Újabb hétszemélyes elektromos autó érkezett a hazai kínálatba. A Peugeot e-5008 akár hatszázhatvanhat kilométert is megtehet egyetlen töltéssel, de aki szereti a benzinszagot, az választhat hibrid és plug-in hibrid változatot is. Dízel nincs. Excuse-moi!
A Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt Peugeot e-5008 a Stellantis közepes platformjára épült, Franciaországban gyártják (Souchaux) az akkumulátorával együtt (Douvrin), teljes mértékben európai igények szolgálatában. A 2,9 méteres tengelytáv jóvoltából egy 4,79 méter hosszúságú, rendkívül tágas autó született.
A modellválaszték az egyszerűség kedvéért két felszereltségi szintből (Allure és GT), három opciós csomagból és három villanymotorból (210 LE, nagy hatótávú 230 LE és duplamotoros 320 LE 4WD meghajtással) áll, és kétféle elektromosított benzines hajtásláncot is tartalmaz: 48 V-os hibrid (136 LE) és plug-in hibrid (195 LE).
Praktikus és szép
A második üléssorban a 60:40 arányban osztott, csúsztatható kényelmes üléspadhoz 40/20/40 arányban osztott háttámlák tartoznak. A hátsó ülések háttámlái egymástól függetlenül öt különböző helyzetbe állíthatók, hosszú utak alkalmával így minden utas kényelme megoldott. Különös figyelmet kapott a kiviteli minőség: a második üléssor valamennyi ülését kiváló minőségű kárpit borítja. A harmadik sor megközelítése sem okoz problémát. A második sor üléseit a háttámla felső részén elhelyezett kar segítségével egy mozdulattal előre lehet billenteni, illetve -csúsztatni. Az új mechanizmusnak és a szélesre tárható hátsó ajtóknak köszönhetően így sokkal könnyebb beszállni a harmadik. A harmadik sorban található üléspadhoz két egymástól függetlenül dönthető háttámla és állítható fejtámlák tartoznak.
Csomagtartójának térfogata 5 személyes kialakítás esetén 748 köbdeciméter (VDA), 7 személyes változatban 259 köbdeci, 2 személyes kialakítás esetén pedig az 1815 köbdecit is elérheti. Az összes hátsó ülés lehajtása esetén hatalmas sík padlófelület alakítható ki, akár 2 méteres rakodóhosszal. A 7 személyes változatban a harmadik üléssor felnyitott állapotában a csomagtartó hossza 42 centi. A csomagtérpadló a harmadik sor mögött felemelhető és függőlegesen az ülések mögé állítható, így újabb hely szabadul fel további bőröndök és kézipoggyászok elhelyezésére. A harmadik sor ülései alatt bőséges további tárolóhely áll rendelkezésre. A kb. 80 literes tér különböző kívülről nem látható tárgyak, például a kedvenc sportfelszerelések tárolására ideális.
Elektromos hajtások széles választéka
A kezdettől elektromos modellként tervezett e-5008 motorkínálatában több 502 és 668 kilométer közötti elektromos hatótávot biztosító, zéró kibocsátású erőforrás is szerepel (WLTP ciklus szerint mért), köztük egy duplamotoros 4WD és egy nagy hatótávú változattal. A kétkerék-meghajtású változatok teljesítménye 157 kW (343 Nm), illetve 170 kW (343 Nm). A kétmotoros négykerék-meghajtású változat 237 kW összteljesítménnyel büszkélkedhet (elöl 157 kW, hátul 80 kW). Az első motor 345 Nm, a hátsó 170 Nm nyomatékkal szolgál.
Az NMC (nikkel, mangán és kobalt) összetételű, 400 V-os nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor (73, illetve 96,9 nettó kWh kapacitással) a padló alatt helyezkedik el, és a jármű meghajtásáért felelős elektromos motort látja el energiával. A többi elektromos fogyasztó (fényszórók, infotainment rendszer stb.) áramellátásáról egy 12 voltos akkumulátor gondoskodik, melyet egy inverteren keresztül a nagyfeszültségű akkumulátor táplál. Az akkumulátor temperálása hűtőfolyadék keringtetésével történik. Az utasok hőkomfortjához az energiatakarékos hőszivattyú is hozzájárul.
A váltakozó áramú töltéshez kétféle fedélzeti töltő áll rendelkezésre. A szériában kínált 11 kW-os háromfázisú töltő és az opciós 22 kW-os háromfázisú töltő valamennyi felhasználási célhoz és töltőeszközhöz megfelel. A villámtöltőkön keresztül történő egyenáramú töltéshez az e-5008 Mode 4 aljzata akár 160 kW teljesítmény fogadására is képes. Ideális körülmények között ezzel mindössze 10 perc alatt 100 kilométer megtételéhez elegendő energia tankolható, 20-ról 80 százalékra pedig 30 perc alatt tölthető fel az akkumulátor.
A tisztán elektromos meghajtásra való áttérés elősegítése érdekében a Peugeot az új e-5008-ból kétféle hibrid változatot is kínál. A Hybrid 136 e-DCS6 változat 48 V-os hibrid rendszeren alapul, ami egy 136 lovas benzinmotorból és egy 26 lovas villanymotorral ellátott, hatfokozatú dupla kuplungos sebességváltóból áll. Az 5008 hajtáslánc-kínálata egy plug-in hibrid változattal is bővült. Itt a 92 kW-os elektromos motorhoz egy 150 lóerős, 1,6 literes belső égésű motor társul. A 22 kilowattórás kapacitású akkumulátornak köszönhetően tisztán elektromos üzemmódban 85 kilométer hatótáv áll rendelkezésre. Ez a változat egy 60 literes üzemanyagtartállyal van felszerelve, így jó nagy hatótávolsággal büszkélkedhet.
Peugeot X MOME Allure
Egy-egy új modell megjelenése mindig új esztétikai élményt is kínál, különösen a Peugeot márkánál, ahol a művészi igényű, előkelő design a márka alapértékei közé tartozik. A Peugeot hazai importőre arra vállalkozott, hogy fiatal fotóművészek segítségével mutassa meg, milyen inspirációkat ébreszthet egy új modell. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel (MOME) együttműködésben fotópályázatot írtak ki. A nyertes alkotásokat pop-up kiállítás keretében országosan is láthatják majd a márka kereskedéseibe betérő érdeklődők.
Meghívásos pályázat keretében a MOME fotográfia szakán tanuló hallgatók, doktoranduszok és nemrég végzettek közül az egyetem tizenkét alkotót kért fel, hogy dolgozzanak ki koncepciót fotográfiai eszközök felhasználásával, merész és szokatlan vizuális összefüggésbe helyezve jelenítsék meg az új modellt és ehhez kapcsolódóan az Allure fogalmát. A szakmai zsűri döntése alapján, Szombat Éva fotóművész mentorálása mellett négy pályázó (Legát Franciska, Tar Ágnes, Rédlin Hanna és Máté Balázs) alkotásait láthattuk a MOME-n tartott sajtóbemutatón.
Kép és szöveg: B.Cs./Peugeot