-as fordulaton), de indulásnál a hétsebességes DSG nem rohan, így kissé lassan mozdul a kombi, majd az első pár tucat méter után magára talál és szépen húz a motor, illedelmesen kapcsol az automatikus váltó. De semmi rohanás, semmi erőlködés, csak szépen, csak lassan, csak óvatosan. Ha keményebben szeretjük, megy az is a Passatnak, csak nem elegáns, ahogy ide-oda csapódnak a kefirek, a gyerekfejek és a hegedűk.

passat_dsg

Hogy megy? Milyen vezetni?

Ezzel a motorral szerelve az üresen 17 mázsás kombi álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,3 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 223 kilométer/óra. A fékek határozottak, a német Autobild mérésein 33,6-33,2 méteren (hideg és melegített fékpofákkal, gumikkal) belül állt meg az autó 100 kilométer/óra sebességről vészfékezve.

Be kell vallanom, nagyon tetszett a kombi, minden percét élveztem a benne töltött időnek. A kétszelepes, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítót alkalmazó DCC Pro állítható futómű (feláras) széles szórásának köszönhetően minden helyzettel megbirkózik, a vezető kívánságai szerint kényelmet vagy sportos agilitást biztosít. Az elöl MacPherson, hátul négy lengőkaros futómű magabiztos, szuverén. A precíz, de nem túl közvetlen, progresszív kormányzás tökéletesen illik hozzá. A fordulóköre nagy, a parkolás nehézkes, de kezelhetősége és könnyű irányíthatósága kárpótol ezért. Plusz pont jár a 17 hüvelykes kerekekért, a magyar utakra nem való nagyobb.

passat3

Jól dolgozik a mátrix LED-fényszóró, pontosan és időben takarja ki a velünk ellentétesen és az előttünk haladó autókat. Országúton szélesen világít, látjuk a békésen legelésző őzeket az erdőszélen – csodálat helyett azonban ilyenkor jobb előrelátóan lassítani és felkészülni a közelebbi találkozásra (illetve kivédésére).

passat_hatso

Mennyibe kerül?

Importőri kedvezménnyel már 15,414 millió forintért lehet benzines (150 lóerős, lágy hibrid) Passatunk, a 150 lovas TDI-vel szerelt kombi alapára 16,248 millió forint (kedvezménnyel).

Kép és szöveg: Biró Csongor

passat_fogyasztas2 passat_este passat_csomagtarto