Tágasabb, praktikusabb lett a frissített Skoda Kodiaq. Hétszemélyes kivitelben, erős dízelmotorral és 4×4-es hajtással tettük próbára. Nincs nála családszállításra alkalmasabb Skoda.
Hogy néz ki?
A Skoda Kodiaq hossza 4,76 méter (61 milliméterrel nőtt), szélessége 1,86 méter, magassága 1,66 méter, miközben tengelyek közötti távolsága 2,79 méter. Áramvonalassága javult, légellenállási együtthatójának értéke 0,282. A hétüléses változat csomagtartója 340-845 liter (a 40:20:40 arányban osztott hátsó ülések ledöntésével a puttyony űrtartalma 2035 literig bővíthető). A hátsó két ülés azonban továbbra is csak szükségülés, legfeljebb gyerekek utazhatnak rajtuk hosszabb távon. A bejutás a harmadik sorba nehézkes, ebben nem segít az sem, hogy a második sor tologatható.
Hatszögletű hűtőmaszkja az Enyaqhoz hasonlóan kaphat bazári díszkivilágítást, szerencsére a tesztautómhoz ezt az extrát nem rendelték meg. A Kodiaq most először LED-mátrix fényszóróval is rendelhető, amely egész komolyan világít (36 fényszegmenssel rendelkezik) miközben nem zavarja a többi közlekedőt. Újdonság a szélvédőre vetített kijelző, ami ráadásul az egyik legjobb is a kategóriában.
A sebességváltó (csakis DSG automata lehet) karja a kormány mögött kapott helyet, mint az elektromos Enyaqban, illetve az elektromos Volkswagenekben (és a Superbbel szinte azonos Passatban).
Az utastérben csak igényes – és gyakran újrahasznosított – anyagokat találunk, bizonyos szempontból még az Audinál is többet ad a cseh márka, a környezetbarát anyaghasználat sem megy a minőség rovására, a skodás okosságok pedig megmaradtak, sőt tovább bővültek – ilyen a testre szabható három digitális-analóg tekerentyű a középkonzolon. Az ülések kényelmesek, az ergonómia kiváló és a masszázs kényeztető. Jól szól a 13 hangszórós (két surround csipogóval és a pótkerék helyére beszúrt mélynyomóval) Canton hangrendszer.
Hogy megy?
Dízelből kettő van, a gyengébb kétliteres TDI 150 lovas (legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm), az erősebb 193 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm). Ez alaphelyzetben 4×4-es (az összkerekes változatok vontatási kapacitása 2,3 tonna, a hétszemélyesé 2,5 tonna). Mindkét dízelben hétfokozatú a DSG. A nagytestű cseh álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 220 kilométer/óra.
Hangja határozott, de nem tolakodó, az utastérbe alig szűrődik be.
Milyen vezetni?
Futóműve kiváló, inkább lágy, komfortos, puha – egyszóval nagyon kényelmes. Technikája elöl MacPherson, hátul négy lengőkaros. Kapható sportfutóműves, 15 milliméterrel leültetett Kodiaq (Sportline), és újdonságként rendelhető adaptív lengéscsillapítással is a kocsi (húzó- és nyomófokozatban külön-külön szeleppel elektronikusan 15 fokozatban állítható karakterisztikájú lengéscsillapítóval). A kanyarokat jól veszi, de a kormányzás túl könnyed.
A futáskultúra, a zajszint és a reakciókészség rendben van, a hétfokozatú DSG figyelmesen és finoman dolgozik (sport fokozatban azonban izgága lesz, túl sok neki a koffein). Kezelhetőségét tekintve a Kodiaq inkább könnyed, mint nehézkes, és ha túl lendületesen száguldunk át a kanyarokon, az éber ESP durván beavatkozik, ahogy a vezetősegédek túlzott figyelme sem lankad (sajnos) soha. A fékek általában harapósak, a dízel Kodiaq az Aut Bild német szaklap tesztjén 100 kilométer/óráról vészfékezve 34 méter alatt állt meg.
Bár nagyon magasan ülünk, a Kodiaqot egy gyorsan is lehet vezetni anélkül, hogy megsértődne. A karosszéria oldalirányú elmozdulásait nagyrészt elnyomja, a kormányzás pedig kellemesen pontos, még akkor is, ha egy-egy kanyart néha kissé nyersen sikerül csak bevennünk. Nem mondom, hogy élvezet vele a Mátrában kanyargózni, de egy-egy kósza mosoly azért megjelent az arcomon.
Az üresen 18 mázsás szabadidó-autó fogyasztása jól uralható, főleg városi, elővárosi használatban – ezúttal a szokásosnál idegesebb, vehemensebb vezetési stílusban hajtva – 6,7 literes átlagot mértem, de ez nyári üzemben simán leszorítható 6 liter környékére.
Mennyibe kerül?
Legolcsóbban 16,152 millió forintért lehet új Kodiaqunk (hétről-hétre drágul, ahogy minden más autó is, sajnos…) (listaár), a tesztelt és kedvelt belépő dízelmotorral és Selection felszereltséggel 17,49 millió forintért lehet enyém a kocsi (a listaárból 1,45 millió forintos kedvezmény jött le a cikk megjelenésekor). A tesztelt erősebb dízel már jóval drágább, alapáron 19,39 millió forintot kérnek el érte (kedvezmény nélkül, Selection felszereltséggel számolva). A nálam járt autó a kedvezmény levonása után is 24 millió forintba kerül. Nem olcsó.
Kép és szöveg: Biró Csongor